DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
05. martā, 2024
Lasīšanai: 5 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Izglītība

LDDK aicina Ministru prezidenti uz izlēmīgu rīcību ilgtspējīgas un valstiskas STEM izglītības izstrādē

Uzņēmējus un sabiedrību pārstāvošās organizācijas norāda – ja valsts prasa uzņēmējiem ekonomisko izrāvienu, uzņēmēji prasa valsts politikas un rīcību kvalitāti. Rezultāts rodas darbā, un šī ir iespēja ar reāliem darbiem bagātināt esošo plānu un stratēģiju kopumu. 

Ja vēlamies, lai šīs dienas lēmumiem un rīcībai būtu desmitgadēs mērāma pozitīva ietekme uz valsts ekonomiku un labklājību, mums jāseko pasaules līderu piemēram. Tas nozīmē uzņemties risku, rīkoties un ieguldīt nozarēs, kuru atdevi jutīsim ilgāk, nekā tikai viena valsts budžeta vai parlamenta ievēlēšanas ciklu. Tas nozīmē arī beigt paļauties uz to, ka jauna darba grupa vai stratēģija atrisinās akūtas un neatliekamas problēmas, kāda Latvijā ir kvalitatīvas STEM izglītības nepieejamība. 

Valstiska un izlēmīga rīcība rada pārmaiņas. Spilgts piemērs šādas rīcības efektivitātei bija ASV 1958. gadā pieņemtais Nacionālās aizsardzības izglītības akts. ASV noteica STEM izglītību kā galveno instrumentu tās valstiskās pastāvēšanas, aizsardzības un attīstības pamatam. Tā bija mērķtiecīga atbilde Padomju Savienības dominancei zinātnē un tehnoloģijās.  

Tieši STEM izglītības valstiska novērtēšana un nekavējošs atbalsts ļāva vien 12 gadus vēlāk ASV pirmajiem izkāpt uz Mēness, kļūt par mūsdienās attīstītu tehnoloģisko lielvalsti un apliecināt savu globālo dominanci.   

Latvijas drošības pamats ir labklājība. Cilvēka cienīgi ienākumi rada drošības sajūtu, uzticēšanos valsts pārvaldei un spēju būt reāli gataviem krīzes situācijās. Tāpēc mēs nedrīkstam samierināties, kad Latvijas tautsaimniecība aug lēnāk kā Igaunijā un  Lietuvā. Uzņēmējiem un valstij ir šobrīd rezultatīvi jāstrādā, lai celtu produktivitāti, lai konkurētu eksporta tirgos, lai radītu augstas pievienotās vērtības preces un pakalpojumus. 

Tas nav iespējams, ja Latvijas uzņēmējiem akūti trūkst ražošanai nepieciešamā darbaspēka. Augsti kvalificēta, ar mūsdienīgām, starptautiski konkurētspējīgām STEM zināšanām un prasmēm. Tieši šim, nevis abstraktu darba grupu koncepcijām, ir jābūt mūsu atskaites punktam un vajadzību minimumam. 

Tāpēc uzņēmēju vārdā mēs aicinām Jūs uz izlēmīgu rīcību! Kā minimums: 

  • Nodrošināt 2021. gadā uzsākto un šobrīd pārtraukto metodisko mācību līdzekļu sagatavošanu STEM jomas mācību priekšmetos. 

Autoru komandas kopējā sadarbībā tika izveidotas un šobrīd ir pieejamas. Taču tās nav nodarbinātas, jo valsts jau vairāk kā gadu nevar rast finansējumu metodisko mācību materiālu izstrādei. Tie ir kritiski nepieciešami katram skolotājam pamata un vidējās izglītības posmā kvalitatīva mācību procesa organizēšanai. Mācību līdzekļu izstrādi nevar atlikt vēl par vienu mācību gadu birokrātiskas nespējas dēļ. Aicinām beidzot nodrošināt 2024. gada 1. septembrī vismaz pilnvērtīgus dabas zinātņu mācību materiālus. Un 2025.gada 1. septembrī – pilnvērtīgus materiālus tehnoloģijās un matemātikā, kā arī nepieciešamās skolotāju mācības un atbalstu to lietošanā.  

  • Nodrošināt no 2024. gada 1. septembra atbalstu STEM un zinātnes interešu izglītības centru apmeklējumiem. 

Katram bērnam no 1.-12. klasei jābūt iespējai vismaz reizi gadā tos apmeklēt bez maksas, lai veidotu interesi par STEM un zinātni, motivētu viņus apgūt šīs jomas, un veidotu izpratni par zinātnes nozīmi tautsaimniecībā. 

  • Nodrošināt finansējumu sabiedriskajām iniciatīvām STEM izglītības jomā.

Finansēt tādas iniciatīvas kā STEM liceju, STEM nozaru sabiedriski organizētos konkursus un pasākumus bērniem un jauniešiem, kā arī nozaru organizētos pasākumus reģionos. Izveidot ikgadējos grantu konkursus arī citām sabiedrības līdzdalības iespējas STEM jomā, tādējādi iesaistot visu sabiedrību STEM izglītības nozīmības izpratnē un līdzatbildību par mūsu valsts nākotni. 

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI