DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
07. februārī, 2024
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Satiksme

Pieaug pasažieru skaits, kuriem agresīvas uzvedības dēļ atsaka lidojumu 

FOTO: Freepik

Saskaņā ar valsts aģentūras “Civilās aviācijas aģentūra” (CAA) datiem šī gada janvārī jau 39 pasažieriem plānotais lidojums tika pārtraukts lidostas teritorijā saistībā ar agresīvu uzvedību vai atrašanos pārmērīga alkohola reibumā. 

Pērn visa gada laikā agresīvas uzvedības vai pārmērīga alkohola reibuma dēļ lidojums tika pārtraukts 455 pasažieriem. Salīdzinājumam – 2019.gadā, pie lielāka apkalpoto pasažieru skaita, tādi bija tikai 373 pasažieri.  

CAA atgādina, ka agresīva rīcība, kas lielākoties mijas ar atrašanos pārmērīgā alkohola reibumā, ir pamats pasažierim atteikt lidojumu vai viņu aizturēt. Šādos gadījumos pasažieriem nav arī tiesību uz kompensāciju par atteiktu vai nokavētu lidojumu. 

Bez tam pasažierim var tikt piemērots administratīvais sods, šogad tādi par agresīvu rīcību uz gaisa kuģa vai lidostas teritorijā piemēroti septiņām personām, pērn visa gada laikā – 78 personām. 2020.gadā tās bija 60, bet 2021.gadā – 76 personas. 

Arvien biežāk pasažieri kļūst agresīvi tieši lidojuma laikā, piemēram, aviokompānijas airBaltic janvārī izpildīto reisu laikā tādas bijušas 50 personas, savukārt pērn – 611 personas. Salīdzinājumam – 2019.gadā tika konstatēts viens 191 gadījums, kad pasažieris uzvedies agresīvi lidojuma laikā. 

Aviokompānijām ir tiesības noteikt arī ierobežojumu uz laiku vai uz mūžu izmantot lidsabiedrības pakalpojumus pasažieriem, kuri ar savu rīcību ir radījuši apdraudējumu gaisa kuģu lidojuma drošumam. Pērn aviokompānija airBaltic tādu noteica septiņiem pasažieriem, bet 2022.gadā – 15 pasažieriem. 

Vienlaikus pasažieri var pēc ierašanās galamērķī var tikt nodoti tiesībsargājošām iestādēm turpmāko procesuālo darbību veikšanai. CAA atgādina, ka praksē ir gadījumi, kad agresīvam pasažierim atbilstoši galamērķa valsts likumiem tiek piemērots arī cietumsods. 

Civilās aviācijas jomā pret agresīviem pasažieriem ir noteikta “nulles” tolerance. Pasažieri visbiežāk rada bīstamas situācijas ar pārmērīgu alkohola lietošanu pirms vai lidojuma laikā, piemēram, lidmašīnā pēc alkohola lietošanas uzvedas agresīvi pret apkalpi un citiem pasažieriem. Nereti alkohols tiek sajaukts ar dažādām citām apreibinošām vielām. 

Gaisa kuģu lidojuma drošumu pasažieri ietekmē, neievērojot apkalpojošā personāla instrukcijas, piemēram, smēķējot. Tāpat pasažieri mēdz būt agresīvi pret citiem kā verbāli, tā fiziski. Nereti alkohola reibumā esošie pasažieri būtiski traucē apkalpojošā personāla tiešo pienākumu izpildi, kā arī pasažieri var apdraudēt sevi un citus pasažierus ārkārtas situācijās, piemēram, kad tiek veikta lidmašīnas evakuācija. 

CAA atgādina, ka lidmašīnā esošais skābeklis ir retināts, tas ir līdzvērtīgs gaisam, ko cilvēks elpo, atrodoties kalnos 1500 līdz 2500 metru augstumā. Attiecīgi arī alkohola lietošana iedarbojas citādāk nekā parastos apstākļos uz zemes – pasažieris lidojuma laikā apreibst ātrāk un spēcīgāk.  

Drošība aviācijas nozarē ir prioritāte un CAA aicina pasažierus nopietni pārdomāt savu rīcību pirms lidojuma un lidojuma laikā, atsakoties no pārmērīgas alkohola lietošanas un darbībām, kas var kaitēt savai un citu cilvēku drošībai. 

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI