DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
16. februārī, 2023
Lasīšanai: 7 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Valsts pārvalde
4
4

Aizsardzības ministre pieprasa skaidrojumu par VALIC veikto iepirkumu “Loģistikas pakalpojums par pārtikas piegādi NBS vajadzībām”

Publicēts pirms gada. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Reaģējot uz izskanējušo informāciju, Aizsardzības ministre Ināra Mūrniece ir uzdevusi veikt pārbaudi par kvalifikācijas prasībām iepretim noslēgtā līguma mērķim.

Vienlaikus Aizsardzības ministrija informē, ka Iepirkuma “Loģistikas pakalpojums par pārtikas piegādi NBS vajadzībām” tika sākts iepriekšējā aizsardzības ministra A. Pabrika laikā  - 2021. gada 18. oktobrī un tika noslēgts 2022. gada 22.decembrī. Iepirkuma mērķis ir piegāžu un pasūtījumu veikšanas e-platformas administrēšana, piesaistot nepieciešamos resursus izpildei. Iepirkuma tehniskā specifikācija nosaka, ka komersantam, kurš uzvarēs šajā iepirkumā nav pašam pilnībā jānodrošina nepieciešamās noliktavas pārtikas produktu un citu resursu uzglabāšanai, kā arī transports un citi materiāltehniskie līdzekļi. Saskaņā ar pasūtītāja uzdevumu komersanta pienākums ir nodrošināt pārtikas piegādātājus un ražotājus, kuri piedalās komersanta izveidotajā platformā, līdzīgi kā tas ir pašlaik jau ar pastāvošo Elektronisko iepirkumu sistēmas (EIS) e-katalogu.

Šāds risinājums tika izvēlēts, lai atvieglotu un aizstātu līdz šim esošo kārtību, kad katra Nacionālo bruņoto spēku vienība slēdza vispārējo vienošanos ar izvēlētajiem komersantiem un pati administrēja pasūtījumus. Rezultātā tiek nodrošināts ērtāks un centralizēts cenu pārskatīšanas mehānisms, kas pielāgots tirgus apstākļiem.   

Savukārt pakalpojuma sniedzēja uzdevums ir nodrošināt maksimālu konkurenci katrā norādītajā pozīcijā, kas attiecīgi novērsīs pārlieku lielu vai pat mākslīgu produktu vai pakalpojumu sadārdzinājumu. Šīs prasības bija norādītas pārtikas produktu ražotājiem iepirkuma tehniskajā specifikācijā, nosakot piegādātāju skaitu galvenajās pārtikas produktu kategorijās. Piemēram, tādās produktu pozīcijās kā gaļas produkti un maizes produkti norādot, ka jābūt vismaz trijiem vai četriem piegādātājiem. Saskaņā ar noteiktajām prasībām pakalpojuma izpildītājam ir jāveic pārtikas produktu uzglabāšana krīzes laikam, kas nenosaka obligātu nosacījumu nodrošināt uzglabāšanu savās telpās. Pārtikas produktu saraksts tika veidots kopā ar NBS speciālistiem un pretēji publiski izskanējušajiem apgalvojumiem “krīzes laika” pārtikai nav piemērotas tā saucamās “zaļās prasības”. Tāpat Aizsardzības ministrija norāda, ka iepirkuma pretendentiem bija noteikta prasība pēc  vismaz triju gadu pieredzes līdz pieteikuma iesniegšanas dienai loģistikas pakalpojumu sniegšanā pārtikas piegādei vai ēdināšanas pakalpojumu nodrošināšanai   

Visbeidzot būtiska prasība bija kandidātam uz pieteikuma iesniegšanas dienu apliecināt, ka līguma izpildē tiks nodrošināta pārtikas produktu rezervju uzglabāšana Latvijas Republikas teritorijā un produktu aprite atbilstoši to realizācijas un derīguma termiņiem, nodrošinot, ka pārtikas rezerves tiks uzglabātas Latvijas Republikas teritorijā un būs pieejamas krīzes gadījumā.

Aizsardzības ministrija informē, ka aprēķinus par kopējo līguma summu, kas sastāda 220 000 000 EUR bez PVN līguma izpildes laikā (60 mēneši) veica NBS eksperti ņemot vērā inflāciju, plānoto Valsts aizsardzības dienestu, kā arī plānoto NBS rezerves karavīru apjomu un administrēšanas izmaksas. Saskaņā ar šo aprēķinu gadā līguma summa sastādīs 44 000 000 EUR bez PVN. Šajā summā iekļauts ne tikai kopējais ikdienas pārtikas patēriņš, kurš nesastāda visu minēto līguma summu, bet arī paredzamais patēriņš krīzes gadījumā, iespējamais pieprasījuma un pārtikas cenu kāpums kara apstākļos.

Kā atbilstošāko piemērojamā iepirkuma metodi iepirkuma komisija izvēlējās konkursa dialogu. Ņemot vērā, ka pārtikas loģistikas pakalpojums tika pirkts pirmo reizi, tika nolemts tehnisko specifikāciju sagatavot kopā ar industrijas pārstāvjiem. Pirms iepirkuma tika organizēta tikšanās ar Pārtikas uzņēmumu federācijas, Latvijas lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas, Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomes, Latvijas nacionālo kravas ekspeditoru un loģistikas asociācijas, Latvijas Loģistikas asociācijas un biedrības “Autopārvadātāju Asociācija” pārstāvjiem.

Aizsardzības ministrija norāda, ka izvēlētā iepirkuma metode “Konkursa dialogs” neierobežo konkurenci, jo iepirkuma 1.posma nolikums tiek publicēts IUB mājas lapā un var piedalīties jebkurš (publikācija - https://pvs.iub.gov.lv/show/681222) Šī procesa pirmajā posmā bija iespēja brīvi pieteikties jebkuram ieinteresētajam piegādātājam, nodrošinot izvirzītās kvalifikācijas prasības. Saskaņā ar šo uzaicinājumu iepirkuma pirmajā posmā pieteicās pieci komersanti. No tiem iepirkuma komisija trīs kandidātus - SIA “Sanitex”, SIA “Lanekss” un SIA “Zītari LZ” atzina par atbilstošiem izvirzītajām prasībām un šie komersanti saņēma uzaicinājumu iesniegt savus piedāvājumus. No tiem savus piedāvājumus iesniedza divi pretendenti. Aizsardzības ministrija norāda, ka viens no pretendentiem SIA “Sanitex” piedāvājumu neiesniedza.

Savus piedāvājumus iesniedza SIA “Zītari LZ” un SIA “Lanekss”. Iesniegtie finanšu piedāvājumi tika izvērtēti atbilstoši noteiktajiem kritērijiem un par saimnieciski visizdevīgāko tika atzīts SIA “Zītari LZ” piedāvājums. Aizsardzības ministrija vērš uzmanību, ka galvenais šī iepirkuma izvēles kritērijs – administrēšanas izmaksas – ievērojami atšķīrās. Ja SIA  “Zītari LZ” tās sastādīja 3%, tad SIA “Lanekss” tās bija 48,5% no attiecīgajā mēnesī pasūtītā pārtikas preču apjoma (summas). Līdzīgi kā administrēšanas izmaksas uzglabājamās pārtikas apjoma tarifam SIA Zītari LZ” bija 1 EUR/1000kg, bet SIA “Lanekss” 42,56 EUR/1000kg. Kopumā vērtējot SIA “Lanekss” piedāvājums bija uzskatāms par nesamērīgi dārgu un neizdevīgu pasūtītājam arī apstākļos, ja nebūtu konkurences. Kā vēl viens saimnieciskā izdevīguma vērtēšanas kritērijs bija noteikts e-platformas novērtējums pēc lietošanas ērtuma un funkcionalitātes (lai būtu maksimāli ērts un patīkams lietotājam) un arī šajā kritērijā SIA “Zītari LZ” piedāvājums bija labāks.

Aizsardzības ministrija norāda, ka līgumā ir noteiktas arī soda sankcijas, kā arī paredzētas darbības gadījumos, ja tiek piegādāti nekvalitatīvi pārtikas produkti vai netiek pildīti citi ar līgumu saistītie pakalpojumi. Tāpat Aizsardzības ministrija informē, ka jau 2022. gada oktobrī tā ir iesniegusi visus ar iepirkuma procesu saistītos dokumentus Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojam.

Labs saturs
4
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI