Izstādes “Leģenda par dzelzs bruņinieku” ekspozīciju veido Latvijas pirmskara bruņumašīnas “Imanta” vēstures liecības – nesen atrastās 30 oriģinālās detaļas, kuras ar īpaši veidotas jaunākās paaudzes 3LCD lāzertehnoloģijas un 3D hologrāfisko projekciju palīdzību ļauj ieraudzīt bruņutehnikas modeli četros dažādos laika posmos.
“Imantas” ceļš bijis kino piedzīvojumu cienīgs. 1908. gadā angļu uzņēmums “Sheffield-Simplex Motors Ltd” izgatavoja pirmo automašīnu, kuru tolaik reklāmas saukļos dēvēja par visskaistāko auto pasaulē. Tas bija ārkārtīgi dārgs un ekskluzīvs auto, kuru izgatavoja tikai pēc individuāla pasūtījuma. Sākoties Pirmajam pasaules karam, “Sheffield-Simplex” uz savu limuzīnu bāzes radīja bruņumašīnas, kuras lielā skaitā iegādājās Krievija. Limuzīns paliek limuzīns – bruņumašīnas izrādījās nepiemērotas darbībām kaujas laukā, tās bija pārāk vāji bruņotas, bet limuzīna šasija, spieķu riteņi un nepietiekami jaudīgais motors nespēja nest četrtonnīgo korpusu.
1918. gada nogalē viena no šīm bruņumašīnām, nosaukta par “Imantu”, Latviešu padomju strēlnieku divīzijas Bruņumašīnu nodaļas sastāvā tika nosūtīta uz Latviju. Tur “Imanta” vispirms nonāca vācu, pēc tam latviešu karaspēka rokās un pēc kapitālā remonta piedalījās kaujās pret Bermonta armiju. Vairākkārt pārbūvēts, leģendārais spēkrats Otrā pasaules kara pirmajos gados, padomju armijai atkāpjoties vācu pārspēka priekšā, tika saspridzināts.
Šobrīd “Imanta” ir vienīgā no desmit vēsturiskajām Latvijas armijas bruņumašīnām, kuras paliekas ir izdevies atrast. Pārējās, cik zināms Rīgas Motormuzeja speciālistiem, pilnībā iznīcinātas kaujās. Sekojot nostāstiem vēsturnieku un kolekcionāru aprindās, 2017. un 2018. gadā Rīgas Motormuzejs rīkoja divas ekspedīcijas “Imantas” detaļu meklēšanai, kad kādas mājas pagalmā Liepnas pagastā tika uzietas 30 bruņumašīnas oriģinālās detaļas. Pēc tam tās sadarbībā ar Latvijas Kara muzeja speciālistiem tika rūpīgi pētītas, salīdzinātas ar vēsturiskajiem materiāliem un fotogrāfijām.
“Šīs detaļas un dažas fotogrāfijas ir viss, kas rada priekšstatu par to, kāda bruņumašīna izskatījusies. Diemžēl nevienā vēstures arhīvā nav iespējams atrast precīzus bruņumašīnas “Imanta” rasējumus. Taču mūsdienu tehnoloģijas spēj radīt brīnumu, ļaujot mums diezgan precīzi nojaust “Imantas” modeļa aprises, uzbūvi un tehniskos parametrus,” stāsta izstādes idejas autors un galvenais kurators Agris Šmits.
Interaktīvā izstāde “Leģenda par dzelzs bruņinieku” pieejama ikvienam Rīgas Motormuzeja apmeklētājam no 9. novembra.