Brīvo maršrutu gaisa telpu, kas aviokompānijām ļauj pašām plānot un izmantot sev izdevīgus maršrutus atkarībā no dažādiem faktoriem, piemēram, valdošajiem vējiem, maršruta garuma vai ierobežojumiem gaisa telpā sakarā ar militārām mācībām, Ziemeļeiropas funkcionālā gaisa telpas bloka (North European Functional Airspace Block jeb NEFAB) valstis un to gaisa satiksmes pakalpojumu sniedzēji ieviesa aizvadītajā gadā. Savukārt Dānijas un Zviedrijas pievienošanos NEFAB brīvo maršrutu gaisa telpai nodrošināja pasākumi, kas tika veikti, sadarbojoties ar Dānijas un Zviedrijas funkcionālo gaisa telpas bloku (DK/SE FAB).
Turpmākajā projekta īstenošanas laikā brīvo maršrutu zona tiks paplašināta, atceļot atlikušās robežas ar Norvēģijas gaisa telpu un turpinot sadarbību ar Lielbritāniju, Īriju un Islandi "Borealis" FRA programmas ietvaros.
Tādējādi 2021. gadā Ziemeļeiropā aviokompānijas varēs lidot vienotā brīvo maršrutu gaisa telpā jau deviņās valstīs.
Starprobežu brīvo maršrutu gaisa telpa ir nozīmīgs ilgtermiņa projekts, nodrošinot Eiropas Komisijas vīziju par brīvām Eiropas debesīm (Single European Sky jeb SES), radot mazāk sadrumstalotu un efektīvāku gaisa satiksmes vadību Eiropā. Šīs izmaiņas tiek īstenotas "Borealis" Brīvo maršrutu gaisa telpas programmas ietvaros, ko realizē "Borealis Alliance" dalībnieki - deviņu Ziemeļeiropas valstu aeronavigācijas pakalpojumu sniedzēji, tostarp arī "Latvijas gaisa satiksme".
Brīvo maršrutu ieviešana tik apjomīgā gaisa telpā ļaus aviokompānijām ievērojami ietaupīt gan lidojuma laiku, gan degvielu un vērā ņemami samazināt izmaksas. Šo ambiciozo mērķu realizācija ir solis ceļā uz Eiropas Vienotās gaisa telpas idejas īstenošanu.
Arnis Lapiņš