Priekšlikumi ēnu ekonomikas īpatsvara samazināšanai
Ņemot vērā to, ka Latvijas nodokļu sistēmu un administrēšanu jāpakārto Nacionālā attīstības plāna 2014-2020 virsmērķim "ekonomikas izrāviens",
ņemot vērā to, ka ēnu ekonomika kropļo godīgu konkurenci un mazina godprātīgo nodokļus maksājošo komersantu konkurētspēju, mazinot atdevi no augstākas produktivitātes,
ņemot vērā to, ka ēnu ekonomika stipri samazina daudzu, citkārt noderīgu valdības politiku ietekmi, kas vērstas uz Latvijas biznesa vides uzlabošanu,
ņemot vērā to, ka šobrīd nav vienota politikas plānošanas dokumenta ēnu ekonomikas mazināšanai, kas noteiktu veicamos pasākumus ēnu ekonomikas īpatsvara samazināšanai un sasaistītu tos ar izpildes indikatoriem,
ņemot vērā to, ka atbilstoši Latvijas Konkurētspējas novērtējumam 2011 tikai radikāla pieeja izvedīs Latvijas tautsaimniecību no pašreizējā ēnu ekonomikas sliktā līdzsvara un šai radikālajai pieejai ir nepieciešama stingri pausta politiskā griba,
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera, kas pārstāv vairāk nekā 1000 uzņēmumu un 40 nozaru uzņēmumu asociāciju intereses, aicina Ministru prezidentu
- Politikas plānošanā:
Ne vēlāk kā līdz š.g. 1.oktobrim sadarbībā ar uzņēmēju organizācijām izstrādāt vidēja termiņa politikas plānošanas dokumentu ēnu ekonomikas mazināšanai, kas:
1.1.definētu noteiktus mērķus ēnu ekonomikas īpatsvara mazināšanai,
1.2.ietvertu vienotu metodoloģiju nelegālo akcīzes preču īpatsvara noteikšanai,
1.3.iekļautu ar uzņēmēju organizācijām saskaņotu pasākumu plānu, izpildes termiņus un indikatorus ēnu ekonomikas mazināšanai,
1.4.ietvertu priekšlikumus nodokļu nomaksas sasaistei ar valsts saņemtajiem pakalpojumiem un citus stimulus, kas veicinātu iedzīvotājus un komersantus veikt nodokļu samaksu pilnā apmērā (piemēram, būtiski samazināt dienu skaitu, kad darba devējs apmaksā darbinieku darbnespēju slimības dēļ; izvērtēt vecuma pensiju mantošanu vismaz daļējā apmērā; pārskatīt t.s. uzņēmēju "balto sarakstu" lietderīgumu u.c.),
1.5.paredzētu regulāru, augsta līmeņa uzraudzību pār plāna izpildi un valsts atbildīgo amatpersonu atbildību par plānā ietverto pasākumu neizpildi.
- Nodokļu politikas jomā:
2.1.Darbaspēka nodokļi:
2.1.1. 2014.gadā samazināt iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) vismaz par 2 (diviem) procentiem, tajā pašā laikā piesaistot neatkarīgus ekspertus, veikt pētījumu par darbaspēka nodokļu būtiskas samazināšanas (indikatīvi līdz 25% IIN un VSAOI kopīgā likme) ietekmi uz ēnu ekonomikas samazināšanu un tautsaimniecību kopumā.
2.1.2. Piesaistot neatkarīgus ekspertus, izvērtēt minimālās darba algas celšanas un diferencēta neapliekamā minimuma ieviešanas ietekmi uz ēnu ekonomikas īpatsvaru.
2.1.3. Neieviest vidējā termiņā progresīvās nodokļu sistēmas un progresivitātes principus darbaspēka nodokļu jomā.2.2.Dividendes:
2.2.1. Veikt grozījumus tiesību aktos, lai IIN par dividendēm tiktu maksāts dividenžu izmaksas, nevis aprēķina brīdī.
2.2.2. Izdarot grozījumus Komerclikumā, ieviest starpposmu dividenžu regulējumu ne vēlāk kā 2014.gada 1.janvārī.2.3.Pievienotās vērtības nodoklis:
Ne vēlāk kā no 2014.gada PVN reverso maksāšanas kārtību piemērot:
2.3.1. pilnam būvniecības ciklam, t.sk. būvmateriālu iegādēm;
2.3.2. nozarēm, kurās nav iespējams noteikt, vai pakalpojums sniegts un cik lielā apmērā (piemēram, vadības un konsultatīvie pakalpojumi).
- Kontrolējošo institūciju darbībā:
3.1.Piesaistot neatkarīgus ārvalstu ekspertus, ne vēlāk kā 2014.gada pirmajā pusgadā veikt Valsts ieņēmumu dienesta un kontrabandas apkarošanā iesaistīto institūciju darbības auditu, ar mērķi palielināt darbības efektivitāti un veicināt sabiedrības uzticēšanos minētajām kontrolējošām institūcijām.
3.2.Izvērtēt nelegālo akcīzes preču nelegālās aprites apkarošanā iesaistīto institūciju sadarbību un piedāvāt risinājumus tās pilnveidei.
3.3.Turpināt darbu pie nodokļu nomaksas vienkāršošanas, lai tiktu samazināts administratīvais slogs komersantiem.
3.4.Veicināt uzņēmēju uzticību valsts pārvaldei, paredzot Valsts ieņēmumu dienesta atbildību par komersantiem radītiem zaudējumiem, t.sk. par nepamatotiem nodokļu uzrēķiniem auditos.