VIEDOKĻI
>
Par Latviju. Par Tevi Latvijā.
TĒMAS
02. jūnijā, 2014
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Komentārs
TĒMA: Tieslietas
3
3

Pārmaiņas administratīvo pārkāpumu jomā: nenomaksāts administratīvais sods liegs saņemt valsts pakalpojumus

Publicēts pirms 10 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

LV portāla infografika

Saeimā izskatīšanai iesniegts un nodots darbam komisijā jaunais likumprojekts „Administratīvo pārkāpumu procesa likums” (APPL), kura spēkā stāšanās laiku provizoriski min ar 2016.gadu.
Lai informētu sabiedrību par jaunā likumprojekta konceptu, Tieslietu ministrijas atbildīgie speciālisti ir sagatavojuši skaidrojošus komentārus, kuros iepazīstina ar topošā likuma administratīvo sodu un to procesuālās piemērošanas aspektiem. Šajā komentārā par ierobežojumiem iegūt labumu attiecībās ar valsti vai liegumiem saņemt valsts sniegtos pakalpojumus, kamēr netiks samaksāts piespriestais sods.

Informāciju sagatavoja: Jolanta Gaijsa,

TM Valststiesību departamenta Administratīvo tiesību nodaļas juriskonsulte

Likumprojektā "Administratīvo pārkāpumu procesa likums" ir paredzēta iespēja piemērot pārkāpējam ierobežojumu iegūt labumu attiecībās ar valsti vai liegumu saņemt valsts sniegtos nodrošinājumus, kamēr netiks nokārtotas saistības pret valsti – samaksāts piespriestais sods.

Šādu ierobežojumu un liegumu mērķis ir stimulēt personas, kurām piemērots naudas sods, gan naudas soda brīvprātīgai nomaksai, gan to pienākumu izpildei, par kuru neizpildīšanu administratīvais sods piemērots.

Ierobežojums vai liegums tiks piemērots gadījumā, ja uzliktais naudas sods netiks brīvprātīgi nomaksāts likumā noteiktā termiņā. Piemēram, ja personai ir uzlikts administratīvais sods par Medību likuma tiesību normu neievērošanu un tas nav samaksāts, personai būs liegta iespēja saņemt medību atļauju.

Ierobežojumi iegūt labumu attiecībās ar valsti vai liegumi saņemt valsts sniegtos pakalpojumus var būt ļoti dažādi, tajā skaitā liegumi juridiskajām un fiziskajām personām saņemt dažādas licences, speciālās atļaujas un sertifikātus.

Jāņem vērā tas, ka jau šobrīd noteiktās jomās šādi ierobežojumi pastāv, piemēram, LAPK 299.2 pantā noteikti ierobežojumi, ko piemēro Latvijas Jūras administrācija, proti, tā neizsniedz pārkāpuma izdarītājam profesionālo kvalifikāciju apliecinošus dokumentus, neveic tāda kuģa kārtējo apskati, kurš atrodas pārkāpuma izdarītāja pārvaldībā vai ar kuru izdarīts pārkāpums, nereģistrē kuģi, kurš atrodas pārkāpuma izdarītāja pārvaldībā vai ar kuru izdarīts pārkāpums. Ierobežojumi šobrīd ir noteikti arī tādās jomās kā autotransporta nozare un vides aizsardzība.

Atsevišķās jomās šādi ierobežojumi vispār nebūtu ieviešami, piemēram, pabalstu jomā, kā arī atsevišķās jomās ierobežojumi nebūtu efektīvi tā iemesla dēļ, ka attiecīgos pakalpojumus no valsts personai nepieciešams saņemt ļoti reti.

Minētos ierobežojumus noteiks nevis likumprojekts, bet attiecīgais nozares normatīvais akts, līdz ar to, paredzot šādus ierobežojumus kādā nozares normatīvajā aktā, jānorāda šādas izvēles pamatojums, jānorāda, vai šāds ierobežojums ir samērīgs konkrētajā gadījumā un vai tas būs efektīvs.

Ierobežojumiem jābūt tādiem, kas sniedz būtiskas priekšrocības naudas soda labprātīgas samaksas gadījumā salīdzinājumā ar zaudējumiem piespiedu izpildes gadījumā, lai tie stimulētu pārkāpējus naudas soda labprātīgai izpildei.

Turpmāk vēl.

TEMATS

Administratīvo pārkāpumu reforma (publikāciju saraksts)

Vienotas izpratnes un lasītāju ērtības labad LV portāls Tieslietu ministrijas sagatavotos komentārus par likumprojektu APPL publicē savstarpēji integrētā sasaistē:

***
Šajā publikācijā paustais autora viedoklis un skatījums var nesakrist ar LV portāla redakcijas nostāju. Ar LV portāla redakcionālo politiku var iepazīties šeit.
Labs saturs
3
Pievienot komentāru

LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI