Kāpēc nepieciešamas izmaiņas
Grozījumi normatīvajos aktos bija nepieciešami, lai radītu klientam draudzīgāku valsts sociālo pabalstu pieprasīšanas kārtību. Pašreizējais tiesiskais regulējums neļauj pieprasījumus valsts sociālajiem pabalstiem sūtīt pa pastu vai elektroniski, atzīst I.Baranovska. Tāpat arī valsts sociālo pabalstu pieprasīšanas kārtība paredz, ka pabalsta pieprasītājam vai viņa pilnvarotai personai personīgi jāierodas kādā no Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) nodaļām, jāiesniedz rakstveida pieprasījums un jāuzrāda vairāki dokumenti, piemēram, pieprasot pabalstu par bērnu, vienmēr jāuzrāda bērna dzimšanas apliecība.
Tas attiecīgi sagādā neērtības daļai pabalstu pieprasītāju. Tāpat šobrīd citām valsts pārvaldes institūcijām ne vienmēr ir noteikts pienākums sniegt VSAA informāciju, kas ir pamatā valsts sociālo pabalstu piešķiršanai vai arī šo pabalstu izmaksu pārtraukšanai.
Savukārt saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu valsts pārvaldes pienākums ir vienkāršot un uzlabot procedūras privātpersonu labā, organizējot tās pēc iespējas ērtāk un pieejamāk privātpersonai. Ja informācija, kas nepieciešama pārvaldes lēmuma pieņemšanai, ir citas institūcijas rīcībā, iestāde to iegūst pati, nevis pieprasa no privātpersonas, atgādina speciāliste.
"Pieprasot bērna piedzimšanas un bērna kopšanas vai citus pabalstus par bērnu, personai nebūs jāuzrāda bērna dzimšanas apliecība."
Kopumā izmaiņas ir sagatavotas septiņos Ministru kabineta noteikumos, kas skar valsts sociālo pabalstu pieprasīšanu. Tie ir grozījumi:
- Noteikumos par ģimenes valsts pabalsta un piemaksas pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu invalīdu apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalsta un piemaksas piešķiršanas un izmaksas kārtību;
- Noteikumos par bērna kopšanas pabalsta un piemaksas pie bērna kopšanas pabalsta un vecāku pabalsta par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalsta un piemaksas piešķiršanas un izmaksas kārtību;
- Noteikumos par bērna piedzimšanas pabalsta piešķiršanas un izmaksāšanas kārtību;
- Noteikumos par bērna invalīda kopšanas pabalsta apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalsta piešķiršanas un izmaksas kārtību;
- Noteikumos par pabalsta piešķiršanas un izmaksas kārtību invalīdam, kuram nepieciešama kopšana, pabalsta apmēru, kā arī pabalsta apmēra pārskatīšanas kārtību;
- Noteikumos par pabalsta apmēru transporta izdevumu kompensēšanai invalīdiem, kuriem ir apgrūtināta pārvietošanās, tā pārskatīšanas kārtību un pabalsta piešķiršanas un izmaksas kārtību;
- Noteikumos par valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta un apbedīšanas pabalsta apmēru, tā pārskatīšanas kārtību un pabalstu piešķiršanas un izmaksas kārtību.
Tuvākajā laikā tos plānots izskatīt valdībā.
Ērti un pieejami ikvienam
LM Sociālās apdrošināšanas departamenta pārstāve uzskata, ka sagatavotie grozījumi Ministru kabineta noteikumos jeb jaunā kārtība būs maksimāli ērta un pieejama ikvienam iedzīvotājam.
Tā paredz, ka turpmāk
- ģimenes valsts pabalsta,
- bērna piedzimšanas pabalsta,
- piemaksas pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu invalīdu, bērna kopšanas pabalsta,
- piemaksas pie bērna kopšanas pabalsta un vecāku pabalsta par dvīņiem vai vairākiem vienās dzemdībās dzimušiem bērniem,
- bērna invalīda kopšanas pabalsta, pabalsta invalīdam, kam nepieciešama kopšana,
- pabalsta transporta izdevumu kompensēšanai invalīdiem, kuriem ir apgrūtināta pārvietošanās,
- valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta un
- apbedīšanas pabalsta
pieprasītājam būs tiesības izvēlēties viņam ērtāko veidu, kādā iesniegt pieprasījumu pabalsta piešķiršanai. Tas nozīmē, ka to ikviens varēs nosūtīt arī pa pastu vai iesniegt elektroniskā dokumenta formātā (atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu), norādot tajā visu nepieciešamo informāciju vai izmantojot VSAA mājaslapā esošo veidlapu.
"Pieprasītājam būs tiesības izvēlēties viņam ērtāko veidu, kādā iesniegt pieprasījumu pabalsta piešķiršanai."
I.Baranovska norāda, ka elektroniskajam dokumentam, kas parakstīts ar drošu elektronisku parakstu (vai elektronisko parakstu, ja par to puses ir rakstveidā vienojušās) un atbilst normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, ir tāds pats juridisks spēks kā papīra dokumentam. Turklāt saskaņā ar Elektronisko dokumentu likuma pārejas noteikumiem iestādei nav tiesību atteikties pieņemt atbilstoši noformētus elektroniskos dokumentus.
Vienlaikus minētos valsts sociālos pabalstus tāpat kā iepriekš varēs pieprasīt, iedzīvotājam vai tā pilnvarotajai personai arī personīgi ierodoties VSAA, iesniedzot rakstisku iesniegumu un visus nepieciešamos dokumentus.
Lai gan, pieprasot jebkuru no iepriekš minētajiem pabalstiem, iedzīvotāji var izmantot VSAA mājaslapā www.vsaa.lv esošo veidlapu, iesniegumus var rakstīt arī brīvā formā, atzīst I.Baranovska.
Citas izmaiņas
Grozījumi nosaka pienākumu citām valsts pārvaldes institūcijām sniegt VSAA nepieciešamo informāciju. Tas nozīmē, ja bērns, par kuru tiek maksāts pabalsts, būs ievietots valsts, pašvaldības vai privātā bērnu aprūpes un audzināšanas iestādē un atradīsies pilnā tās apgādībā, vai nodots audzināšanā audžuģimenei, tad bāriņtiesai, valsts, pašvaldības vai privātajai bērnu aprūpes un audzināšanas iestādei trīs darbdienu laikā par to būs jāpaziņo VSAA nodaļai atbilstoši pabalsta saņēmēja deklarētajai dzīvesvietai.
Tāpat valsts ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijai vai Ieslodzījuma vietu pārvaldei 5 darbdienu laikā būs jāinformē VSAA, ja pabalsta saņēmējs būs ievietots kādā no minētajām iestādēm un atradīsies pilnā valsts apgādībā. Tādējādi operatīvi tiks nodrošināta attiecīgo pabalstu izmaksas pārtraukšana.
Savukārt pēc lēmuma pieņemšanas par aizbildnības nodibināšanu bāriņtiesai ne vēlāk kā trīs darbdienu laikā par to būs jāpaziņo VSAA nodaļai atbilstoši aizbildņa deklarētajai dzīvesvietai. VSAA dokumentus par pabalsta piešķiršanu izskatīs un lēmumu par pabalsta piešķiršanu pieņems mēneša laikā pēc dokumentu saņemšanas. Izņēmums: bērna piedzimšanas un apbedīšanas pabalstu pieprasīšanas gadījumā – lēmumu par pabalsta piešķiršanu pieņems desmit dienu laikā pēc dokumentu saņemšanas.
Līdz ar to, ja informācija, kas būs nepieciešama lēmuma pieņemšanai, būs citas institūcijas rīcībā, iestāde to iegūs pati, nevis pieprasīs no privātpersonas, atzīst I.Baranovska.
"Valsts pārvaldes pienākums ir vienkāršot un uzlabot procedūras privātpersonu labā, organizējot tās pēc iespējas ērtāk un pieejamāk privātpersonai."
Vienlaikus, pieprasot bērna piedzimšanas un bērna kopšanas vai citus pabalstus par bērnu, personai nebūs jāuzrāda bērna dzimšanas apliecība, jo minētās ziņas VSAA iegūs no Iedzīvotāju reģistra datiem. Savukārt, ja bērna piedzimšanas pabalstu pieprasīs par bērnu, kurš piedzimis ārvalstī, pieprasījumam būs jāpievieno ārvalsts kompetentās institūcijas izsniegts dokuments par bērna piedzimšanas fakta reģistrāciju. Tas nepieciešams, jo VSAA rīcībā šādas informācijas nav.
Pēc LM pārstāves informācijas, ja kādam no ģimenes valsts pabalsta, bērna kopšanas vai bērna invalīda kopšanas pabalsta pieprasītājiem vai bērna vecākiem dzīvesvieta vai nodarbinātība bijusi citā Eiropas Ekonomiskās zonas (EEZ) dalībvalstī, papildus būs jānorāda ziņas par faktiskās dzīvesvietas adresi citā EEZ dalībvalstī, nodarbinātības valsts un darba devēja nosaukumu un adresi, darba uzsākšanas un beigu datumu, citā EEZ dalībvalstī saņemtajiem slimības, maternitātes, bezdarbnieka, bērnu pabalstiem, pensiju, to saņemšanas periodiem, piešķirto identifikācijas vai sociālās apdrošināšanas numuru.
Minētā informācija VSAA nepieciešama, lai pieņemtu lēmumu par attiecīgā pabalsta piešķiršanu un izmaksas periodu, t.sk. arī par pagājušo laiku. Šādas prasības ir saistītas ar EEK Regulu Nr. 1408/71 par sociālās drošības shēmu piemērošanu darba ņēmējiem, pašnodarbinātajiem un viņu ģimenes locekļiem, kas pārvietojas Kopienas teritorijā. Tā nosaka, ka persona var būt apdrošināta tikai vienā Eiropas Savienības/EEZ dalībvalstī, saņemot pakalpojumu tikai no vienas - nodarbinātības valsts. Tas, piemēram, nozīmē, ka darba ņēmējam vai pašnodarbinātajam, uz kuru attiecas vienas dalībvalsts tiesību akti, saskaņā ar tiem ir tiesības saņemt ģimenes pabalstus par saviem ģimenes locekļiem arī tad, ja tie dzīvo citā dalībvalstī.