SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
29. janvārī, 2010
Lasīšanai: 9 minūtes
4
4

Pretendenti gaida noteikumu pieņemšanu

Publicēts pirms 15 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Lauksaimniecība it kā mazliet „iekāpj” Ekonomikas ministrijas pārziņā esošajā uzņēmējdarbībā, bet Ekonomikas ministrijai šogad nav neviena pasākuma, kas atbalstītu jaunu uzņēmumu veidošanu.

FOTO: www.sxc.hu

Patlaban vēl sarunu stadijā ar Finanšu ministriju, cerīgi virzoties uz izskatīšanu valdībā, ir Latvijas aktīvākajai sabiedrības daļai gaidītie no jauna izstrādātie valdības noteikumi „Kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā pasākumam „Atbalsts uzņēmumu radīšanai un attīstībai (ietverot ar lauksaimniecību nesaistītu darbību dažādošanu)””. Šie noteikumi ir ļoti sarežģīti, un, kā apgalvo paši to veidotāji, – ar katru reizi, kad noteikumus „atver”, tie papildinās ar jaunām, sarežģītām detaļām. Bet te, šķiet, vietā būs senais teiciens – caur ērkšķiem uz zvaigznēm, jo jau pašlaik uzņēmēji zvana un par noteikumiem interesējas. Tāpēc būs vērts tos lasīt, lai tiktu pie kārotā rezultāta.

Sākotnēji bijis iecerēts grozīt patlaban spēkā esošos Ministru kabineta (MK) noteikumus Nr. 300 „Kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā pasākumam “Atbalsts uzņēmumu radīšanai un attīstībai (ietverot ar lauksaimniecību nesaistītu darbību dažādošanu)””, kas pieņemti 2008. gada 21. aprīlī un spēkā stājās 2008. gada 9. maijā. Taču nepieciešamo izmaiņu iznācis pārlieku daudz, tādēļ noteikumi rakstīti no jauna, saglabājot iepriekšējo noteikumu nosaukumu.

Kas var pretendēt atbalstam

Zemkopības ministrijas Lauku attīstības atbalsta departamenta Lauku attīstības fondu atbalsta nodaļas vecākais referents Egils Lapiņš stāsta, ka šo Eiropas naudas līdzfinansējuma programmas pasākumu var īstenot visā Latvijas teritorijā, izņemot, ja projektu īstenošanas vietas ir republikas pilsētas un pilsētas, kurās dzīvo vairāk par 5000 cilvēkiem.

„Programma paredzēta nodarbinātības veicināšanai lauku rajonos, lai radītu jaunus uzņēmumus vai jaunas darba vietas jau esošos uzņēmumos. Apakšpasākumā „Atbalsts uzņēmumu radīšanai un attīstībai” var pieteikties tikai fiziskās personas un mikrouzņēmumi. Savukārt apakšpasākumā „Ar lauksaimniecību nesaistītu darbību dažādošana” pieteikties un atbalstu var saņemt fiziskas un juridiskas personas (mikrouzņēmumi, mazie un vidējie saimnieciskās darbības veicēji, gan arī lielie saimnieciskās darbības veicēji atbilstoši Regulai 800/2008), kas ražo lauksaimniecības produktus,” skaidro E.Lapiņš.

"Uzņēmējiem ir iespēja gūt atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai."

Šīs izmaiņas veiktas tādēļ, ka mainījusies regula, uz kuras pamata tiek sniegts atbalsts. Turpmāk atbalstu varēs saņemt saskaņā ar Komisijas 2008. gada 6. augusta Regulu (EK) Nr. 800/2008, kas atzīst noteiktas atbalsta kategorijas par saderīgām ar kopējo tirgu, piemērojot Līguma 87. un 88. pantu (vispārējā grupu atbrīvojumu regula). Noteikumos iekļautas arī iepriekšminētās regulas normas par grūtībās nonākušajiem saimnieciskās darbības veicējiem. Šo statusu pārbauda uzņēmumiem, kas vecāki par trim gadiem.

Paplašināts pretendentu loks

Veidojot jaunos noteikumus, ir pārskatīts un papildināts projekta īstenošanas specializāciju saraksts, lai pasākumu darītu pievilcīgāku. „Dažas uzņēmējdarbības jomas treknajos gados bija naudīgākas par citām, un tajās strādājošajiem nebija iespējas pieteikties atbalstam šajā pasākumā,” saka E.Lapiņš. „Noteikumu jaunajā redakcijā ir papildināts specializāciju saraksts, iekļaujot arī tās nodarbes, kurām tagad būtu nepieciešama stimulēšana. Lauksaimniecība it kā mazliet „iekāpj” Ekonomikas ministrijas pārziņā esošajā uzņēmējdarbībā, bet Ekonomikas ministrijai šogad nav neviena pasākuma, kas atbalstītu jaunu uzņēmumu veidošanu. Tādēļ uzņēmējiem ir iespēja gūt atbalstu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai.”

"Noteikumos ir veikti svarīgi grozījumi, tādēļ pretendentiem būtu vēlams jaunos noteikumus skrupulozi izlasīt."

Projekta īstenošanas specializāciju saraksts papildināts, iekļaujot, piemēram, automobiļu, piekabju un puspiekabju ražošanu (NACE 2. red. C sadaļas 29. nodaļa), citu transportlīdzekļu ražošanu (NACE 2. red. C sadaļas 30. nodaļa), izņemot kuģubūvi, ēku būvniecību (NACE 2. red. F sadaļas 41. nodaļa), inženierbūvniecību (NACE 2. red. F sadaļas 42. nodaļa), specializētos būvdarbus (NACE 2. red. F sadaļas 43. nodaļa), automobiļu apkopi un remontu (NACE 2. red. G sadaļas 45.20 klase), motociklu, to detaļu un piederumu pārdošanu, apkopi un remontu (NACE 2. red. G sadaļas 45.40 klase), izņemot jebkura veida vairumtirdzniecību un mazumtirdzniecību, uzglabāšanu un noliktavu saimniecību (NACE 2. red. H sadaļas 52.10 klase), restorānu un mobilo ēdināšanas vietu pakalpojumus (NACE 2. red. I sadaļas 56.10 klase) u.c.

Tā kā Lauku atbalsta programmā (LAP) pašlaik – pēc LAP grozījumu apstiprināšanas Eiropas Komisijā - ir noteiktas atšķirīgas projektu ieviešanas specializācijas abiem apakšpasākumiem, tad arī noteikumu projektā ir izdalīti divi dažādi punkti ar projektā atbalstāmajām nozarēm,” uzmanību uz veiktajām izmaiņām vērš E.Lapiņš.

Izmaiņas naudas nosacījumos

Tā kā jaunajos noteikumos salīdzinājumā ar iepriekšējiem veikti tiešām svarīgi grozījumi, tad atbalsta pretendentiem būtu vēlams jaunos noteikumus pirms projekta rakstīšanas skrupulozi izlasīt. Īpaša vērība pievēršama šādām izmaiņām:

  • jaunajos noteikumos precizēta biznesa plānā norādāmā informācija un dzīvotspējas kritēriji;
  • atbilstoši LAP grozījumiem mainītas kopējās attiecināmo izmaksu summas;
  • mainīta atbalstu apvienošanas norma, lai atbalsta pretendents varētu pieteikties citiem atbalsta veidiem, piemēram, kredītu garantijām;
  •  veiktas redakcionālas izmaiņas finansējuma saņemšanas nosacījumos un pievienotas prasības atbilstoši Regulā Nr. 800/2008 noteiktajām prasībām, tai skaitā arī prasības lielajiem saimnieciskās darbības veicējiem;
  • precizētas vispārējās attiecināmās izmaksas - ka atbalsts tiks piešķirts tikai izmaksām par būvprojekta izstrādi, ja projektā paredzēta būvniecība vai rekonstrukcija, un šīs izmaksas ir attiecināmas tikai pēc projekta iesnieguma iesniegšanas;
  • papildinātas neattiecināmās izmaksas ar nodokļiem un nodevām, izmaksām, kas radušās pirms projekta iesnieguma apstiprināšanas, kā arī vispārīgām izmaksām, kas saistītas ar projekta iesnieguma sagatavošanu, tostarp konsultāciju pakalpojumiem;
  • maksimālā atbalsta intensitāte pasākuma apakšpasākumu „Atbalsts mikrouzņēmumu radīšanai un attīstībai” un „Ar lauksaimniecību nesaistītu darbību dažādošana” ietvaros ir līdz 70% iepriekšējo 40% vietā, tāpēc ir mainītas atbalsta intensitātes uzņēmumu radīšanas un attīstības aktivitātēm;
  • noteikts atbalsta saņēmēja minimālais finansiālais ieguldījums katram apakšpasākumam;
  • iekļauti arī jauni nosacījumi atbalsta saņemšanai, kas izriet no Regulas Nr. 800/2008.

Lai projektu izvērtētu ātrāk

Lai paātrinātu ES līdzfinansējumam iesniegto projektu izvērtēšanu, jaunajos noteikumos ieviesta reglamentēta secība, kādā Lauku atbalsta dienests (LAD) vērtē projektus. Tādējādi jau vērtēšanas sākuma stadijā LAD speciālisti spēs atlasīt galvenajiem atbalsta saņemšanas nosacījumiem neatbilstošos projektus.

Noteikumos arī precizēti LAD iesniedzamie dokumenti un to iesniegšanas termiņš, ņemot vērā pašreizējās iespējas LAD elektroniskā ceļā iegūt dokumentus no citām iestādēm.

Vienlaikus ir noteiktas papildu prasības par operatīvajiem finanšu pārskatiem, kas iesniedzami, ja komersantam zaudējumi pārsniedz pusi no pamatkapitāla, kā arī norādīts, ka jāiesniedz deklarācija saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā piešķirams valsts un ES atbalsts lauku un zivsaimniecības attīstībai.

Tāpat izmaiņu klāstam pievienota prasība par pārskatiem, kas iepriekš bija atbalsta pretendentu un LAD noslēgto līgumu sastāvdaļa, un veiktas izmaiņas pielikumos, kas saistītas gan ar izmaiņām pašā noteikumu projektā, gan arī lai piemērotu pielikumus elektronisko dokumentu aprites nosacījumiem.

"Atbalsta pretendents ir tiesīgs uzsākt projekta īstenošanu arī uzreiz pēc projekta iesnieguma iesniegšanas LAD, uzņemoties pilnu finanšu risku."

Patīkams jaunums līdzfinansējuma pretendentiem ir tas, ka jaunajos noteikumos vairs nav prasības par līguma slēgšanu starp pretendentu un LAD. Tas nozīmē, ka pretendentam vairs nebūs fiziski jāierodas LAD, lai noslēgtu līgumu par atbalsta saņemšanu, bet projekta īstenošanu varēs uzsākt uzreiz pēc LAD lēmuma par projekta apstiprināšanu stāšanās spēkā. Atbalsta pretendents ir tiesīgs uzsākt projekta īstenošanu arī uzreiz pēc projekta iesnieguma iesniegšanas LAD, uzņemoties pilnu finanšu risku. Tikai šajā gadījumā, ja LAD pieņem lēmumu par projekta noraidīšanu, atbalsta pretendents sedz visus ar projekta īstenošanu saistītos izdevumus.

„Mēs ļoti ceram, ka drīz noteikumi tiks pieņemti. Pēc noteikumu projekta pieņemšanas valdībā LAD mēnesi pirms jaunās kārtas uzsākšanas laikrakstā „Latvijas Vēstnesis” izsludinās projektu iesniegumu iesniegšanas termiņu, kas nav īsāks par 30 kalendāra dienām, attiecīgajai kārtai piešķirto publiskā finansējuma apmēru un projektu īstenošanas beigu termiņu,” notikumu secību uzskaita E.Lapiņš. „Pieteikšanās šim pasākumam būs tradicionāla – vairākās kārtās (pagaidām pasākumam „Atbalsts uzņēmumu radīšanai un attīstībai (ietverot ar lauksaimniecību nesaistītu darbību dažādošanu)”nepārtrauktās pieteikšanās nebūs).”

Pasākumam līdz plānošanas perioda beigām (2013. gadam) atvēlēti pavisam 60 miljoni latu publiskās naudas līdzfinansējuma. Par finansējuma apjomu jaunajai kārtai vēl lems Zemkopības ministrijas vadība, ticams, ka tas nebūs mazāks par 3 miljoniem latu.

Labs saturs
4
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI