Turpmāk pamatlīdzekļu aizvietošanas definīcija neattieksies uz saimniecībā jau esošo traktortehniku, agregātiem un piekabēm, kas vecākas par 10 gadiem no to izlaides datuma.
FOTO: Māris Kaparkalējs, LV
Zemkopības ministrijas (ZM) Lauku attīstības atbalsta departamenta Lauku attīstības fondu atbalsta nodaļas vecākais referents Andis Kozlovs teic, ka noteikumi saimniecību modernizācijas pasākuma pastāvēšanas laikā jau esot vairākkārt grozīti. Šoreiz grozījumu iznāca tik daudz, ka saprātīgāk šķitis sagatavot un izdot jaunus.
Daudz priekšlikumu izmaiņām noteikumos nākuši no lauksaimnieku sabiedriskajām organizācijām. Noteikumu projekts valsts sekretāru sanāksmē nonāca jau aprīlī, bet visu vasaru norisušas diskusijas un cīniņi, un šajā procesā iesaistījušās teju vai visas lauksaimnieku sabiedriskās organizācijas - gan grupās, gan individuāli. „Acīmredzot jauno noteikumu projekts aizskāra daudzas nopietnas lietas, tajā skaitā nodokļus: kā vienu no publiskā finansējuma saņemšanas kritērijiem noteicām, ka gada laikā saimniecībā par katru strādājošo vidēji jābūt samaksātam vismaz 700 latu sociālajam nodoklim. Jo – ja saimniecība vēlas saņem atbalstu, tad arī ir jāmaksā valstij nauda par saviem darbiniekiem. Paši lauksaimnieki šo pieeju aktīvi atbalstīja,” atceras A. Kozlovs. Nosacījums gan neattieksies uz tiem pretendentiem, kuriem pēdējā noslēgtā gadā neto apgrozījums no lauksaimnieciskās ražošanas bijis mazāks par 20 000 latu.
Svarīga izmaiņa, kas atvieglos uzņēmējiem administratīvo slogu, ir tā, ka atbalsta saņēmējam vairs nebūs jāslēdz līgums ar Lauku atbalsta dienestu (LAD), jo tagad projekta īstenošanu varēs uzsākt uzreiz pēc pozitīva lēmuma pieņemšanas par projekta iesnieguma apstiprināšanu.
Kas atšķirīgs jaunajos noteikumos
Noteikumi paredz, ka turpmāk pamatlīdzekļu aizvietošanas definīcija neattieksies uz saimniecībā jau esošo traktortehniku, agregātiem un piekabēm, kas vecākas par 10 gadiem no to izlaides datuma.
Ir atcelta prasība nodrošināt pozitīvu naudas plūsmu katra mēneša beigās, tomēr saglabājot prasību, ka naudas plūsmai projekta iesniegšanas gadā, visos īstenošanas gados un gadā pēc projekta īstenošanas jābūt pozitīvai.
Noteikumos precizēti uzņēmuma dzīvotspējas rādītāji un dokumenti, kurus LAD var iegūt no citām valsts iestādēm, piemēram, Valsts ieņēmumu dienesta.
"Ja saimniecība vēlas saņem atbalstu, tad arī ir jāmaksā valstij nauda par saviem darbiniekiem. "
Vienlaikus ar projekta iesniegumu vai arī sešu mēnešu laikā pēc pozitīva lēmuma par projekta iesnieguma apstiprināšanu pretendentam LAD būs jāiesniedz izziņa no kredītiestādes par kredīta piešķiršanu, ja projekta īstenošanai plānots ņemt kredītu.
Lauksaimniecībā izmantojamo traktoru iegādi būs iespējams projektā iekļaut kā attiecināmās izmaksas, ņemot vērā saimniecībā jau esošās traktoru vienības (jaunākas par 10 gadiem) un nepārsniedzot attiecību, kuru aprēķina, summējot maksimālās jaudas (zirgspēkos) attiecību:
Traktoru iegādi varēs ietvert attiecināmajās izmaksās arī tajā gadījumā, ja to maksimālā jauda būs ne vairāk kā par 50 zirgspēkiem lielāka nekā aprēķinātā maksimālās jaudas summa.
Ir noteikta 40% atbalsta intensitāte no attiecināmajām izmaksām, kas saistītas ar investīcijām jaunu iekārtu, tehnikas un aprīkojuma iegādei, ja investīcijas veic bioloģiskās lauksaimniecības produktu ražotājs, kurš pieteicies atbalsta maksājumiem un nodarbojies ar bioloģisko ražošanu ne mazāk kā divus iepriekšējos noslēgtos gadus pirms projekta iesnieguma iesniegšanas, kā arī uzņēmies jaunas saistības Lauku attīstības programmas (LAP) pasākuma „Agrovides maksājumi” apakšpasākumā „Bioloģiskās lauksaimniecības attīstība”.
Savukārt projektiem, kuri būs iesniegti līdz 2010. gada 31. decembrim, būs noteikta 35% atbalsta intensitāte no attiecināmajām izmaksām, kas saistītas ar investīcijām jaunu iekārtu, tehnikas un aprīkojuma iegādei, paredzot arī, ka šo intensitāti palielina par 5%, ja atbalsta pretendents ir atbilstošas lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvās sabiedrības biedrs.
"Atbalsta saņēmējam vairs nebūs jāslēdz līgums ar Lauku atbalsta dienestu. "
Un vēl jaunums – turpmāk, pirms LAD izsludinās jaunu projektu iesniegumu pieņemšanas kārtu, ZM pieņems lēmumu par kārtai piešķirtā publiskā finansējuma sadali starp LAD reģionālajām lauksaimniecības pārvaldēm (RLP) un noteiks atsevišķu pieejamā finansējuma apmēru lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām, to nesadalot starp LAD RLP. Ja, noslēdzoties projektu iesniegumu pieņemšanas kārtai, kādā no LAD RLP radīsies piešķirtā finansējuma pārpalikums, ZM varēs pieņemt lēmumu to pārdalīt tai RLP, kurā līdzekļu būs aptrūcies.
Kādas darbības atbalstīs
Atbalstāmas būs divu veidu aktivitātes:
Cik liela nauda pretendentiem pieejama
Visā programmēšanas periodā vienam atbalsta pretendentam kopējā maksimālā attiecināmo izmaksu summa ir 421 000 latu. Tomēr atbalsta pretendentam attiecināmo izmaksu summu aktivitātēm var palielināt līdz 1 400 000 latu, ja tās neto apgrozījums no lauksaimnieciskās ražošanas pēdējā noslēgtajā gadā ir vismaz 250 000 latu.
"Noteikumi jau stājušies spēkā, tātad varam gaidīt, ka LAD nekavējoties izsludinās nākamo projektu iesniegumu pieņemšanas kārtu."
Lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajām sabiedrībām, kuras darbojas vismaz trīs gadus pēc kārtas pirms projekta iesnieguma iesniegšanas dienas, attiecināmo izmaksu summa visā programmēšanas periodā ir 7 028 040 latu iepriekš noteikto 1 400 000 latu vietā.
Iesniegumu pieņemšana – tomēr kārtās
Šis bija viens no pasākumiem, kuram bija iecerēta projektu pieteikumu nepārtrauktā pieņemšana. „Tomēr šī iecere pagaidām atlikta, jo Eiropas Komisijas pārstāvji sarunā ar ZM vadību teica, ka pirms akcepta sniegšanas par nepārtraukto pieteikšanos tā tomēr vēlas saņemt papildu argumentāciju, un arī uzskata, ka šī jaunā pieeja ir jāizskata un jāsaskaņo LAP Uzraudzības komitejas sēdē,” skaidro A. Kozlovs.
Arī sabiedriskās organizācijas nepārtraukto pieteikšanos vērtējušas pretrunīgi. Bijušas bažas, ka gada sākumā nauda beigšoties un gada beigās gribētāji palikšot bešā. „Noteikumi jau ir stājušies spēkā, tātad varam gaidīt, ka LAD nekavējoties izsludinās nākamo projektu iesniegumu pieņemšanas kārtu,” teic A. Kozlovs. „Tad sekos viena mēneša klusuma periods un decembrī - līdz pat pašām gada beigām –notiks lauku saimniecību modernizācijas projektu pieņemšana.”