NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
Ilona Lejniece
Dr.oec.
17. septembrī, 2009
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Problēma
TĒMA: Kreditēšana
3
1
3
1

Parādu piedziņa: pēdējais solis pirms tiesas

Publicēts pirms 12 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Mainot dažādas metodes, parādu piedziņa var turpināties gadiem ilgi.

Pieaugot cilvēku maksātnespējai, vairojas parādnieku skaits, un komersanti un kredītiestādes arvien plašāk izmanto ārpakalpojumus un parādu lietas nodod parādu piedziņas uzņēmumiem.

Jāatzīst, ka Latvijā nepastāv parādu piedzinēju nozares tiesiskais regulējums un ir ļoti svarīgi, lai parādu piedziņas uzņēmumi veidotu veiksmīgu dialogu gan ar pakalpojumu sniedzēju, gan parādnieku.

Lai pakalpojumu sniedzēji varētu atjauno savu naudas plūsmu

Pakalpojumu sniedzējiem ir svarīgi atjaunot naudas plūsmu, pielāgojot parādu iekasēšanas procesu savām īpašajām vajadzībām, un parādu piedziņas uzņēmumi, kas specializējas šajā nozarē, cenšas padarīt šo procesu efektīvāku.

Parādniekus varētu sadalīt trīs lielās kategorijās:

  1. cilvēku grupa, kas ignorē jebkurus pasākumus, kas paredzēti, lai parāds tiktu atmaksāts, - neatbild uz tālruņa zvaniem vai uzrādītie telefona numuri neeksistē; līgumos norādītas īrētas dzīvesvietas, kuras jau sen nomainītas, vai korespondence deklarētajās dzīvesvietās netiek izņemta. Pie šīs grupas pieder arī tie, kuri devušies darba gaitās ārpus Latvijas. Nereti ar šiem cilvēkiem var sazināties ar tuvinieku un sabiedrisko portālu starpniecību - daļa atsaucas, daļa aicinājumu atsaukties ignorē;
  2. cilvēku grupa, kas finansiāli nevar atļauties veikt visus maksājumus, jo nonākuši situācijā, ka naudas pietiek tikai iztikai un ģimenes vajadzībām;
  3. cilvēku grupa, kas cenšas pakāpeniski kārtot savas parādsaistības, veido dialogu un veic maksājumus savu iespēju robežās. Ar šiem cilvēkiem veidojas produktīvs dialogs, pamazām tiek atjaunota pozitīvā naudas plūsma, ienākošie līdzekļi tiek iespējami racionāli izlietoti. Arī pakalpojuma sniedzējam veidojas kaut vai neliela, bet pozitīva naudas plūsma. Cilvēkiem tiek dota iespēja veidot savu individuālo apmaksas grafiku, un šādā situācijā ar pakalpojumu sniedzējiem ir iespēja vienoties par soda naudas vai līgumsodu neieturēšanu.

"Parādniekam nevajadzētu cerēt, ka aizdevuma izsniedzējs parādu ar laiku aizmirsīs vai norakstīs."

Papildus parādam tiek sagatavots parādu piedziņas rēķins. Bieži vien cilvēki ir neizpratnē, kas tas par rēķinu un kāpēc tas jāapmaksā. Parādu piedziņas rēķinā tiek ietvertas izmaksas, kas saistītas ar parāda piedziņai patērēto laiku, atgādinājumu un brīdinājumu sastādīšanu, sakaru līdzekļu izmantošanu, informācijas iegūšanu un parādnieka meklēšanu, kā arī valsts nodevas, kancelejas nodevas u.c.

Aizdevējs parādu neaizmirsīs

Parādnieku brīdina rakstiski un/vai telefoniski par nepieciešamību iespējami īsā laikā parādu dzēst. Ja kreditors gūst pārliecību par klienta labo gribu atmaksāt radušos parādu, tad ir iespēja sastādīt apmaksas grafiku pēc katra individuālām iespējām.

Ja parādnieks ignorē visus brīdinājumus un atsakās vienoties par atmaksas kārtību, viņš tiek brīdināts, ka maksājuma kavējums tiks reģistrēts tā kredītvēsturē, kas savukārt liegs tam iespēju turpmāk izmantot dažādus pakalpojumus.

Nākamais solis - inkaso procedūra, kad nauda tiek iekasēta bez parādnieka atļaujas. Ja tas nav iespējams, seko prasības sniegšana tiesā. Ja parāds joprojām netiek atgūts, kreditors vai parādu piedziņas uzņēmums kreditora vārdā iesniedz prasību tiesā piespiedu piedziņai. Jāņem vērā, ka tiesvedība parādniekam rada vērā ņemamus papildu izdevumus, kas var pat pārsniegt pašu parāda summu.

"Saņemot vēstuli no parādu piedziņas uzņēmuma, uz to noteikti vajag atsaukties."

Parādniekam nevajadzētu cerēt, ka aizdevuma izsniedzējs parādu ar laiku aizmirsīs vai norakstīs. Mainot dažādas metodes, parāda piedziņa var turpināties gadiem ilgi.

Jāņem vērā tas, ka arī aizdevējs ne vienmēr var zināt, ka parādnieks neatrodas valstī, ir miris vai nemaksā tāpēc, ka nav apmierināts ar pakalpojumu. Tādēļ, saņemot vēstuli no parādu piedziņas uzņēmuma, uz to noteikti vajag atsaukties, kopīgi novērst iespējamos pārpratumus un meklēt risinājumu.

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
SAPRATU