Labdien! Jautājums ir par pārrobežu sūtījumiem (ierakstītām vēstulēm), kuri tika sūtīti uz ārzemēm caur Latvijas Pastu un nozaudēti. Vai ir normatīvie akti, kas dod tiesības pastam pieprasīt no sūtītāja ierakstītā sūtījuma saturu (un cik detalizēti nepieciešams aprakstīt saturu) un sūtījuma vērtību, kā arī iesniegt tā vērtību apliecinošos dokumentus? Un vai atteikšanās sniegt detalizētas ziņas var būt par pamatu kompensācijas par nozaudēto pārrobežu sūtījumu samazināšanai vai neizmaksāšanai?
Pasta sūtījumu pārsūtīšanu starp valstīm, kā arī pasta operatoru un lietotāju tiesības un pienākumus nosaka Pasaules Pasta konvencija (PPK).
PPK nosaka, ka sūtītājs ir tiesīgs iesniegt pasta komersantam pieprasījumu par reģistrēta, tajā skaitā ierakstīta, pasta sūtījuma izsniegšanu adresātam vai pieprasīt informāciju par sūtījuma neizsniegšanas iemesliem. PPK nosaka arī procedūru, kā dalībvalstu pasta operatori izskata šos pieprasījumus.
Procedūra paredz, kādu informāciju nosūtītājvalsts pasta operators sniedz adresāta valsts pasta operatoram (tajā skaitā precīzas adresāta un sūtītāja adreses, sūtījuma satura aprakstu, vērtību u.c. informāciju atkarībā no sūtījuma kategorijas).
Gan pasta komersants, gan ārvalstu pasta operators (pasta pakalpojumu sniedzējs) ir tiesīgs pieprasīt detalizētu informāciju par sūtījuma saturu (faktiskās preces vai dokumenta atjaunošanas izmaksas), un šajos gadījumos “Latvijas Pastam” ir pienākums sniegt šo informāciju ārvalstu pasta operatoram, sazinoties ar sūtītāju.
PPK paredz arī tālāko procedūru, ja sūtītāja rīcība rada aizdomas par krāpniecisku nolūku – vēlmi saņemt kompensāciju. Tāpat PPK tiek noteikta atlīdzības izmaksa sūtītājam, ja pārbaudē noskaidrojas, ka sūtījums ir nozaudēts. Atlīdzība tiek aprēķināta saskaņā ar PPK noteikto summas apmēru. Atlīdzības summa ietver tarifa (pārsūtīšanas izmaksas) maksu un faktisko satura vērtību, bet nepārsniedz summu, kas noteikta katrai sūtījumu kategorijai.
Pasta komersanti ir atbrīvoti no materiālās atbildības par netiešām izmaksām (zaudējumiem), kas sūtītājam vai saņēmējam radušies sakarā ar pasta sūtījuma nozaudēšanu, satura bojājumu vai iztrūkumu, kā arī aizkavēšanos ceļā.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!