“Šos grozījumus vērtējam ļoti pozitīvi, jo klientu apmierinātība ar saņemtajiem pakalpojumiem ir jebkura biznesa būtiska sastāvdaļa. Arī apdrošināšanas nozare attīstās, un, lai mazinātu pārpratumus starp apdrošinātājiem un klientiem, turpmāk apdrošināšanas līguma noteikumi fiziskām personām tiks sagatavoti vienkāršajā valodā. Tajos skaidri būs uzskaitīti visi izņēmumi. Savukārt pašā apdrošināšanas polisē tiks atzīmēti visi apdrošinātie un neapdrošinātie riski. Tāpat lielāka nozīme paredzēta produkta pamatinformācijas dokumenta izsniegšanai,” skaidro Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (LAA) prezidents Jānis Abāšins.
Pēdējo gadu dabas katastrofas, kas radīja lielus postījumus īpašumiem, izgaismoja divas problēmas - klienti nereti rūpīgi neiepazīstas ar polises noteikumiem, un praksē atklājās atšķirīga normatīvu interpretācija. Lai to novērstu, turpmāk līguma noteikumu informācijai jābūt saprotamai arī cilvēkiem bez speciālām zināšanām tieslietās vai finanšu pakalpojumos, un teksts jāveido, ievērojot vienkāršās valodas principus. Tāpat grozījumos precizēts, ka apdrošināšanas līgumu veido dokumentu kopums – apdrošināšanas polise, līguma noteikumi, kā arī visi apstiprinātie grozījumi un papildinājumi, un šos dokumentus izsniedz klientam, noslēdzot līgumu.
“Vienkārši un nespeciālistam saprotami apdrošināšanas līgumi ir visnotaļ pozitīvi vērtējams solis, jo klientam ļaus vieglāk atrast svarīgāko informāciju par iegādāto pakalpojumu, to nemeklējot garā un juridiskā teksta blāķī. Tas ļaus izvairīties no pārpratumiem un strīdiem, un cilvēki varēs justies droši par to, ko ir nopirkuši. Pieņemtais regulējums veicinās uzticēšanos apdrošinātājiem un nodrošinās godīgu pakalpojumu sniegšanu,” norāda Ekonomikas ministrijas parlamentārais sekretārs Jurģis Miezainis.
Lai gan likumā paredzēts pārejas periods apdrošināšanas līgumu sagatavošanai vienkāršajā valodā – izplatītākajiem līgumiem, t.i., īpašuma, transporta, ceļojumu un nelaimes gadījumu apdrošināšanai, šī prasība stāsies spēkā 2027. gada 1. janvārī, J. Abāšins uzsver, ka konkurence nozarē ir liela, tāpēc apdrošinātāji, visticamāk, centīsies ieviest jaunos nosacījumus agrāk.
LAA prezidents uzskata, ka grozījumi stiprinās patērētāju tiesību aizsardzību un paaugstinās apdrošināšanas klientu apmierinātību.



