DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Uzņēmējdarbība

Forums “Radīt vērtību” Vidzemē pulcē vairāk nekā 150 dalībnieku

Publicitātes attēls

2025. gada 26. septembrī Valmierā pirmo reizi notika biznesa un pētniecības sadarbības forums “Radīt vērtību”, kas pulcēja vairāk nekā 150 dalībnieku – skolēnus un pedagogus, studentus, pētniekus un uzņēmējus no Vidzemes un citiem Latvijas reģioniem. Foruma mērķis bija parādīt, kā idejas pārtop augstvērtīgos produktos, kas atbilst tirgus vajadzībām, un kā veidot sadarbību starp uzņēmējdarbību un pētniecību.

Pasākuma programma tika strukturēta trīs daļās – Iedvesmas, Pieredzes un Praktiskajā –, ļaujot dalībniekiem gan smelties idejas no nozaru profesionāļiem, gan dzirdēt pieredzes stāstus. Programmas saturu bagātināja arī investora skatījums uz to, ko viņi meklē uzņēmēju idejās, kā arī praktiskas darbnīcas par klientu vajadzību izzināšanu un problēmu definēšanu, ko konkrēts produkts risina. Šādi akcenti palīdzēja dalībniekiem labāk izprast inovācijas ceļu – no idejas un pētniecības rezultāta līdz tirgum gatavam risinājumam.

Atklājot forumu, Vidzemes Atvērto inovāciju centra vadītāja Santa Vītola uzsvēra reģiona attīstības potenciālu un tā ciešo saikni ar zināšanu un sadarbības nozīmi ilgtspējīgā izaugsmē. Viņa norādīja, ka Vidzemē tiek radīti 9,11 % no visas Latvijas pievienotās vērtības, un akcentēja, ka šis rādītājs būtu jāstiprina, mērķtiecīgi investējot cilvēkkapitālā, pētniecības un uzņēmējdarbības sadarbībā. “Zināšanas ir kā degviela izaugsmei. Pētnieki rada jaunas tehnoloģijas, materiālus un metodes, kas ļauj izstrādāt unikālus produktus un risināt sabiedrībai aktuālas problēmas. Taču īstais spēks slēpjas sadarbībā – starp zinātni, biznesu un izglītību,” uzsvēra S. Vītola.

Par uzņēmējdarbības mainīgajiem apstākļiem un to, kā tiem pielāgoties, stāstīja “Accenture” izaugsmes un inovāciju stratēģijas vadītājs Kristaps Banga. Viņš uzsvēra, ka biznesa izaugsmei vienmēr jādomā divi soļi uz priekšu: “Ideālā biznesa mērķis ir nepārtraukta izaugsme, bet pasaule visu laiku mainās. Vispirms ir jāsaprot, kādu problēmu risini, un tikai tad jāizvēlas, kā to darīt.”

Savukārt investoru skatījumu forumā atklāja Sigvards Krongorns, “Verge HealthTech Fund” investīciju analītiķis. Viņš norādīja, ka investori vērtē trīs lietas – idejas potenciālu, komandu un paša darījuma kvalitāti. “Lai piesaistītu finansējumu, ir jāveido uzticība un attiecības pēc iespējas ātrāk, jāpierāda progress un jāprot izglītot investorus par savu nozari. Laba sagatavošanās ir panākumu atslēga,” viņš piebilda.

Īpašu interesi izraisīja Aigara Lauža, BeTRITON līdzdibinātāja un vadītāja, pieredzes stāsts par to, kā ar neatlaidību un radošumu izveidot pasaulē atpazīstamu produktu. “Svarīgākais ir ticēt kopā ar savu komandu un būt gataviem pārdot. Pirmais investors vienmēr ir pats grūtākais, bet, kad viņš notic, pārējais ceļš kļūst vieglāks,” uzsvēra uzņēmējs.

Par lietotāja pieredzes nozīmi biznesā runāja Vidzemes Augstskolas pētniece un SIA “RehabIT” pārstāve Linda Lancere. Viņa dalījās ar praktiskiem piemēriem medicīnas tehnoloģiju jomā: “Cilvēks un viņa vajadzības noteiks, vai tehnoloģija kādam būs vajadzīga. Jo ātrāk izzina lietotāju, jo mazāk izmaksās pieļautās kļūdas.”

Foruma Praktiskajā daļā skolēni un studenti paši strādāja ar ideju attīstīšanu, mācoties noteikt savu lietotāju un viņa problēmu. Darbnīcas vadīja Lilita Sparāne un Agita Šmitiņa, kas palīdzēja jauniešiem domāt par risinājuma vērtību un pārliecinošu prezentāciju. “Veiksmīgas pārdošanas formula ir būt atvērtam, uzdot jautājumus, parādīt klientam vērtību un pārdot stāstu, nevis tikai preci,” uzsvēra Agita Šmitiņa.

Pieredzē dalījās arī paši skolēni. “Darbojos jau trešajā skolēnu uzņēmumā un šobrīd izstrādāju prototipu drēbju pakaramajam, kuru var paņemt līdzi. Šajā forumā piedalījos, jo gribēju dzirdēt uzņēmēju pieredzes stāstus un iedvesmoties. Te varēja sajust uzņēmēju dzirksti, un tas ir tas, ko vēlos arī pats piedzīvot,” sacīja Niklāvs Tomiņš, Madonas Valsts ģimnāzijas 10. klases skolēns.

Arī skolotāji uzsvēra pasākuma nozīmi. Ilze Pliska, Cesvaines vidusskolas dizaina un tehnoloģiju skolotāja, atzina: “Madonas Biznesa inkubators uzaicināja skolas piedalīties forumā, un no Madonas novada atbraucām ar veselu autobusu skolēnu no vairākām skolām. Pieredze un piemēri, ko dzirdējām, atver prātu. Mēs reizēm paliekam domāšanā kā rāmītī – ko tad es. Tas ir ļoti labs atgādinājums arī skolēniem, ka ikviens var sasniegt daudz gan Latvijas mērogā, gan pasaulē. Forumā ļoti spilgti parādās dizaina domāšana, kas ir nozīmīga, lai radītu labu produktu vai pakalpojumu.”

Pasākuma noslēgumā dalībnieki tika aicināti palikt arī uz Eiropas Zinātnieku nakts aktivitātēm Vidzemes Augstskolā, kas piepildīja telpas ar radošām darbnīcām, eksperimentiem un zinātnes atklājumiem.

Forumu organizēja Vidzemes Atvērto inovāciju centrs (VAIC), kas ir izveidots sadarbībā starp Vidzemes Augstskolu un Vidzemes plānošanas reģionu, ar mērķi attīstīt Vidzemes reģiona zināšanu un inovāciju ekosistēmu. Pasākums organizēts ar Eiropas Universitātes alianses  E³UDRES² un projekta LEAPXR atbalstu. Vairāk informācijas par VAIC: https://va.lv/vaic. 

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI