Pacientu tiesību ievērošana ir pamata stūrakmens kvalitatīvai veselības aprūpei ārstniecības iestādē. Pacientu tiesību īstenošana ārstniecības iestādēs ne tikai uzlabo veselības pakalpojumu kvalitāti, bet arī būtiski ietekmē pacienta pieredzi, tostarp nodrošinot viņa aktīvu iesaisti ārstniecības procesā.
“Nepietiekama informācija un neiejūtīga saskarsme pacientam rada tādu veselības aprūpes pieredzi, kurā pacients jūtās atstāts un apdraudēts, jo vide ārstniecības iestādē pacientam ir sveša, pacients ir slims, iespējams, izjūt sāpes, atšķirībā no ārsta, kurš atrodas sev ierastā vidē un ir vesels,” tā Veselības inspekcijas vadītāja Antra Valdmane.
Pacientu informēšana par viņu tiesībām ir ļoti svarīga, lai veicinātu uzticēšanos, nodrošinātu kvalitatīvu aprūpi un dotu iespēju pacientiem aktīvi piedalīties savā veselības aprūpē. Pacientu tiesības aptver dažādus veselības aprūpes aspektus, tostarp tiesības uz informāciju, informēto piekrišanu, privātumu, konfidencialitāti un iespēju pacientam pieņemt lēmumus par savu veselības aprūpi.
“Izpratne par savām tiesībām ļauj pacientiem pieņemt apzinātus lēmumus par savu ārstēšanu, tostarp tiesības atteikties no ārstēšanas vai pieprasīt alternatīvu ārstēšanu, palīdz un sekmē aktīvu līdzdalību ārstniecībā. Izpratne par savām tiesībām palīdz pacientiem justies cienītiem un novērtētiem kā indivīdiem un veicina spēcīgākas, uzticīgākas attiecības starp pacientiem un veselības aprūpes speciālistiem, “ uzsver Veselības inspekcijas Juridiskā departamenta vadītāja Laura Šāberte.
Pacienta neapmierinātība ar ārstniecības personu attieksmi vai to, ka nesaprotami tiek izskaidrots vai vispār netiek izskaidrots veselības stāvoklis, diagnoze, analīžu rezultāti, nav uzskatāma par komunikācijas problēmu, tas ir pacientu tiesību aizskārums.
Kā jau ticis ziņots, par pacienta tiesību aizskārumu Inspekcijā 2025. gada pirmajā pusgadā saņemta kopumā 61 pacienta vai to tuvinieku sūdzība par pacienta tiesību aizskārumu. Tas ir par turpat 33% vairāk salīdzinoši ar 2024. gada pirmo pusgadu, kad tika saņemtas 46 sūdzības.
No pacienta tiesību aizskāruma sūdzībām šī gada pirmajos sešos mēnešos, par Pacientu tiesību likumā (PTL) noteiktajām pacienta tiesībām uz informāciju, kur cita starpā noteiktas tiesības par pakalpojuma saņemšanas iespējām, veselības stāvokli, ārstēšanas plānu u.c.) bijušas 25 sūdzības, kur 15 gadījumos konstatēts šo tiesību aizskārums, bet par PTL noteiktajām pacienta tiesībām uz ārstēšanu, kur cita starpā noteiktas tiesības uz laipnu un cieņpilnu attieksmi, arī piekrišana vai atteikšanās no ārstniecības u.c. bijušas 26 sūdzības, kur pacienta tiesību aizskārums konstatēts 11 gadījumos.