DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Valsts pārvalde

VARAM: Valsts kontroles ieteikumi ļaus pilnvērtīgi ieviest caurskatāmu atvieglojumu pārvaldību

Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija (VARAM) ir iepazinusies ar Valsts kontroles (VK) lietderības revīzijas ziņojumu “Vai pašvaldībās ieviestā atvieglojumu sistēma ir efektīva?”. VARAM ieskatā, ieviešot VK ieteikumus, var tikt panāktas pozitīvas izmaiņas atvieglojumu pārvaldībā pašvaldībās. Revīzijā tika analizēta pabalstu, kompensāciju, atlaižu, līdzfinansējumu vai citu maksājumu (atvieglojumi) piešķiršanas efektivitāte pašvaldībās, kā arī aktuālie izaicinājumi to administrēšanā, tai skaitā izmantojot Atvieglojumu vienoto informācijas sistēmu (AVIS). 

Viens no atvieglojumu administrēšanas būtiskiem aspektiem ir valsts un pašvaldību kompensējamo atvieglojumu izmantošanas uzskaite. AVIS platforma ir risinājums, kas nodrošina iedzīvotājiem piešķirto atvieglojumu izmantošanas faktiskā lietojuma uzskaiti, lai nodrošinātu taisnīgu un pārskatāmu publisko līdzekļu izmantošanu. Tā mērķis ir nodrošināt iedzīvotājiem pienākošo atvieglojumu pārvaldību un uzskaiti dažādās jomās, tostarp sabiedriskajā transportā, ēdināšanā, veselības aprūpē un citur. AVIS platforma ne tikai automatizē atvieglojumu piešķiršanas procesu, bet arī sniedz iedzīvotājiem skaidru informāciju par tiem spēkā esošajiem atvieglojumiem. Būtiska papildus pievienotā vērtība - AVIS platforma ļauj atteikties no atvieglojumus apliecinošajiem fiziskajiem dokumentiem un to uzrādīšanas (piemēram, invalīdu apliecība), tādējādi radot iespējas pakāpeniski atteikties no fiziskajiem dokumentiem, kā arī nodrošina diskrētu statusa apliecināšanu atvieglojuma izmantošanai.  

VARAM norāda, ka galvenais izaicinājums AVIS izmantošanas uzsākšanai nav AVIS platformas pieslēgšanās izmaksas, bet gan datu pieejamība strukturētā digitālā formā atvieglojumu administrējošajās organizācijās. Daudzās pašvaldībās iztrūkst atvieglojumu uzskaites sistēmas vai arī pašvaldībās esošie risinājumi nav piemēroti kvalitatīvai un ātrai datu nodošanai strukturētā veidā. Lai risinātu šo problēmu, Atveseļošanas fonda projekta “Atvieglojumu pārvaldības pakalpojuma pilnveide un ieviešanas atbalsts” ietvaros tiek attīstīti koplietojami risinājumi pašvaldībām, kas nodrošinās iespēju efektīvi pārvaldīt atvieglojumus un nodot nepieciešamos datus AVIS sistēmai, kas arī veido daļu no projekta izmaksām. 

Atvieglojumu politika un pārvaldība ir attiecīgi pašvaldību un nozaru ministriju pārziņā. Savukārt, veidojot AVIS, VARAM pamatuzdevums ir bijis izstrādāt tehnisko risinājumu – koplietošanas platformu, kas atvieglojumu devējiem – valsts un pašvaldību iestādēm – ļautu  centralizēti noteikt savus sniegtos atvieglojumus iedzīvotājiem, izmantot platformā pieejamos iestāžu reģistru datus, kas nepieciešami atvieglojumu piešķiršanai (piemēram, dati par personai noteikto maznodrošinātā statusu, invaliditāti), kā arī veikt faktiski izmantoto pakalpojumu un to izmaksu uzskaiti platformā, no tās izgūstot arī nepieciešamās atskaites un pārskatus par atvieglojumu darījumu skaitu un to izmaksām.  

Sadarbībā ar pašvaldībām VARAM jau ir izstrādājusi ceļa karti AVIS pakāpeniskai un sistemātiskai ieviešanai atvieglojumu pārvaldībā. Papildus paredzēts, ka vienotā atvieglojumu pārvaldība tiks ieviesta ne tikai pašvaldību līmenī, bet arī nozaru griezumā nacionālā mērogā, piemēram, sabiedriskajā transportā, veselības aprūpē, sociālajā aizsardzībā, izglītībā u.c. Līdz šim platformas iespējas izmantojis ierobežots skaits pašvaldību, savukārt, VK revīzija veicināja pašvaldību interesi par iespēju efektīvi un moderni administrēt atvieglojumus, digitalizēt atvieglojumu procesus, tai skaitā, lietot AVIS, kā arī atsaukties dalībai iepriekšminētajā projektā, kas sniedz atbalstu pašvaldību informācijas sistēmu integrācijai ar AVIS. AVIS platforma ir pilnībā izstrādāta un ieviesta jau kopš 2023.gada nogales. Piemēram, Rīgas valstspilsētas pašvaldība AVIS sistēmu lieto kopš 2022.gada augusta, atvieglojumam “Ēdināšanas pakalpojums mazaizsargāto iedzīvotāju grupām” (“Zupas virtuves”) un kopš AVIS izmantošanas uzsākšanas ar sistēmas palīdzību tika uzskaitīta aptuveni 1 milj. ēdiena porciju izdale atvieglojuma saņēmēju mērķa grupai.  

Digitālie risinājumi ļauj panākt ievērojamu izmaksu ietaupījumu. Piemēram, Jelgavas valstspilsētas pašvaldībā ieviestais lokālais norēķinu sistēmas risinājums ir ļāvis pašvaldībā panākt aptuveni 20 % izmaksu ietaupījumu ēdināšanas pakalpojumu atvieglojumu dotācijām pilsētas izglītības iestādēs, savukārt transporta pakalpojumu atvieglojumu dotācijām dažādām iedzīvotāju kategorijām – aptuveni 30 %.  Šie ietaupījumi radušies pateicoties tam, ka izglītības iestāžu ēdnīcās un sabiedriskajā transportā darījumi, kuriem piemēroti atvieglojumi, tiek uzskaitīti caurskatāmi, izsekojami, centralizēti un digitālā formātā. 

* Projekts Nr. 2.2.1.1/19/I/002 "Publiskās pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju arhitektūras pārvaldības sistēma – 2. kārta" (PIKTAPS 2) un projekts Nr. Nr. 2.2.1.1/21/I/002 “Atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas un latvija.lv atvēršana komersantiem un valsts un pašvaldības vienoto klientu apkalpošanas centru attīstība” (AVIS 2). 

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI