DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Uzņēmējdarbība

KP atļauj SIA “Circle K Latvia” iegūt SIA “ASTARTE-NAFTA” degvielas uzpildes stacijas ar saistošajiem noteikumiem

Konkurences padome (KP) 2025. gada 24. jūlijā pieņēma lēmumu atļaut SIA “Circle K Latvia” (Circle K) iegūt vienpersonisku izšķirošu ietekmi pār 26 Sabiedrības ar ierobežotu atbildību “ASTARTE-NAFTA” (ASTARTE-NAFTA) piederošajām degvielas uzpildes stacijām (DUS) (Apvienošanās). Vienlaikus, lai novērstu konkurences ierobežošanas riskus, KP noteica darījumam saistošos noteikumus – no ASTARTE-NAFTA pārņemtā DUS Dobelē jāuztur kā automātiskā DUS, kamēr tur darbojas Circle K franšīzes DUS.

Gan Circle K, gan ASTARTE-NAFTA darbojas degvielas un naftas produktu mazumtirdzniecībā un vairumtirdzniecībā, kā arī piedāvā papildu preces un pakalpojumus – autogāzi, ātrās uzkodas, karstos dzērienus un pirmās nepieciešamības preces. Circle K ir viens no vadošajiem degvielas tirgotājiem Latvijā, kura tīklā ietilpst 72 pilna servisa un automātiskās DUS. Latvijā darbojas arī Circle K franšīzes uzņēmumi.

Apvienošanās ietekmēs teritorijas, kur darbojas ASTARTE-NAFTA DUS – apdzīvotas vietas, to tuvākās apkārtnes un autoceļu posmus visā Latvijas teritorijā. KP secināja, ka daļā no teritorijām, piemēram, Līvānos un Aizputē, kur Circle K līdz šim nav bijusi pārstāvēta, konkurence nesamazināsies, jo vienu tirgus dalībnieku – ASTARTE-NAFTA, aizstās otrs – Circle K.

Savukārt, Tukuma, Limbažu, Jēkabpils, Jelgavas administratīvajās teritorijās un to tuvākajā apkārtnē, kā arī atsevišķos autoceļu A6, A7 un A9 posmos un Kusas tuvākajā apkārtnē, kur abu uzņēmumu darbība pārklājas, KP aprēķināja uzņēmumu tirgus daļas un koncentrāciju raksturojošos rādītājus, kā arī izmantoja kvantitatīvās analīzes novērtēšanas rīkus – augšup vērsto cenu spiediena testu (UPP1) un bruto augšup vērstā cenu spiediena indeksu (GUPPI2). Pamatojoties uz ekonomiskās analīzes novērtējumu, KP konstatēja, ka šajās teritorijās Apvienošanās dalībnieku tirgus daļas būs līdzvērtīgas vai nedaudz lielākas kā konkurentiem, kā arī koncentrāciju raksturojošie rādītāji un UPP, GUPPI testi norādīja, ka Apvienošanās nav uzskatāma par problemātisku un nav sagaidāms būtisks konkurences samazinājums vai cenu pieaugums konkrētajās teritorijās. Turklāt šajās teritorijās darbojas arī citi tirgus dalībnieki, kas ļaus patērētājiem izvēlēties sev vēlamo DUS.

Īpašu uzmanību KP pievērsa Dobeles tirgum, kur Circle K plānoja pārņemt DUS, kaut arī jau tagad tur atrodas Circle K franšīzes ņēmēja pārvaldīta pilna servisa DUS. Veicot padziļinātu izpēti, KP secināja, ka Circle K franšīzes ņēmēju darbība ir atkarīga no Circle K preču piegādēm, sistēmām, noslēgtajiem līgumiem ar B2B3 klientiem, lojalitātes programmām, mārketinga stratēģijām un citiem tamlīdzīgiem faktoriem. Ņemot vērā minēto, KP secināja, ka konkrētajā situācijā Circle K franšīzes DUS tirgus daļa ir attiecināma arī uz Circle K.

KP konstatēja, ka Apvienošanās rezultātā Dobeles tirgū Circle K tirgus daļa būtiski pieaugtu dīzeļdegvielas un benzīna mazumtirdzniecības tirgos gan B2B, gan B2C4 segmentos. Arī koncentrāciju raksturojošie rādītāji norādīja, ka Apvienošanās Dobeles tirgū ir uzskatāma par problemātisku. Turklāt UPP un GUPPI testi norādīja, ka Apvienošanās dalībniekiem, visticamāk, būs stimuls paaugstināt cenas, īpaši benzīnam.  

Lai novērstu KP paustās bažas par konkurences situāciju Dobeles tirgū, Circle K piedāvāja saistošos noteikumus – Dobelē iegādāto DUS pārveidot par automātisko DUS, kuras koncepts paredz zemāku cenu degvielai nekā pilna servisa DUS.

Izvērtējot saistošo noteikumu piedāvājumu, KP secināja, ka tie novērš bažas Dobeles tirgū par cenu pieaugumu dīzeļdegvielai un benzīnam, ko norādīja UPP un GUPPI testu rezultāti, kā arī novērš negatīvo ietekmi uz konkurenci. Ņemot vērā minēto, KP lēma par Apvienošanās darījuma atļaušanu ar saistošajiem noteikumiem.

Lai nepieļautu būtisku konkurences samazināšanos uzņēmumu apvienošanās rezultātā, apvienošanās darījumiem, kas atbilst Konkurences likumā noteiktajiem kritērijiem, nepieciešama Konkurences padomes atļauja. Tādējādi Konkurences padome nodrošina valstisku kontroli pār tirgu koncentrēšanos, lai neveidojas tādas strukturālas izmaiņas, kuru rezultātā patērētājiem ilgtermiņā tiek ierobežotas izvēles iespējas vai preces un pakalpojumi jāiegādājas par nekonkurētspējīgu cenu. Plašāka informācija par apvienošanās kontroli Latvijā pieejama Konkurences padomes tīmekļvietnes sadaļā “Tirgus dalībnieku apvienošanās”.

1 UPP tests (ang. val. - upward pricing pressure test) līdzsvaro divus galvenos cenu efektus, kas rodas Apvienošanās rezultātā: spiedienu paaugstināt cenas, jo samazinās konkurence starp Apvienošanās dalībniekiem un spiedienu samazināt cenas, jo samazinās robežizmaksas.

2 GUPPI tests (ang. val. - gross upward pricing pressure index) ļauj novērtēt Apvienošanās dalībnieku stimulu paaugstināt cenas.

3 B2B – mazumtirdzniecība industriālajiem klientiem (ang. val. - business-to-business)

4 B2C – mazumtirdzniecība gala patērētājiem (ang. val. - business-to-consumer)

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI