DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 9 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Pašvaldības

Valmieras novada tūrisma uzņēmējdarbības pieredzes stāsts – kruīza pontonlaivas “Made Marija” galvenais kapteinis Ojārs Beķeris

Publicitātes foto.

Saule maigi skauj Burtnieka ezera pavasarīgos vaibstus, tā pļavas un palienes pielietas ar nesen atlidojušo gājputnu čalām. Pamalē nepacietīgi mīņājas makšķernieki, un tālumā gulbju pāris lolo savu ikgadējo ligzdu. Intervijas rītā esam devušies uz Matīšu pludmali, kur gada siltajā periodā savu mājvietu rod kruīza pontonlaiva “Made Marija” un ar smaidu mūs sagaida tās saimnieks un galvenais kuģa kapteinis Ojārs Beķeris.

Makšķerēšana, mūzika, Vidzemes jūra jeb Burtnieka ezers un “Made Marija” – tās ir kaislības, kas Ojāra acīm liek iemirdzēties. Pirms 15 gadiem Ojārs nebūtu domājis, ka savu dzīvi saistīs ar tūrismu. Viss sācies ar mīlestību pret makšķerēšanu un vēlmi to mācīt bērniem, īpaši no trūcīgām ģimenēm, jo ne vienmēr šo vaļasprieku var atļauties visi. Arī pats Burtnieks mudinājis ar savu skaistumu dalīties ar citiem, parādot ezeru no cita skatupunkta. Pirmais lielais izaicinājums uzņēmējdarbības ceļā bija pontonlaivas iegāde. Uzrakstīts “LEADER” projekts un atrasts laivu ražotājs Amerikā, bet diemžēl projekts toreiz netika atbalstīts un laivas nogādāšana uz Latviju izmaksātu pārlieku dārgi. Ideju tas neapslāpēja, un meklēti citi risinājumi, līdz kādā reizē Ojārs stāstījis par savu ideju Gaujas plostniekam Mārtiņam Borisovam, kurš ieminējies par tādas laivas izgatavošanu pašu spēkiem. Tā nu sākās tehniski radošie darbi, lai gada laikā taptu “Made Marija”. Patiesi apbrīnojama ir uzņēmēja neatlaidība, jo, kā izrādās, laivas būvēšana nebija tas sarežģītākais process. Vislielākais izaicinājums sekoja pēc tam – sertificēt un patentēt uzbūvēto kuģi, tāpat arī noteikt pārbaudes tehnisko faktu un veikt vēl citas pārbaudes, kas kopā Ojāram prasīja astoņus mēnešus. Lai vadītu apjomīgo pontonlaivu, nepieciešamas arī īpašas ūdenstransporta tiesības, kas ir gan Ojāram, gan pārējiem “Made Marija” kapteiņiem. Ja varētu visu sākt no sākuma, Ojārs atzīst, ka kārtīgi izsvērtu visus plusus un mīnusus. Šodien lielākie izaicinājumi ir Burtnieka vēji, kas kādās dienās liek palikt krastā. Ojārs uzsver, ka drošība vienmēr ir pirmajā vietā. Kā izrādās, nosaukums “Made Marija” ir radies, iedvesmojoties no viņa mazmeitu vārdiem – Cēsu pusē dzīvojošās Mades un Liepājā – Marijas.

Viesi kruīzā pa Burtnieku tiek uzņemti gan no Matīšu pludmales, gan no Burtnieku centra kanāla. Izbraucieniem pieejami trīs maršruti, vadoties pēc viesu vēlmēm. Pontonlaivā var doties līdz 15 cilvēkiem, un līdz ar nesteidzīgo ainavu baudīšanu iespējams klausīties kapteiņa – gida vai audiogida stāstus par teiksmaino Burtnieku latviešu, angļu, vācu un krievu valodā. Visu darbības gadu laikā visvairāk uzdotais jautājums esot par to, kur nogrimusi Burtnieku pils. Arī par to Ojāram esot īpašs stāsts, ko iespējams uzzināt tikai Burtnieka vidū, stāstu klausoties pontonlaivā “Made Marija”.

Uzņēmums piedāvā iegādāties dāvanu kartes, līdz ar to diezgan pieprasītas ir jubileju svinēšanas. Uz “Mades Marijas” norisinājušās arī kāzas un ne viena vien vecmeitu ballīte. Iepriekš vienojoties, iespējams doties kruīzā ar īpaši izdekorētu “Madi Mariju”, kur iespējama arī  dzīvā mūzika un maltīte. Ja brauciens noslēdzas Matīšu pludmalē, uzkavēties iespējams arī piestātnē ierīkotajā lapenītē. Vēl Ojāram pieder arī mazāka izmēra pontonlaiva ar krēsliem un galdiņu, kas sākotnēji veidota kāziniekiem un vedējiem. Ojārs ir ievērojis, ka aizvien vairāk cilvēkiem interesē tieši nesteidzīgi un romantiski atpūtas braucieni, kuros ir iespējams izvairīties no lielas cilvēku burzmas.

Izbraucienos ar pontonlaivu visvairāk dodas latvieši, tāpat viesojas ciemiņi no Igaunijas un Vācijas. Vistālākie viesi ir bijuši no Āzijas un Āfrikas. Reiz bijusi arī kāda grupa, kur katrs viesis ir bijis no savas valsts. Bieži vien Burtnieka ainavas no “Mades Marijas” klāja iepazīst arī dažādas Latvijas un ārvalstu delegācijas. Ik gadu tiek rīkotas mazo makšķernieku nometnes, kuru dalībnieki arī izbauda brauciena vējus. Uzņēmums ir pretimnākošs ukraiņiem, un kopš Krievijas sāktā nežēlīgā kara Ukrainā sākuma, kamēr vien tas turpināsies, ukraiņus vedīs braucienos bez maksas. Tāpat arī maziem bērniem brauciens ir bez maksas.

“Made Marija” ir sastopama ne tikai Burtnieka ezerā, tā katru gadu piedalās arī dažādos svētkos, piemēram, Smiltenes un Limbažu pilsētas svētkos, Gaujas plostnieku svētkos Strenčos. Izrādās, ka “Made Marija” ir pabijusi ne tikai ūdeņos – pērn vasarā tā piedalījās Valmieras pilsētas svētku gājienā kopā ar vokālo studiju “Notiņas”.

Ojārs iedvesmu smeļas no dažādiem pieredzes apmaiņas braucieniem, īpaši no savulaik biežās ciemošanās Vācijā. Viņu iedvesmo arī klientu pēctecība – redzeslokā ir pāri, kuriem bērnu dienās mācīts makšķerēt, un nu ir tas gods mācīt un izrādīt Burtnieka ainavas arī viņu bērniem. Uzzinām, ka pēdējais modes kliedziens esot makšķerēt ar mānekļiem jeb poperiem, kas izskatoties pēc nelielām pelītēm un šķietami vizuāli skrienot pa ūdens virsmu. Ojārs dalās arī kādā pavisam īpašā dabas fenomenā – reizēm, kad saulrieta laikā Burtnieka ezera vidū nostājas saules ceļā un skatās uz Burtnieku baznīcu, tā uz pāris minūtēm iekrāsojas dzeltenā un tad koši sarkanā krāsā. Skats esot unikāls, un tieši saulrieta braucieni Ojāram esot vismīļākie.

Uzņēmējdarbību tiešā veidā ietekmē sezonalitāte. Parasti kruīza sezona ilgst no maija līdz oktobrim. Ieņēmumi tiek ieguldīti atpakaļ uzņēmējdarbībā – pontonlaivas un piestātnes teritorijas attīstīšanā. Ojāraprāt, lai veiksmīgi darbotos tūrismā, ir jābūt nedaudz trakam, tomēr visa pamats esot laba un atbalstoša komanda. Arī sadarbība ar citiem pakalpojumu sniedzējiem ir būtiska. Ikdienā sadarbība norit starp visiem apkārtnē esošajiem tūrisma uzņēmējiem, un, vadoties pēc viesu vēlmēm, tiek piemeklēts atbilstošs sadarbības partneris – kārtīgi atpūsties un izgulēties iespējams kempingos “Ezerpriedes” un “Ezerupe”, iepazīt vietējo kultūru un amata prasmes – kaņepju saimniecībā “Adzelvieši”, “Saules Rasa” ziedūdeņu degustācijā, Burtnieku zirgaudzētavā un “Kalndzirnavās”, toties lidot pa vējam iespējams ar vējadēli “Vidzemes laivās”. Tāpat sadarbības ietvaros padomāts par gardu maltīti kafejnīcā “Burtniekkrasts” vai Mazsalacas “Būdā”, kas labprāt dodas arī izbraukuma ēdināšanā. Ojārs atzinīgi novērtē arī nesen uzcelto Zilākalna skatu torni, kas nu jau bieži ierindojas viesu vēlmju apskates objektu sarakstā. Cieša sadarbība izveidojusies arī ar “Valmieras mednieku un makšķernieku biedrību”.

Nākotnē plānots turpināt attīstīt “Made Marija” piedāvājumu, ieviest digitālu audiogida risinājumu ar austiņām, lai brauciena laikā viesi vēl labāk dzirdētu kapteiņa stāstus, kā arī varētu tos piedzīvot savā dzimtajā valodā. Šim nolūkam Ojāram ir plāns meklēt kādas atbalsta projektu iespējas. Tāpat nākotnē ir doma par LED ekrāna ieviešanu, lai informāciju viesiem varētu arī vizualizēt. Tiek apsvērti dažādi risinājumi par laivas klāja un krēslu labiekārtošanu. “Made Marija” plāno turpināt viesus priecēt ne tikai Burtnieka ezerā, bet arī dažādos svētkos. Neaprobežojoties ar ūdensceļiem, Ojārs spriež arī par dalību šī gada Mājas kafejnīcu dienās un sapņo, ka kādu dienu par Burtniekiem tiks uzvesta spēlfilma.

Sarunas noslēgumā Ojārs aicina ciemos tos, kuri vēl nav palūkojušies uz Burtnieka ezeru un tā krastiem no “Mades Marijas” skatupunkta. Tāpat Ojārs aicina saudzēt ezeru un novērtēt tā vērtības, kamēr mums vēl ir iespēja tās baudīt.

Nākamajā mēnesī dosimies uz Rubenes pusi, kur uzņēmuma 25 gadu jubilejas mēnesī izzināsim stāstu par “Mazo Ansi”.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI