Interreg Baltijas jūras reģiona sadarbības programmas finansētā projekta “BSR HyAirport” ietvaros dalībnieki no Latvijas, Lietuvas, Igaunijas, Vācijas, Zviedrijas, Polijas un Somijas šonedēļ analizē tiesiskos un praktiskos nosacījumus, lai sagatavotos drošai un efektīvai ūdeņraža tehnoloģiju izmantošanai Baltijas jūras reģiona lidostās nākotnē.
Projekta piesaistītais zvērinātu advokātu birojs “Evershed, Sutherland Bitans” pašlaik veic padziļinātu starptautiskā, Eiropas Savienības un projektā iesaistīto dalībvalstu nacionālā tiesiskā regulējuma analīzi un iepazīstināja semināra dalībniekus ar pirmajiem secinājumiem.
Sākotnējais starptautisko un Eiropas Savienības stratēģiju, politikas plānošanas un tiesību aktu izvērtējams liecina, ka pastāv atsevišķi standarti un tiesību akti, kas regulē iespējamo ūdeņraža ražošanu, izmantošanu un transportēšanu lidostās un aviācijā kopumā. Vienlaikus skaidrs regulējums un tiešas prasības, kas attiecas uz ar ūdeņraža ražošanu un uzglabāšanu saistītās infrastruktūras izvietošanu un nepieciešamajām atļaujām lidostās, pašlaik nav noteiktas. Lai gan pastāv atsevišķi tiesību akti, kuros netieši tiek minēts ūdeņradis, tomēr zaļā jeb atjaunīgā ūdeņraža (GH2) ieviešanai piemērojamās prasības ir ierobežotas.
Seminārā ar Latvijas enerģētikas politikas veidotājiem – Klimata un enerģētikas ministriju, Ekonomikas ministriju, Satiksmes ministriju –, aviācijas nozares uzņēmumiem, Latvijas Ūdeņraža asociācijas pārstāvjiem un citām ieinteresētajām pusēm panākta vienošanās, ka izpētes rezultātā jāveido priekšlikumi, kā veiksmīgi veidot regulējumu, kas palīdzētu attīstīt ūdeņraža kā enerģijas nesēja izmantošanu.
Viens no Rīgas lidostas stratēģiskajiem mērķiem ir sasniegt klimata neitralitāti līdz 2035. gadam. Ceļā uz šo mērķi lidosta ir jau iegādājusies elektroautobusus pasažieru pārvadāšanai lidlaukā, ticis testēts ūdeņraža elektriskais autobuss, lidosta ir izveidojusi un turpina attīstīt saules paneļu parku lidostas pašas patēriņam, rekonstruēta energoapgādes sistēma.
“Mēs arī nemitīgi sekojam arī ūdeņraža tehnoloģiju attīstībai, vērtējot, ko no lidlauka tehnikas nākotnē varētu aizstāt ar ūdeņraža darbinātām iekārtām. Jau tuvākajā laikā projekta ietvaros vienu lidlauka speciālās tehnikas iekārtu plānojam testēt arī Rīgas lidostā. Tomēr atbilstošas ūdeņraža tehnikas pieejamība ir tikai daļa no risinājuma. Tikpat svarīgi ir laikus risināt jautājumus par šādas tehnikas drošuma prasībām, ekonomisko pamatojumu, gan arī par normatīvo regulējumu, valsts plānotajiem mērķiem, par atbalstu ūdeņraža ieviešanai, ūdeņraža tehnoloģiju testēšanas iespējām un citiem jautājumiem. Ir jādomā un jāstrādā kopā ar politikas veidotājiem, kā turpināt iesākto un ko mēs vēl varam darīt – it īpaši tādā energoietilpīgā nozarē kā transports. Tas īpaši aktuāli šajos sarežģītajos ģeopolitiskajos apstākļos, kad iespējas nodrošināt lidostas kā kritiskās infrastruktūras enerģētisko neatkarību
ir ļoti svarīgs,” projekta nozīmību skaidro RIX Rīgas lidostas valdes priekšsēdētāja Laila Odiņa.
“Atzinīgi vērtējam politikas veidotāju un nozares vēlmi virzīt regulējumu, lai nākotnē ūdeņraža lomu palielinātu. Mēs ceram, ka projekta rezultātā izdosies atrast patiesus ūdeņraža pielietošanas veicināšanas veidus lidostās, radīt tam nepieciešamo tiesisko regulējumu un politikas veidotāju atbalstu. Esam gandarīti būt par daļu no nozīmīgā “BSR HyAirport” projekta un iestājamies par atjaunīgā ūdeņraža izmantošanu lidostās dažādos tā iespējamos pielietošanas veidos,” seminārā uzsvēra “Evershed Sutherland Bitans” vecākais partneris Māris Vainovskis.
Par “BSR HyAirport” projektu
Rīgas lidosta partnera statusā piedalās “Interreg Baltijas jūras programmas” finansējuma kategorijas “Zaļā mobilitāte” atbalstītajā projektā „Baltijas jūras reģiona ūdeņraža gaisa transports – Baltijas jūras reģiona lidostu sagatavošana zaļajam ūdeņradim” (BSR HyAirport). Projekta iniciators ir Hamburgas lidosta, un tajā kopumā apvienojušies 16 partneri – lidostas, lidsabiedrības, pētniecības iestādes un tehnoloģiju uzņēmumi no Skandināvijas, Baltijas valstīm, Polijas un Vācijas – un 24 asociētās organizācijas. No Latvijas puses projektā kā partneri iesaistījušies arī Latvijas Ūdeņraža asociācija, Latvijas Biozinātņu un teholoģiju unversitāte un aviācijas degvielas piegādātājs SIA “Gulfsteram Oil”, bet asociēto dalībnieku vidū ir arī nacionālā aviokompānija „airBaltic”, Liepājas lidosta, Civilās aviācijas aģentūra un Satiksmes ministrija.
“BSR HyAirport” mērķis ir radīt priekšnosacījumus lidostu infrastruktūras pielāgošanai ar ūdeņradi darbināmu gaisa kuģu lidojumiem, sagatavotu lidostas zaļā ūdeņraža uzglabāšanai, apstrādei un piegādei kā nākotnes enerģijas avotam aviācijā. Projekts tiek īstenots, lai nākotnē varētu atdzīvināt reģionālo gaisa satiksmi un labāk savienotu Baltijas jūras reģionus ar esošajiem aviācijas centriem, tāpēc partnerībā iesaistītas arī vairākas mazākas lidostas un reģionālās aviokompānijas.