Projekta mērķis ir radīt finansēšanas sistēmu, kas nodrošina elastīgāku pieeju studējošo atbalstam, ņemot vērā dažādu studiju programmu specifiku. Šāds modelis dos LU lielāku brīvību pieņemt racionālus lēmumus par uzņemšanu un studiju finansējumu, sniegs iespēju pielāgot studiju programmas un absolventu sagatavošanu atbilstoši valsts ekonomikas vajadzībām. LU būs iespēja noteikt studiju samaksas principus, tostarp piedāvāt iespējas studēt gan bez maksas, gan par daļēju samaksu vai pilnībā segt studiju izmaksas. IZM slēgs vienošanos ar LU par sagatavojamo speciālistu skaitu un izmēģinājumprojekta ietvaros sasniedzamajiem rezultātiem.
Projekts paredz arī vairākus priekšnosacījumus, lai nodrošinātu veiksmīgu institucionālā finansējuma ieviešanu, tostarp attīstītu pārvaldību, spēcīgu kvalitātes vadības sistēmu un finanšu plānošanu augstskolā. Plānots, ka izmēģinājumprojekta rezultātā palielināsies LU stratēģiskās specializācijas absolventu skaits, tiks veicināta mūžizglītība, uzlabota finansējuma piesaiste, kā arī samazināsies bez diploma eksmatrikulēto skaits.
Augstākās izglītības institucionālā finansējuma ieviešana ir nozīmīgs solis Latvijas augstākās izglītības kvalitātes un efektivitātes uzlabošanā, nodrošinot augstskolām iespēju elastīgi pielāgoties studējošo vajadzībām un darba tirgus prasībām. Izmēģinājumprojekti palīdz identificēt izaicinājumus un risinājumus šīs sistēmas ieviešanā. Projekta ietvaros plānots izveidot finanšu modeli, kas veicinās efektīvāku līdzekļu izlietojumu un sniegs augstākajām izglītības iestādēm lielāku autonomiju to misijas īstenošanā.
Nākotnē pāreja no esošā budžeta vietu aprēķina modeļa uz institucionālo finansējumu plānota visās valsts augstskolās. Pašlaik augstākās izglītības institucionālā finansējuma izmēģinājumprojekts tiek īstenots arī Rīgas Tehniskajā universitātē.
Ministru kabineta tīmekļvietnē var iepazīties ar rīkojuma projektu “Par augstskolu institucionālās finansēšanas modeļa izmēģinājumprojekta īstenošanu Latvijas Universitātē” un konceptuālā ziņojuma projektu “Par konceptuālo ziņojumu “Par augstākās izglītības institucionālo finansēšanu”.