Patēriņa cenu pieaugums jau pāris mēnešus ir zemāks par algu pieaugumu, taču mazumtirdzniecības apjomi gada griezumā nepalielinās. Tas skaidrojams ar patēriņa cenu straujo pieaugumu 2022. gada otrajā pusē un 2023. gada sākumā, kas atstāja būtisku ietekmi uz mājsaimniecību finanšu līdzekļiem, mājsaimniecībām tērējot noguldījumus un tiem paredzētos līdzekļus, papildus negatīvu ietekmi veidojot arī kredītu sadārdzināšanai. Cenas tirdzniecības vietās joprojām ir augstas, un, kamēr algu pieaugums vēl nav spējis panākt iepriekš strauji augušās patēriņa cenas, tikmēr tirdzniecības apjomi turpina samazināties.
Šā gada desmit mēnešos mazumtirdzniecības apjomi sarukuši par 2,4% pret pērnā gada desmit mēnešiem, tostarp pārtikas preces tirgotas par 4,1% mazāk, nepārtikas preču tirdzniecība (bez degvielas) samazinājusies par 1,5%, bet degvielas tirdzniecība augusi par 2,3%.
Apjomu samazinājumi šā gada oktobrī bijuši visās lielajās apakšgrupās. Vismazāk gada griezumā samazinājušies pārtikas preču noieta apjomi (-0,5%), nepārtikas preču tirdzniecības apjomi sarukuši par 3,6%, bet degviela tirgota par 4,8% mazāk nekā gadu iepriekš, kas ir lielākais samazinājums kopš šā gada marta. Starp mazākām nepārtikas preču grupām ievērojamākie pieaugumi oktobrī bijuši informācijas un komunikācijas tehnoloģiju tirdzniecībā (7,7%), apģērbu un apavu tirdzniecībā (20,1%), kā arī mazumtirdzniecībai stendos un tirgos (8,5%). Savukārt lielākie samazinājumi bijuši mājsaimniecības piederumu mazumtirdzniecībā (-10,6%), tekstilizstrādājumu, paklāju, tapešu un citām mājokļa iekārtojuma precēm (-22,2%) un mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos (-11,9%).
Latvijas Bankas apkopotie maksājumu karšu dati norāda uz pozitīvām iezīmēm mazumtirdzniecībā. Oktobrī mazumtirdzniecības veikalos tērēts par 11,1% vairāk nekā gadu iepriekš, bet, izslēdzot patēriņa cenu ietekmi, pieaugums veido 8,7%, kas ir lielākais pieaugums šā gada laikā.
Arī Eiropas Komisijas apkopotais mazumtirgotāju konfidences indekss šā gada oktobrī norāda uz nelielu uzlabojumu, uzņēmējiem norādot uz sagaidāmu mazumtirdzniecības apjomu palielinājumu turpmākajos mēnešos. Iespējams, konfidenci uzlabo arī novembrī plānotās “melnās piektdienas” atlaides mazumtirdzniecības vietās, kā arī Ziemassvētku iepirkšanās laiks, kad mazumtirdzniecības apjomi parasti ir augstāki. Savukārt patērētāju konfidences līmenis šā gada oktobrī ir samazinājies pret šā gada septembri, norādot gan uz sliktāku ekonomisko situāciju valstī, gan personīgajām finansēm, gan plānotiem zemākiem personīgajiem noguldījumu apjomiem.
Pēdējo reizi mazumtirdzniecības apjomi gada izteiksmē saruka 2010. gadā, kopš tā laika apjomiem katru gadu palielinoties pret iepriekšējo gadu. 2023. gada desmit mēnešos apjomi samazinājušies par 2,4%, kas nozīmē ka visticamāk arī pilna gada izteiksmē apjomi samazināsies vismaz par 1-2%. Nākamā gada laikā algu pieaugums visticamāk apsteigs iepriekš strauji augušo patēriņa cenu līmeni, tādējādi mazumtirdzniecībā sagaidāma apjomu palielināšanās.