Jau iepriekšējos gados viens no izplatītākajiem krāpšanu veidiem bija telefonkrāpšanas, viltvāržiem piezvanot un uzdodoties par bankas darbiniekiem, finanšu speciālistiem un tamlīdzīgi. Taču pēdējā laikā ir vērojama tendence, krāpniekiem arvien biežāk uzdoties arī par valsts pārvaldes iestāžu darbiniekiem. Visbiežāk krāpnieki uzdodas par policijas vai citu tiesībsargājošo iestāžu darbiniekiem. Lai izvilinātu iedzīvotāju bankas datus, viņi izdomā dažādus stāstus, piemēram, ka šie dati esot nepieciešami, jo iedzīvotāja bankas kontā kāds veic nelikumīgas darbības.
Lai iegūtu iedzīvotāju uzticību, krāpnieki pat atdarina valsts iestāžu tālruņa numurus. Proti, zvana saņēmēja telefona ekrānā redzams, ka ienākošais zvans ir, piemēram, no policijas vai kādas cits valsts pārvaldes iestādes, taču patiesībā parasti šie krāpnieki atrodas ārvalstīs. Ar numuru viltošanas tehnoloģiju noziedznieki spēj atdarināt jebkādas valsts tālruņa numuru un pat uzņēmuma vai iestādes nosaukumu.
Parasti šie krāpnieki runā krievu valodā, kaut arī ir fiksēti daži gadījumi, kad noziedznieki sākotnēji latviešu valodā nosaukuši it kā savu vārdu un amatu un tad turpinājuši sarunu krievu valodā.
Iedzīvotājiem jāatceras, ka ne banku, ne valsts pārvaldes iestāžu darbinieki nekad nezvanīs, lai noskaidrotu pieejas datus bankas kontiem – kredītkaršu numurus, PIN kodus, Smart-ID piekļuves kodus, CVC kodus un tamlīdzīgi. Saņemot šādu aizdomīgu zvanu, ieteicams to pārtraukt! Tāpat nekādā gadījumā pēc svešinieku pieprasījuma nedrīkst savā datorā instalēt tādas programmatūras kā “AnyDesk” un “TeamViewer”, ar kuru palīdzību krāpnieki var attālināti pieslēgties jūsu bankas kontam un veikt noziedzīgas darbības ar jūsu finanšu līdzekļiem! Savukārt noziedznieku atsūtītās saites un e-pastu pielikumi var saturēt datorvīrusus, tāpēc nevajag tos vērt vaļā.
Ņemot vērā, ka šie noziedznieki parasti runā krievu valodā, likumsargi it sevišķi aicina brīdināt savus krievu valodā runājošos tuviniekus un paziņas par krāpšanu tendencēm!