FOTO: Freepik
Centienos sasniegt Eiropas un Latvijas klimatneitralitātes mērķus, iepriekšējā gada nogalē plaši izskanēja ziņa, ka iedzīvotājiem būs pieejams valsts atbalsts gan jaunu, gan lietotu elektroauto iegādei. Nesaistīti izskanēja arī ziņa, ka Rīgas dome kā vienu no iespējamiem emisiju ierobežošanas pasākumiem apsver privāto auto iebraukšanas maksu Rīgas centrā. Uz šī fona, iespējams, varētu pieaugt cilvēku interese par elektroauto iegādi. Pēdējos gados radīta arī pievilcīga infrastruktūra – Rīgā un tās apkārtnē jau šobrīd darbojas aptuveni 50 elektroauto uzlādes stacijas (visā Latvijā vairāk nekā 150), un arī daži degvielas mazumtirgotāji ir paziņojuši par ieceri savās degvielas uzpildes stacijās uzstādīt elektroauto uzlādes vietas. Taču ir vērts tuvāk apskatīt procedūru, kas izstrādāta atbalsta piešķiršanai elektroauto iegādei.
Atbilstošos noteikumus Ministru kabinets pieņēma jau 2021. gada 27. decembrī. Iepazīstoties ar noteikumu saturu, jau uzreiz rodas pirmā vilšanās. Izrādās, runa tomēr nav par tiešu atbalstu privātpersonai, kura nolēmusi riskēt un mēģināt ikdienā braukt ar elektroauto. Tā vietā tiek runāts par konkursu, kurā var pieteikties tikai uzņēmēji – jaunu un lietotu automašīnu tirgotāji –, kuri reģistrējuši šāda veida saimniecisko darbību un tirdzniecības vietu. Tātad cilvēks, kurš vēlas braukt ar elektroauto, patstāvīgi nevar nekur pieteikties un tiešā veidā saņemt atbalstu elektroauto iegādei. Arī cilvēks, kurš labprāt pārdotu tālāk savu iepriekš iegādāto elektroauto, savam pircējam šo atbalstu nevar piedāvāt. Tikai reģistrēti automašīnu tirgotāji var pieteikties vai arī nepieteikties projekta konkursā, savukārt pircējam, izvēloties sev tīkamu auto, jāpievērš uzmanība ne tikai auto cenai un kvalitātei, bet arī tam, kas ir šī auto pārdevējs, vai viņš ir pieteicies konkursā, lai saņemtu atbalstu.
Plašāk par tēmu LV portālā:
Turpmākie noteikumi paredz virkni kritēriju, kuriem jāatbilst projekta iesniedzējiem. Akcentējot būtiskāko, – auto tirgotājiem, kuri vēlētos saviem pircējiem piedāvāt atbalstu, jābūt priekšzīmīgiem gan nodokļu jomā, gan darba tiesībās, gan citu projektu realizācijā. Nevainojamiem jābūt arī attiecīgā uzņēmuma īpašniekiem, patiesā labuma guvējiem un valdes locekļiem.
Ja auto tirdzniecības uzņēmums atbilst visiem kritērijiem, piesakās konkursā un saņem atbalstu, tam jārēķinās, ka šis atbalsts būs uzskatāms par valsts atbalstu tieši konkrētajam uzņēmumam, lai gan ar auto brauks tā nākamais īpašnieks. Tas savukārt nozīmē virkni komercdarbības atbalsta uzraudzības un vērtēšanas nosacījumu, kas attiecīgajam uzņēmējam, bez šaubām, radīs grūtības un neērtības, jo nebūs skaidri saskatāmas motivācijas, arī ieguvuma tās uzņemties.
Ministru kabineta noteikumi paredz, ka izmaksas ir uzskatāmas par attiecināmām tikai tad, ja persona, kura ir nopirkusi konkrēto auto, turpina braukt ar šo automašīnu vismaz piecus gadus, nobraucot vidēji 10 400 kilometru gadā. Tātad – auto tirgotājs ir atbildīgs par to, lai pircējs iegādāto auto iespējami vairāk lietotu, nevis, piemēram, labos laikapstākļos brauktu ar velosipēdu. Pretējā gadījumā izmaksas nebūs attiecināmas, kas nozīmē, – saņemtais atbalsts būs jāatmaksā. To paredz noteikumu 67. un 68. punkts. Proti, ja esi izlēmis iegādāties elektroauto un saņemt atbalstu, tad brauc ar šo automašīnu pat tur, kur citkārt aizietu kājām vai aizbrauktu ar velosipēdu. Citādi saņemtā atlaide ir jāatdod.
Līdzīgi kā jebkuram konkursam, arī šim, protams, ir noregulēts uzraudzības un atskaitīšanās mehānisms. Automašīnu tirgotājam atskaites ir jāiesniedz reizi nedēļā, neatkarīgi no tā, vai šajā laikā kāds elektroauto ir pārdots vai nav. Arī cilvēkam, kurš iegādājies auto, jāsniedz regulāras atskaites Vides investīciju fondam. Tiesa, tikai reizi gadā, nevis reizi nedēļā. Turklāt šajā piecu gadu periodā Vides investīciju fondam ir tiesības ierasties pārbaudēs gan pie auto tirgotāja, gan pie auto pircēja, lai apskatītu iegādāto transportlīdzekli. Atskaites neiesniegšana, protams, būs projekta nosacījumu pārkāpums, kam, visticamāk, piemēros sankcijas.
Šobrīd konkurss ir izsludināts, un tā nosacījumi un pieteikšanās dokumenti ir pieejami Vides investīciju fonda tīmekļvietnē http://www.lvif.gov.lv/. Pieteikšanās termiņš ir 2022. gada 3. februāris. Diemžēl projekta īstenošanas smagnējie nosacījumi, prasības un ar tiem saistītā birokrātija vedina domāt, ka automašīnu tirgotāju interese par šo atbalstu nebūs liela. Taču, ja auto tirgotāji nepieteiksies atbalsta saņemšanai, tas nebūs pieejams arī pircējiem. Kā rezultātā jau atkārtoti aiz dokumentu kalniem tiek pazaudēts mērķis – atbalstīt un papildus motivēt tos cilvēkus, kuri būtu gatavi uzdrošināties iekšdedzes dzinēja auto aizstāt ar videi draudzīgāko elektroauto.