FOTO: Freepik.
Papildus līdz šim noteiktajām sociālajām garantijām bāreņiem, bez vecāku gādības palikušiem bērniem, sasniedzot pilngadību, paredzēts atbalsts pēc ārpusģimenes aprūpes perioda līdz 21 gada vecumam vai 24 gadu vecumam, ja tiek turpinātas mācības. Valsts piešķirs finansējumu pašvaldībām, lai jauniešiem nodrošinātu sociālā mentora pakalpojumu un atbalsta grupu nodarbības sociālo un citu pieaugušo dzīvē nepieciešamo prasmju apguvei.
Atbalsta pasākumi šogad iekļauti Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā, un to kārtība noteikta Ministru kabineta 2005. gada 15. novembra noteikumu Nr. 857 “Noteikumi par sociālajām garantijām bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās” grozījumos, kas stājas spēkā 4. maijā.
Grozījumi paredz, ka papildu atbalsta pasākumi tiek sniegti pilngadību sasniegušajiem ārpusģimenes aprūpē bijušajiem bērniem un adoptētajiem bērniem, kuriem ar tiesas spriedumu atcelta adopcija līdz 21 gada vecumam vai kuri mācās vispārējās izglītības vai profesionālās izglītības iestādē vai studē augstākajā izglītības iestādē, tostarp koledžā, – līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai.
Pašvaldības sociālais dienests izvērtēs jaunieša vajadzības un lems par atbalsta piešķiršanu.
Lai palīdzētu jaunietim attīstīt prasmes, kas nepieciešamas patstāvīgas dzīves uzsākšanai, plānots nodrošināt sociālā mentora atbalstu. Viņš, izvērtējot katra jaunieša individuālo situāciju un sadarbojoties ar jaunieti, piedalīsies dažādu juridisku, sadzīvisku jautājumu risināšanā, socializēšanās iemaņu stiprināšanā, iesaistīsies jaunietim nozīmīgos notikumos, tai skaitā klātesot izglītības un darba meklējuma procesos, norāda Labklājības ministrijas Komunikācijas nodaļas sabiedrisko attiecību speciālists Egils Zariņš.
Plānotais pakalpojums ietver palīdzību atbalsta tīkla izveidē, finanšu un budžeta pārvaldības pratības nostiprināšanu un mērķtiecīgu atbalstu izglītības ieguvē, kas viss kopā ievērojami samazina dažādu risku, tai skaitā jauniešu nabadzības riska, iestāšanos nākotnē. Mentora pakalpojumā paredzēts ietvert arī kabatas naudu, ar kuru apmaksāt ēdināšanu, kultūras pasākumus, sporta nodarbības un cita veida motivācijas pasākumus jaunietim.
Papildus tam jauniešiem paredzēta dalība atbalsta grupās dažādu sociālo prasmju apguvei, kas var ietvert gan praktiskās nodarbības (ēst gatavošana, rēķinu apmaksa), gan arī teorētiskas nodarbības budžeta plānošanā vai stresa pārvaldīšanā un juridisku jautājumu risināšanā.
Pašvaldība var organizēt atbalsta grupas savas pašvaldības pilngadību sasniegušajiem bērniem vai, sadarbojoties ar citām vietvarām, veidot apvienotās grupas. Tāpat atbalsta grupas var organizēt ar cita pakalpojumu sniedzēja (piemēram, atbalsta centru, kuros jau šobrīd tiek organizētas atbalsta grupas audžuģimenēm un adoptētājiem, kas notiek bērniem, iespējams, zināmā vidē) starpniecību, norādīts noteikumu anotācijā.
Lai nodrošinātu maksimālu iespēju jaunietim saņemt zināmas un uzticamas personas atbalstu, grozījumi paredz, ka jaunietis, ja pats to vēlas un bijušais aprūpētājs tam piekrīt, var turpināt uzturēties pie bijušā aprūpētāja, kas ietver iespēju, ka iepriekšējie aprūpētāji var kļūt par sociālajiem mentoriem, tādējādi turpinot atbalstīt pilngadību sasniegušo.
Atbalsta kopums un nosacījumi noteikti jaunajā V1 nodaļā “Atbalsts pilngadību sasniegušajam bērnam un pilngadīgai personai”.
Savukārt valsts nodrošinātā atbalsta apmērs pašvaldībām un piešķiršanas kārtība ir noteikta VI1 nodaļā.
Noteikumos ir paredzētas vairākas izmaiņas bāreņu apliecību piešķiršanā.
Latvijā vecums, līdz kuram bērns pēc ārpusģimenes aprūpes var uzturēties audžuģimenēs vai pie aizbildņiem, ir viens no zemākajiem Eiropā. Pāreju uz pieaugušā vecumu ir svarīgi nodrošināt pakāpeniskāk, šajā laikā pievēršot uzmanību bērna individuālajām vajadzībām un nodrošinot uzticama pieaugušā atbalstu jaunietim, uzsver Labklājības ministrija. Bērniem pēc pilngadības tiek nodrošināti vairāki pakalpojumi, tostarp dzīvesvieta, lai pēc iespējas vieglāk noritētu jaunieša patstāvīgās dzīves uzsākšana, turklāt jaunietim ir svarīgs ne tikai praktiskais un emocionālais, bet arī juridiskais atbalsts, socializācija un integrēšanās sabiedrībā.