NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
Lidija Dārziņa
LV portāls
02. janvārī, 2020
Lasīšanai: 5 minūtes
RUBRIKA: Tuvplānā
TĒMA: Nodokļi
9
9

Nodokļu maksātāju saziņā ar VID iesaistās virtuālais asistents Toms

Publicēts pirms 4 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Valsts ieņēmumu dienests, kas jaunajam kolēģim – jaunākajam konsultantam – izraudzījies vārdu Toms, paskaidro, ka virtuālais asistents ir programma, kas palīdz orientēties nodokļu tēmās. Individuālus, sarežģītus problēmjautājumus arvien palīdzēs atrisināt pieredzējušākie VID nodokļu eksperti, ar kuriem var sazināties Elektroniskajā deklarēšanās sistēmā vai klātienē. Toms jebkurā diennakts laikā būs sastopams VID tīmekļvietnē www.vid.gov.lv, lai atbildētu uz biežāk uzdotajiem iedzīvotāju jautājumiem.

Par attaisnotajiem izdevumiem, saimnieciskās darbības sākšanu un vēl vairākām situācijām, par kurām bieži interesējas nodokļu maksātāji, jautājumus tagad var uzdot Valsts ieņēmumu dienesta virtuālajam asistentam Tomam. Virtuālais konsultants 2. janvārī sāka darbu testa režīmā, un tā pirmos soļus vērtēs gan sabiedrība, gan VID speciālisti.

Toms atrodams VID tīmekļvietnē (www.vid.gov.lv), un saziņa ar viņu notiek elektroniski. Asistents strādā nepārtrauktā darba režīmā, tas ir, augu diennakti un bez brīvdienām.

VID virtuālais asistenta uzdevums būs atbildēt uz iedzīvotāju jautājumiem, kuri šobrīd visbiežāk tiek uzdoti VID nodokļu konsultantiem.

Pašreiz virtuālā asistenta zināšanu pūrā ir informācija par šādām tēmām: klientu saziņa ar VID (darba laiks, atrašanās vietas utt.), saimnieciskās darbības veicēju reģistrācija, Elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) izmantošana (pieslēgšanās iespējas, vispārēji jautājumi par EDS), gada ienākumu deklarācija un attaisnotie izdevumi (obligātā iesniegšana, attaisnoto izdevumu veidi, atmaksas un samaksas termiņi), kā arī mobilā lietotne “Attaisnotie izdevumi”.

Piemēram, LV portāls pavaicāja Tomam: “Kā var reģistrēt saimniecisko darbību?”

Toms paskaidroja: “Saimniecisko darbību Jūs varat reģistrēt EDS vai jebkurā klientu apkalpošanas centrā, uzrādot pasi vai personas apliecību (eID) un aizpildot nodokļu maksātāja reģistrācijas lapu.” Toms vēl papildināja: “Pirms biznesa sākšanas iesaku izmēģināt AS “Swedbank” saimnieciskās darbības formas izvēles palīgu.” Turklāt asistents arī ir pievienojis saiti uz mājaslapu, kurā atrodama šī papildu informācija.

Arī LV portālam bija Tomam papildu jautājums: “Kur varu atrast NACE kodus, kas jānorāda saimnieciskās darbības veicējam?” Toms žigli atbildēja: “Reģistrējot saimniecisko darbību, ir jānorāda viens – četrzīmju – galvenais pamatdarbības veids un arī visi pārējie darbības veidi. NACE 2 kodu atradīsiet šeit.”

Jāpiebilst, ka Toms atšķirībā no konsultantiem, kuri, sazvanīti pa telefonu, runā ar vienu klientu, komunicē vienlaikus ar visiem, kuri viņu uzrunā.

“Klientu vēlme pēc saziņas ar Valsts ieņēmumu dienestu pieaug. Šis ir pakalpojumu laikmets. Mūsu klientu pieredze, sadarbojoties ar iestādi, mums ir īpaši svarīga, tāpēc esam priecīgi uzsākt iestādes darbā izmantot mākslīgā intelekta un sarunu tehnoloģiju sasniegumus, kas palīdzēs uzlabot saziņu ar VID, būt arvien atvērtākiem, ērtākiem un draudzīgākiem. Ar virtuālā asistenta palīdzību VID būs sasniedzams ne tikai tradicionālajā darba laikā, bet arī ārpus tradicionālā darba laika un vietas. Ar virtuālo asistentu būsim daudz pieejamāki saviem klientiem,” iepazīstinot plašsaziņas līdzekļus ar jauno saziņas veidu, uzsvēra VID Informātikas pārvaldes direktora vietniece Lita Marnauza.

Pašreiz Toms ir apguvis pamatzināšanas par vairākām tēmām. Saziņā ar virtuālo asistentu ieteicams jautājumus formulēt iespējami precīzi un arī lakoniski. Jāpiebilst, ka Toms zināšanas vēl papildina. VID norāda, ka Tomam mācību procesā jāapgūst ne tikai noderīga informācija par nodokļiem, bet arī jāpielāgojas cilvēku valodas un izteiksmes īpatnībām. Tāpēc, jo vairāk sarunu ar iedzīvotājiem viņam būs, jo Toms kļūs profesionālāks un zinošāks.

Iedzīvotāji aicināti uzdot Tomam dažādus jautājumus par nodokļu tēmām, kā arī sūtīt savu vērtējumu un ieteikumus uz e-pasta adresi virtualais.asistents@vid.gov.lv līdz šā gada 14. janvārim, līdz kuram jaunajam saziņas veidam paredzēts testa režīms. Testēšanas mērķis ir uzlabot atbildes un dialogus.

Virtuālais asistents izstrādāts Latvijas valsts pārvaldes valodas tehnoloģiju platformā www.hugo.lv sadarbībā ar Kultūras informācijas sistēmu centru un valodas tehnoloģiju uzņēmumu “Tilde”.

Pagaidām asistenta Toma pārziņā ir pirmais tēmu bloks. L. Marnauza iezīmēja arī nākamos soļus virtuālajā saziņā ar VID klientiem, proti, tēmu loks ar laiku tiks paplašināts, sniedzot informāciju par prognozējamo neapliekamo minimumu, amatpersonu deklarācijā, muitas un PVN deklarācijām un nodokļu režīmiem.

Labs saturs
9
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI