NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
09. februārī, 2011
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Tuvplānā
TĒMA: Satiksme
1
1

Es bez auto, tu bez auto, mēs bez auto!

Publicēts pirms 14 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

Diena bez auto ir kustīguma nedēļas augstākā virsotne.

FOTO: Māris Kaparkalējs, LV

Ja apzīmējums „mobilitātes nedēļa” neko neizsaka, tad atcerieties dienu bez auto, kas ir kustīguma nedēļas augstākā virsotne. To gan tikai retais nebūs dzirdējis un piedzīvojis.
Par Eiropas Mobilitātes nedēļas balvu pašlaik sacenšas trīs Eiropas pilsētas – Mursija Spānijā, Almada Portugālē un mūsu Rīga. Spēkošanās notiks līdz 2011. gada 14. martam, kad Briselē paziņos uzvarētāju pilsētu – to, kura būs saņēmusi visaugstāko novērtējumu par 2010. gada Eiropas Mobilitātes nedēļas veikumu.

Sarunās par vidi cilvēki visbiežāk piemin tīru gaisu. Gaisa piesārņojums arī ir viens no visbiežāk izteiktajiem satraukuma cēloņiem. Bet, vienalga, komforts paņem savu – automobiļu daudzums uz ceļiem ik gadu palielinās, vienlaikus nesot līdzi troksni, piedūmotu gaisu, psiholoģisku saspringumu, kam pa pēdām seko elpceļu, sirds un asinsvadu sistēmas saslimšanas. Tieši motorizētais transports Eiropā rada ap 40 procentus oglekļa dioksīda piesārņojuma.

"Tieši motorizētais transports Eiropā rada ap 40 procentus oglekļa dioksīda piesārņojuma."

Pašreizējais oglekļa dioksīda daudzums atmosfērā ir lielākais pēdējos 650 000 gados, vēsta ANO Klimata pārmaiņu starpvaldību komisijas (IPCC) informācija. Klimatam paliekot siltākam, pasaulē palielinās vētru un viesuļvētru skaits. Ir radies pat jauns apzīmējums – „klimata bēgļi”, šādi nosaucot tos 20 miljonus cilvēku, kuri bijuši spiesti pamest savus mājokļus mainīgo vides apstākļu dēļ.

No dienas līdz nedēļai

Lai sarunas par tīru gaisu un kustību nozīmi cilvēka dzīvē nepaliktu pļāpu līmenī, jau 2000. gadā bijusī EK vides komisāre Margota Valstrēma Dienu bez auto ieviesa visas Eiropas mērogā. Tolaik dienas datums bija 22. septembris, kad ikkatra Eiropas valstu pašvaldība bija aicināta savā teritorijā ierobežot motorizēto transportu, vairāk vietas atvēlot pārvietošanās veidiem, kas neizraisa vides piesārņojumu. Šī bija īsta kājāmgājēju un velosipēdistu diena. Jau pēc pāris gadiem – 2002. gadā – vienas dienas bez auto vietu iekaroja Eiropas Mobilitātes nedēļa, kas tradicionāli ilgst no 16. līdz 22. septembrim.

Pavisam 2010. gada kustīguma nedēļā, kuras devīze bija „Ceļo gudrāk, dzīvo labāk”, piedalījās 40 Eiropas valstu 1709 pašvaldības, apliecinot gatavību ar dažādiem pasākumiem ieviest izmaiņas savā mobilitātes jeb kustīguma politikā.

"Jau pēc pāris gadiem – 2002. gadā – vienas dienas bez auto vietā stājās Eiropas Mobilitātes nedēļa."

No Latvijas Eiropas kustīguma nedēļā piedalījās Ķekavas novads, Dobele, Iecava, Jēkabpils, Kārsavas novads, Kocēnu novads, Kuldīga, Liepāja, Līvāni, Ogre, Olaines novads, Salaspils, Valka, Ventspils un Rīga.

Lai aktivizētu pašvaldības atsaucību, tika izveidota Mobilitātes nedēļas balva. Balvas mērķis ir pievērst uzmanību veiksmīgākajām pašvaldībām, kurām izdevies noorganizēt aizraujošus un izglītojošus pasākumus un savos transporta un pārvietošanās attīstības plānos ieviest ilglaicīgas „zaļas” izmaiņas.

Mobilitātes nedēļas balvai 2010. gadā bija pieteiktas 39 pilsētas, bet tikai 30 no tām atbilda nosacījumiem. No 30 izvēlētajām pilsētām trīs – Mursija, Almada un Rīga - ir saņēmušas žūrijas visaugstāko novērtējumu un līdz ar to arī iespēju cīnīties par balvu.

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI