Labdien! Esmu dizainere un veidoju nozīmīšu dizainus portfolio, lai demonstrētu savas prasmes. Es neplānoju tās ražot vai pārdot dizainus, tie ir radīti tikai iztēles nolūkiem, lai parādītu, kādas varētu izskatīties līdzīgas nozīmītes. Tajās ir attēloti 90. gadu zīmoli (Latvija un Lietuva, piem., “Kārums” no 1995 g., “Manija”, “Bingo” utt.). Es pati izveidoju uzrakstus un logo dizainus, tos mainot, stilizējot. Kas par šādām darbībām minēts autortiesībās?
Vēršam uzmanību, ka šajā atbildē sniegtā tiesību normu interpretācija ir informatīva un tai piemīt vienīgi ieteikuma raksturs. |
Autortiesības pieder autoram, tiklīdz darbs ir radīts, neatkarīgi no tā, vai darbs ir pabeigts. Autortiesības attiecināmas uz zīmējumiem, glezniecības, tēlniecības un grafikas darbiem, dizaina darbiem un citiem mākslas darbiem, kas uzskaitīti Autortiesību likuma 4. pantā, tostarp nepabeigtiem darbiem, neatkarīgi no darba uzdevuma un vērtības, izpausmes formas vai veida.
Autortiesību piederības apliecināšanai nav nepieciešama reģistrācija, darba speciāla noformēšana vai kādu citu formalitāšu ievērošana. Tās ir spēkā visu autora dzīves laiku un vēl 70 gadus pēc viņa nāves.
Autortiesībām ir personisku un mantisku tiesību raksturs. Proti, autoram saistībā ar radīto darbu pieder Autortiesību likuma 14. pantā uzskaitītās autora personiskās tiesības, kuras ir neatsavināmas, un viena no tām ir tikt atzītam par autoru, respektīvi, tiesības pieprasīt, lai viņa vārds būtu pienācīgi norādīts visās kopijās un jebkurā ar viņa darbu saistītā publiskā pasākumā, vai pieprasīt pseidonīma lietošanu vai anonimitāti.
Vienlaikus autoram piemīt arī likuma 15. pantā norādītās autora mantiskās tiesības, kas ir atsavināmas vai licencējamas, piemēram, tiesības kopēt darbu, padarīt to pieejamu sabiedrībai u. c. Tās ir autora tiesības noteikt, vai un par kādu atlīdzību citas personas drīkst izmantot viņa darbus. Tikai autoram ir tiesības atļaut vai aizliegt sava darba izmantošanu, lemt, vai par viņa darba izmantošanu jāmaksā atlīdzība. Tātad mantiskās tiesības ir brīvi nododamas citiem, tas ir, autors tās var pārdot vai dāvināt.
Lai iegūtu cita autora darba izmantošanas tiesības, darba izmantotājiem attiecībā uz katru darba izmantošanas veidu un katru darba izmantošanas reizi jāsaņem autortiesību subjekta atļauja. Aizliegts izmantot darbus, ja nav saņemta autortiesību subjekta atļauja, izņemot Autortiesību likumā noteiktos gadījumus.
Tomēr, domājot par dizaina aizsardzību, jāapsver trīs galvenie tiesiskie aspekti: autortiesības, dizainparaugs un preču zīme. Autortiesības (Autortiesību likums) aizsargā dizaina oriģinalitāti, dizainparaugi (Dizainparaugu likums) – ārējo veidolu, savukārt preču zīmes (Preču zīmju likums) – zīmola identitāti.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!