E-KONSULTĀCIJAS
>
visas atbildes Jautā, mēs palīdzēsim rast atbildi!
TĒMAS
Nr. 31569
Lasīšanai: 3 minūtes
TĒMA: Tieslietas
5
5

Kvīts glabāšanas termiņi

J
jautā:
18. janvārī, 2024
Baiba

Labdien! Cik ilgi jāglabā nomaksāto kredītu atmaksas kvītis un čeki papīra formātā par iegādātajām precēm uz nomaksu, čeki un maksājuma kvītis par saņemtajiem mājsaimniecības pakalpojumiem no iepriekšējās dzīvesvietas? Cik ilgi jāglabā čeki un kvītis par interneta un TV pakalpojumiem no iepriekšējās dzīvesvietas?

A
atbild:
29. janvārī, 2024
Pauls Vasks
jurists

Maksājumu apliecinošs dokuments ir pierādījums saistību izpildei. Kā norādīts Civillikuma 1838. pantā, samaksas veikšana jāpierāda tam, kas to apgalvo. Pierādīt samaksu var ar visiem atļautajiem pierādījuma līdzekļiem, bet sevišķi ar rakstisku apliecinājumu jeb kvīti.

Kvīts glabāšanas ilgumu var ietekmēt dažādi faktori, piemēram, preces vai pakalpojuma veids, darījuma dalībnieku statuss u. tml. Civillikuma 1895. pants vispārīgi noteic, ka visas saistību tiesības, kuras nav noteikti izņemtas no noilguma ietekmes un kuru izlietošanai nav likumā noteikti īsāki termiņi, izbeidzas, ja tiesīgā persona tās neizlieto desmit gadu laikā. Tādējādi šaubu gadījumā kvītis ieteicams saglabāt visu minēto termiņu. Noilguma termiņš būs ievērojami īsāks, ja jūsu saistība cēlusies, preci pērkot vai pakalpojumu saņemot, komercdarījuma ietvaros. Proti, atbilstoši Komerclikuma 406. panta regulējumam no komercdarījuma izrietošie prasījumi noilgst triju gadu laikā, ja likumā nav noteikts cits noilguma termiņš.

Ja kvīti nepieciešams saglabāt kā grāmatvedības dokumentu, tad atbilstoši Grāmatvedības likuma 28. panta prasībām dokuments glabājams tik ilgi, lai tas izpildītu likuma prasības par saimnieciskā darījuma norises izsekojamību, bet ne īsāku termiņu par pieciem gadiem.

Ja jūs atbilstat patērētāja statusam Patērētāju tiesību aizsardzības likuma izpratnē, t. i., fiziskā persona, kas izsaka vēlēšanos iegādāties, iegādājas vai varētu iegādāties vai izmantot preci, pakalpojumu, digitālo saturu vai digitālo pakalpojumu nolūkam, kurš nav saistīts ar tās saimniecisko vai profesionālo darbību, tad jums kvīts saglabāšana nepieciešamības gadījumā palīdzēs pieteikt preces pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam prasījumus par līguma noteikumiem neatbilstošu preci, pakalpojumu, digitālo saturu vai digitālo pakalpojumu. Šādus prasījumus atbilstoši Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 27. panta noteikumiem patērētājs var pieteikt divu gadu laikā no preces, digitālā satura vai digitālā pakalpojuma piegādes vai pakalpojuma saņemšanas dienas. Neatkarīgi no šīs likuma prasības, preces ražotāji un pakalpojuma sniedzēji mēdz savām precēm un pakalpojumiem vai to komponentēm dot arī dažādas garantijas, kas citreiz tiek noteiktas pat bez termiņa ierobežojuma (mūža garantija). Kvīts apliecina preces vai pakalpojuma, kam tiek sniegta šāda garantija, iegādi, tādēļ kvīti ieteicams saglabāt visā preces vai pakalpojuma garantijas laikā.

Labs saturs
5
Pievienot komentāru
Uzdod savu jautājumu par Latvijas tiesisko regulējumu un tā piemērošanu!
Pārliecinies, vai Tavs jautājums nav jau atbildēts!
vai
UZDOT JAUTĀJUMU
Šomēnes iespējams uzdot vēl 52 jautājumus. Vairāk par e‑konsultāciju sniegšanu
Iepazīsti e-konsultācijas