Labdien! Vēlos pajautāt vairākus jautājumus, lai saprastu, cik pareizi jārīkojas un kādi pienākumi un atbildība ir nepilngadīgām personām.
Ja jaudīga (sporta) motorollera īpašnieks (16 gadi) dod braukt bez tiesībām nepilngadīgajam (16 gadi), kuram ir CSDD izsniegtas tiesības vadīt tikai velosipēdu, kurš no viņiem ir atbildīgs par motorolleram nodarītajiem bojājumiem? Īpašnieks, kas iedeva braukt, vai iesācējam, kas vēlējās pamēģināt braukt?
Vai ir paredzēts sods motorollera devējam, ka jaudīgu motorolleru dod braukt iesācējam, neiepazīstinot ar instruktāžu un braukšanas specifiku? Vai paredzēts sods pašam braucējam-iesācējam bez atbilstošām tiesībām? Vai motorollera īpašniekam ir pienākums izskaidrot tam, kurš vēlas pamēģināt braukt, šī transportlīdzekļa specifiku par ātruma uzņemšanu, ātrumu pārslēgšanu, izvēloties vienkāršāku ceļa gabalu, nevis T veida krustojumu utt.? Un atbildība, ja tas nav darīts, nav izskaidrots?
Kas notiek, ja pēkšņi iesācējs nenovalda šo motorolleru un, pārsniedzot jaudu, paliek par invalīdu, traumu dēļ, krītot no motorollera? Vai motorollera īpašniekam ir materiāla atbildība par braucēja-iesācēja veselību? Un, lai tādas situācijas neveidotos, kā būtu pareizi jādara gan tam, kas vēlas iemācīties braukt, gan tam, kas dod braukt? Respektīvi, kāda atbildība un pienākumi ir vienam un otram šādās situācijās?
Saskaņā ar Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa (LAPK) 12. pantu pie administratīvās atbildības ir saucamas personas, kas līdz administratīvā pārkāpuma izdarīšanas brīdim sasniegušas četrpadsmit gadu vecumu. Savukārt Ceļu satiksmes likuma (CSL) 19. panta trešajā daļā ir noteikts, ka ceļu satiksmes dalībniekiem un citām personām jārīkojas tā, lai neradītu satiksmei bīstamas vai satiksmi traucējošas situācijas un nenodarītu zaudējumus.
Proti, tiklīdz motorollera vadītājs iekļaujas satiksmē, tas kļūst par līdzvērtīgu satiksmes dalībnieku un uzņemas atbildību. Visiem ceļu satiksmes dalībniekiem, tai skaitā motorolleru vadītājiem, ir jāievēro Ceļu satiksmes noteikumi un jābrauc ar vislielāko uzmanību, kā arī transportlīdzekļa īpašniekam (valdītājam, turētājam) jāizvērtē, kam viņš nodod lietošanā savu transportlīdzekli, jo īpaši tamdēļ, ka transportlīdzeklis ir paaugstinātas bīstamības avots.
CSL 20. panta trešais punkts nosaka, ka transportlīdzekļa īpašnieks, valdītājs un turētājs nedrīkst dot atļauju vadīt transportlīdzekli personai, kurai nav atbilstošas kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību, izņemot gadījumus, kad Ceļu satiksmes noteikumos paredzētajā kārtībā notiek transportlīdzekļa vadīšanas apmācība vai vadīšanas iemaņu pārbaude. Tātad transportlīdzekļa īpašniekam, dodot vadīt savu transportlīdzekli kādai citai personai, jāpārliecinās, vai šai personai ir attiecīgās kategorijas transportlīdzekļa vadītāja apliecība.
Vienlaikus CSL 1. panta 28. punkts paredz, ka “transportlīdzekļa vadītājs ir fiziskā persona, kas vada transportlīdzekli (..)”. Arī atbildība par transportlīdzekļa vadīšanu, ja nav transportlīdzekļu vadīšanas tiesību (tās nav noteiktā kārtībā iegūtas), ir noteikta LAPK 149.4 panta sestajā daļā, kurā šādos gadījumos paredzēts transportlīdzekļa vadītājam uzlikt naudas sodu no 280 līdz 430 eiro apmērā.
Kas attiecas uz zaudējuma atlīdzināšanu, CSL 44. panta trešais punkts nosaka, ka gadījumos, kad transportlīdzeklis ir nodots turētājam, par nodarītajiem zaudējumiem atbild turētājs, ja viņš nav vienojies ar īpašnieku par citādu zaudējumu segšanas kārtību. Tomēr, ja turētājs atrodas prombūtnē (ārpus valsts robežām), nav zināma viņa dzīvesvieta vai pilnīga zaudējuma piedziņa no viņa nav iespējama, par zaudējumu atbild transportlīdzekļa īpašnieks.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 300 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!