“Transporta un sakaru nozarei ir nozīmīga loma tautsaimniecības attīstībā – ceļi ir valsts ekonomikas asinsrite, sabiedriskais transports nodrošina iedzīvotāju mobilitāti, kvalitatīvi elektroniskie sakari veicina reģionu attīstību. Tikpat svarīga nozares loma ir militārās mobilitātes nodrošināšanā. Visa centrā ir cilvēks un mums ir jārod efektīvi risinājumi, lai nodrošinātu iedzīvotāju mobilitātes vajadzības,” uzsver Atis Švinka.
Ministrs skaidro, ka nākamā gada uzdevums ir turpināt stiprināt nozares konkurētspēju, uzlabojot kapitālsabiedrību darbības efektivitāti un vienlaikus mazinot birokrātiju. Ministrija turpinās darbu, lai veicinātu iedzīvotāju mobilitāti, īstenojot digitalizāciju un datos balstītu sabiedriskā transporta plānošanu.
Virzībai uz zaļo kursu, turpinot attīstīt iedzīvotājiem pieejamu, kvalitatīvu un mūsdienu prasībām atbilstošu sabiedrisko transportu, nākamgad paredzēti 159,4 milj. eiro. Finansējums dotācijām reģionālajam sabiedriskajam transportam – autobusiem un vilcienam plānots 93,8 milj. eiro apmērā. Tāpat kā līdz šim tiks nodrošināti braukšanas maksas atvieglojumi bērniem bāreņiem u.c. iedzīvotāju grupām. Stiprinot dzelzceļu kā sabiedriskā transporta mugurkaulu, ar ES fondu investīcijām nākamgad plānots uzsākt bateriju vilcienu jeb BEMU projekta īstenošanu, nodrošinot vilcienu satiksmi neelektrificētajos dzelzceļa posmos, tāpat tiks turpināta dzelzceļa infrastruktūras modernizācija.
Ar Atveseļošanas fonda (AF) finansējumu nākamgad plānots pabeigt Rīgas un Pierīgas sabiedriskā transporta zaļināšanas reformu, kas ietver elektroautobusu iegādi un uzlādes staciju izveidi, astoņu mobilitātes punktu izveidi, 7. tramvaja līnijas pagarinājuma izbūvi, velo infrastruktūras izveidi 52 km kopgarumā un Rīgas Centrālās stacijas dienvidu daļas būvdarbu pabeigšanu.
Tāpat nākamgad sagaidāma tālāka virzība investīciju programmai pašvaldībām Stacija 2.0. Pirmajā kārtā ar 10,8 milj.eiro investīcijām jau top deviņi projekti – astoņi Rīgā un viens Cēsīs. Nākamajās kārtās pašvaldībām sabiedriskā transporta savienojumu punktu izveidei ir pieejamas vairāk nekā 60 milj. eiro investīcijas. Savukārt ar 36 milj. eiro Eiropas Sociālā fonda investīcijām plānots uzsākt transporta pēc pieprasījuma īstenošanu valsts mazapdzīvotās vietās.
Nākamgad pieejamā budžeta ietvaros atbilstoši atjaunotajai valsts autoceļu stratēģijai plānots veikt valsts vietējo, reģionālo un galveno autoceļu būvdarbu īstenošanu, uzturēšanu un projektēšanu, nodrošinot savienojamību un iedzīvotāju mobilitāti reģionos. Kopumā nākamgad valsts autoceļu nozarei no ministrijas budžetā paredzēti 314,1 milj. eiro, t.sk. 9,4 milj. eiro ES fondu (ERAF, KF, EISI) finansējums. Lai samazinātu uz autoceļiem bojāgājušo skaitu un uzlabotu drošību uz ceļiem, tiks ieviesta virkne uzlabojumu, tostarp ar ES fondu finansējumu plānots izbūvēt gājēju un veloceļu infrastruktūru.
Rail Baltica projekta īstenošanai nākamgad plānots līdzīga apjoma finansējums kā šogad – 259,8 miljoni eiro. Finansējums prioritāri tiks novirzīts Rail Baltica pamattrases, kā arī Rīgas lidostas stacijas un Rīgas Centrālās stacijas dienvidu daļas būvniecībai.
Lai turpinātu virzību uz vienotu valsts IKT resursu pārvaldību un veicinātu valsts pārvaldes mākoņdatošanas lietojumu un informācijas sistēmu darbību drošā vidē, ar AF finansējumu tiek īstenota koplietojamās mākoņdatošanas infrastruktūras pilnveidošana un paplašināšana. Tāpat ar AF finansējumu tiek īstenoti “pēdējās jūdzes” infrastruktūras projekti, kas atbalsta ilgtspējīgu nākamās paaudzes fiksēto un fiksēto bezvadu tīklu sakaru savienojamību. Iecerēts, ka 2026. gada otrajā ceturksnī tiks nodrošināta piekļuve vairāk nekā 6 tūkst. mājsaimniecībām.
Tāpat SM plāno turpināt digitālo risinājumu ieviešanu transporta jomā – transporta nozares informācijas nacionālā piekļuves punkta pilnveidi, elektroniskā kravu starptautiskā autopārvadājumu līguma (eCMR pavadzīmes) un elektroniskās informācijas par kravu pārvadājumiem (EFTI) regulējuma piemērošanu, Starptautiskās kravu loģistikas un ostu informācijas sistēmas (SKLOIS) attīstību iekļaušanai vienotajā Eiropas Jūras vienloga sistēmas vidē (EMSWe), autoceļu nodevas samaksas, atļautā braukšanas, tostarp vidējā braukšanas ātruma, tehniskās apskates un obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas kontroli ar tehniskajiem līdzekļiem.
SM turpinās īstenot satiksmes nozarē uzsāktos pasākumus nozares konkurētspējas stiprināšanai un birokrātijas un izdevumu mazināšanai. Nākamgad plānota nacionālās lidsabiedrības “airBaltic” IPO procesa pabeigšana un uzņēmuma “Latvijas Autoceļu uzturētājs” daļas akciju kotēšana biržā. Tāpat tiks turpināta dzelzceļa nozares reforma, kas paredz Rail Baltica infrastruktūras integrēšanu esošā Latvijas dzelzceļa tīklā un SIA “Eiropas Dzelzceļa līnijas” integrāciju VAS “Latvijas dzelzceļš”.
Vienlaikus nākamgad plānota ministrijas nozares vadības un politikas plānošanas izdevumu samazināšana par vairāk nekā 1 milj.eiro, t. sk. mazinot komandējumu, pakalpojumu un kapitālos izdevumus, kā arī prēmijas un naudas balvas.
Satiksmes ministrijas infografika



