DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
05. jūnijā, 2025
Lasīšanai: 7 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Tava drošība

LDz šogad Valsts policijai nosūtījis vairāk nekā 280 iesniegumu par pārkāpumiem uz dzelzceļa pārbrauktuvēm

VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) katru gadu fiksē simtiem pārkāpumu uz dzelzceļa pārbrauktuvēm vai to tuvumā, kuros iesaistītas automašīnas, un lielākā daļa no tiem ir saistīti ar autovadītāju pārgalvību, rupji pārkāpjot ceļu satiksmes noteikumus. Īpaši nelāgu popularitāti autovadītāju vidū ir ieguvusi stāvēšana pārbrauktuves zonā starp vai zem barjerām pēc to nolaišanas un pārbrauktuves šķērsošana pie aizliedzošā signāla, kas ne vien apdraud paša autovadītāja un viņa līdzbraucēju drošību, bet arī aizkavē vilcienu kustību, tādējādi ietekmējot simtiem dzelzceļa pasažieru.

Pagājušā gada izskaņā Rīgā notika kārtējais satiksmes negadījums uz dzelzceļa pārbrauktuves, kad, automašīnai šķērsojot dzelzceļa sliedes pie sarkanā aizliedzošā signāla, notika sadursme ar kravas vilciena lokomotīvi. Ārstniecības iestādē tika nogādāti divi cietušie – automašīnas vadītājs un pasažieris. Sadursmes starp automašīnu un vilcienu šogad fiksētas jau trīs reizes. Janvārī kāds autovadītājs Smārdē, šķērsojot pārbrauktuvi pie aizliedzošā signāla, ietriecās braucoša pasažieru vilciena pirmajā vagonā. Vēl viena sadursme starp vieglo automašīnu un vilcienu, par laimi – bez cietušajiem, uz dzelzceļa pārbrauktuves notika š.g. maijā Aucē. Taču kāds cits autovadītājs guva traumas pēc tam, kad, pārkāpjot satiksmes noteikumus, notika sadursme starp viņa vadīto automašīnu un vilcienu uz dzelzceļa pārbrauktuves Gulbenes novadā. 

LDz apkopotā statistika ir satraucoša – 2025.gada piecos mēnešos fiksēti 197 gadījumi, kad autovadītāji šķērsojuši dzelzceļa pārbrauktuvi, kad luksoforā dedzis aizliedzošais signāls, bet 30 gadījumi, kad autotransports atradies pārbrauktuves zonā starp vai zem aizsargbarjerām pēc to nolaišanas. Turklāt tiek fiksēts arvien lielāks skaits incidentu, kuros tiek sabojāta pārbrauktuves aizsargbarjera, luksofors vai ierīces. 2025.gada pirmajos piecos mēnešos uz dzelzceļa pārbrauktuvēm visā Latvijā konstatēti jau 46 šādi gadījumi.

LDz galvenais tehniskais inspektors Dainis Zvaners skaidro, ka pēdējo gadu laikā incidentu skaits uz dzelzceļa pārbrauktuvēm ir pieaudzis. Galvenais iemesls – arvien vairāk pārbrauktuvju tiek aprīkotas ar videonovērošanas kamerām, kas ļauj fiksēt pārkāpumus. Vienlaikus tas liek secināt, ka arī pašu autovadītāju neuzmanība un pārdrošība joprojām ir būtisks faktors. “Iespējams, daudzi autovadītāji uzskata, ka viņu pārkāpumi paliks nepamanīti un soda par to nebūs, taču atgādinu - LDz pārbrauktuvēs tiek veikta videonovērošana, un iegūtie materiāli tiek nodoti Valsts policijai, kas tālāk izvērtē situāciju un pieņem lēmumu par sodu piemērošanu,” norāda D.Zvaners.

Arī Valsts policijas Reaģēšanas pārvaldes priekšnieks Juris Jančevskis uzsver: "Valsts policija, salīdzinot pēdējo trīs gadu statistiku, savā ikdienas darbā fiksējusi pārkāpēju skaita pieaugumu, kas saistīti ar dažādiem ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem tieši dzelzceļa pārbrauktuvju tuvumā vai šķērsojot tās. Ja 2023. gadā tika fiksēti 294 dažādi pārkāpumi, kas saistīti ar dzelzceļa pārbrauktuvēm, tad 2024. gadā tādi bijuši jau 355, bet 2025.gada piecos mēnešos – 69.  Līdz ar to Valsts policija atgādina autovadītājiem, ka apzināta ceļu satiksmes noteikumu neievērošana dzelzceļa tuvumā būtiski apdraud satiksmes dalībnieku drošību un dzīvību, jo vilciena bremzēšanas ceļš ir daudz garāks nekā citiem transportlīdzekļiem, pat, ja vilciena mašīnists ir laikus pamanījis bīstamību uz dzelzceļa sliedēm, tas vēl nenozīmē, ka vilciena sastāvs paspēs sabremzēt."

Soda apmēri ir dažādi, piemēram, par ceļa nedošanu vilcienam, kas tuvojas dzelzceļa pārbrauktuvei, piemēro naudas sodu no 140 eiro līdz 280 eiro un 4 soda punktus. Tikmēr par uzbraukšanu uz dzelzceļa pārbrauktuves, ja to aizliedz dzelzceļa pārbrauktuves dežuranta žests vai luksoforā deg aizlieguma signāls, piemēro naudas sodu no 40 eiro līdz 70 eiro un 4 soda punktus. Par barjeras patvaļīgu atvēršanu, apbraukšanu vai dzelzceļa sliežu ceļa šķērsošanu šim nolūkam neparedzētās vietās piemēro naudas sodu no 140 eiro līdz 280 eiro, transportlīdzekļu vadīšanas tiesību izmantošanas aizliegumu uz laiku no 6 līdz 12 mēnešiem un 6 soda punktus.

“Ja autovadītājus nebiedē soda apmēri, tad aicinu aizdomāties ne tikai par savu, bet arī vilciena pasažieru dzīvību. Vilciens sadursmē ar automašīnu var noiet no sliedēm un pēdējais šāda veida negadījums notika pirms pieciem gadiem, kad tikai laimīgas sakritības dēļ neviens negāja bojā. Tāpēc aicinu ikvienu autovadītāju, pirms šķērsot dzelzceļa pārbrauktuvi, pārliecināties par drošību ,” uzsver D. Zvaners.

Dzelzceļš ir paaugstinātas bīstamības zona, kuras tuvumā jāievēro īpaša modrība un piesardzība. Tāpēc, pirms dzelzceļa pārbrauktuves šķērsošanas, jāatceras, ka:

  • Vilcienam vienmēr ir priekšroka – transportlīdzekļa vadītājam jādod tam ceļš;
  • Ja pārbrauktuve ir slēgta satiksmei, tad to nedrīkst šķērsot pat operatīvais transports;
  • Pirms pārbrauktuves šķērsošanas jāpārliecinās, vai netuvojas vilciens un jāņem vērā barjeras stāvoklis, gaismas signalizācija, ceļa zīmes vai citi ceļa apzīmējumi;
  • Aizliegts uzbraukt uz pārbrauktuves, ja barjera ir aizvērta vai sāk aizvērties, vai, ja luksoforā deg aizlieguma signāls;
  • Pirms izbraukšanas uz pārbrauktuves, jāpārliecinās, vai otrpus pārbrauktuvei nav izveidojies sastrēgums un automašīnai ir pietiekami daudz vietas,  lai nebūtu jāapstājas uz pārbrauktuves klātnes sliežu ceļu zonā.

VAS “Latvijas dzelzceļš” pēdējos gados īpašu uzmanību ir pievērsis dažādu tehnoloģisko procesu attīstībai, tai skaitā, vairāki desmiti dzelzceļa pārbrauktuvju ar intensīvu satiksmi visā Latvijas teritorijā tiek uzraudzītas attālināti – Pārbrauktuvju vadības centrā. Dežuranti ar videonovērošanas sistēmas palīdzību seko līdzi situācijai dzelzceļa pārbrauktuvēs un nepieciešamības gadījumā veic atbilstošas darbības, lai novērstu avārijas situācijas. Tāpat, pārbrauktuvju centra dežurants nepieciešamības gadījumā ziņo vilcienu dispečeram vai staciju dežurantam par iespējami bīstamu situāciju uz pārbrauktuves, var iedarbināt pārbrauktuves signalizāciju. Ar tehnoloģiju palīdzību ir iespējams fiksēt arī autovadītājus, kas neievēro ceļu satiksmes noteikumus.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI