DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
08. novembrī, 2024
Lasīšanai: 4 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Izglītība

IZM informatīvajā ziņojumā skaidro jaunā skolu finansēšanas modeļa pamatprincipus 

Katrs pedagogs neatkarīgi no reģionālajām demogrāfijas atšķirībām ir pelnījis taisnīgu atalgojumu un skolēni – augstvērtīgu izglītību. Lai novērstu pašreizējā finansēšanas modeļa trūkumus, Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) ar 2025. gada 1. septembri plāno ieviest jaunu skolu finansēšanas modeli “Programma skolā”. Jaunā modeļa būtība, finansējuma aprēķina un piešķiršanas principi skaidroti IZM izstrādātajā informatīvajā ziņojumā par finansēšanas modeli “Programma skolā”, kas ceturtdien, 7. novembrī, nodots sabiedriskajai apspriešanai. 

Pusotru gadu ciešā sadarbībā ar pašvaldībām, izglītības iestādēm un sociālajiem partneriem IZM eksperti veikuši modeļa “Programma skolā” izstrādi. Jaunā modeļa mērķis ir nodrošināt taisnīgāku un konkurētspējīgāku pedagogu atalgojumu, kā arī uzlabot izglītības kvalitāti visā Latvijā neatkarīgi no skolas atrašanās vietas vai skolēnu skaita tajā, kas nereti ir neprognozējami mainīgs un negatīvi atsaucas uz mērķdotāciju. 

Pašreizējais modelis “Nauda seko skolēnam” ieviests 2009. gadā un ministrijas ieskatā ir sevi izsmēlis. Informatīvajā ziņojumā ministrija plašāk skaidro esošā modeļa trūkumus un jaunā modeļa priekšrocības, ieguvumus pedagogiem, izglītības iestāžu vadītājiem, skolēniem un viņu vecākiem. Tāpat ziņojumā definēti arī finansējuma piešķiršanas kritēriji un aprēķina kārtība izglītības iestādēm. No ziņojuma iesniegšanas brīža 10 darba dienu laikā tiks gaidīti oficiāli atzinumi no saistītajām ministrijām un sociālajiem partneriem. 

Lai radītu labvēlīgus priekšnosacījumus modeļa ieviešanai, pašvaldības ir aktīvi strādājušas pie skolu tīkla sakārtošanas. Paredzēts, ka jaunais modelis “Programma skolā” nomainīs esošo finansējuma piešķiršanas kārtību, modeli “Nauda seko skolēnam”, ar nākamo mācību gadu. 

Informatīvajā ziņojumā ministrija iekļāvusi finansējuma aprēķina principus pilnvērtīgai izglītības programmas īstenošanai, t. sk. mācību plāna nodrošināšanai, skolas atbalsta personālam un administrācijai. “Programma skolā” paredz, ka finansējums tiks aprēķināts un novirzīts katrai konkrētai izglītības iestādei atkarībā no īstenotās programmas, nevis centralizēti pašvaldībai.  

Jaunais modelis nodrošinās daudz lielāku finansējuma prognozējamību gan pedagogiem, gan skolu direktoriem. Tas skolām sniegs lielāku finanšu plānošanas un ikdienas darba autonomiju. Līdz ar jauno modeli tiks novirzīts arī papildu finansējums skolu atbalsta personālam – skolas psihologam, speciālajam pedagogam, pedagoga palīgam, logopēdam, karjeras speciālistam u.c. 

“Programma skolā” sniegs priekšrocības skolēniem un viņu vecākiem, veicinot augstākas kvalitātes pieejamību Latvijā neatkarīgi no viņu dzīvesvietas. To nodrošinās augstvērtīgāks izglītības piedāvājums visās skolās neatkarīgi no demogrāfiskās situācijas konkrētā pašvaldībā, kā arī papildu resursi skolēnu individuālajām vajadzībām un atbalstam mācību procesā.  

Jaunais skolu finansēšanas modelis ir daļa no plašākas stratēģijas Latvijas izglītības sistēmas modernizēšanai, ietverot tajā arī metodisko atbalstu pedagogiem, izglītības kvalitātes monitoringu, latviešu valodas stiprināšanu u.c. aktivitātes.  

Finanšu aprēķini veikti ar paredzēto pedagogu zemākās darba algas stundas likmes pieaugumu 9,79 euro stundā, pieņemot, ka izglītojamo skaits un struktūra saglabājas 2024./2025. mācību gada līmenī. 

Publiskajai apspriešanai nodotais informatīvais ziņojums par vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības pedagogu darba samaksas finansēšanas modeli “Programma skolā” pieejams Tiesību aktu publiskajā portālā: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/57d71df6-ae1d-447b-ae99-3f91edef4a90. 

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI