Ministre Inga Bērziņa: “Intensīvu diskusiju rezultātā ar visām ieinteresētajām pusēm esam raduši kompromisu, kas ļaus virzīties uz nepieciešamo līdzsvaru starp dabas aizsardzības prasībām un teritoriju attīstības iespējām. Esam apliecinājuši apņemšanos atbalstīt zemes īpašniekus un iestāties par taisnīgām kompensācijām saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās, kā arī piedāvājuši jaunus risinājumus dabas vērtību saglabāšanai un ilgtspējīgai attīstībai.”
Informatīvajā ziņojumā iekļauti priekšlikumi kompensāciju pilnveidošanai esošajā normatīvajā ietvarā, kā arī ietverti priekšlikumi tālākai rīcībai jaunu kompensācijas veidu noteikšanai, kompensāciju sistēmas pilnveidošanu attiecinot arī uz mikroliegumiem kā noteikts likuma “Par kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem aizsargājamās teritorijās” 1. pantā.
Informatīvajā ziņojumā norādīts, ka jāsaglabā ikgadējie maksājumi par saimnieciskās darbības ierobežojumiem, vienlaikus izvērtējot iespējas tos palielināt. Tāpat tiek piedāvāts paplašināt pretendentu loku zemes atpirkšanai, to attiecinot arī uz plašāku ĪADT kategoriju un funkcionālo zonu loku. Attiecībā par jaunu kompensāciju veidu ieviešanu, piedāvāti priekšlikumi par zemes maiņu, vienreizējiem maksājumiem par mežaudzi, kā arī brīvprātīgu aizsardzības pasākumu ieviešanu.
Zemes maiņas kā kompensācijas veida ieviešana ļautu mazināt ikgadējiem maksājumiem un citiem kompensāciju veidiem nepieciešamo finansējumu, kā arī saglabātu saimniecisko darbību. Līdz ar to zemes maiņa būtu vērtējama ne tikai mežsaimnieciskās, bet arī citas saimnieciskās darbības ierobežojumu gadījumā. Attiecībā par vienreizējiem maksājumiem par mežaudzi, informatīvajā ziņojumā norādīts, ka izvērtējot mežaudzes vērtības kompensāciju galvenās cirtes ierobežojuma gadījumā, būtu jāņem vērā vispārējās Meža likuma prasības. Kompensācija būtu aprēķināma tikai par audzēm, kas sasniegušas galvenās cirtes vecumu.
Informatīvajā ziņojumā iekļauto kompensācijas veidu pilnveidošanai jāizstrādā grozījumi Kompensāciju likumā, kā arī citos normatīvajos aktos līdz 2025. gada 1.septembrim. Tāpat jaunie kompensāciju veidi un to ieviešanas nosacījumi skaņojami ar Eiropas Komisiju, lai nodrošinātu atbilstību valsts atbalsta maksājumu piešķiršanas noteikumiem.
ĪADT aizņem 1 190,54 tūkst. ha jeb 18,44% sauszemes teritorijas (ieskaitot iekšzemes ūdeņus). Savukārt īpaši aizsargājamo sugu un biotopu aizsardzībai izveidotie mikroliegumi aizņem 49,52 tūkst. ha jeb 0,77% sauszemes teritorijas. Būtiskākie saimnieciskās darbības ierobežojumi ĪADT noteikti mežsaimnieciskai darbībai. Privātā īpašumā (fiziskās personas, fiziskām personām piederoši uzņēmumi, juridiskas personas) ĪADT atrodas 73 895 ha meža zemes, kurai noteikti dažādi mežsaimnieciskās darbības ierobežojumi.
Informatīvais ziņojums “Par priekšlikumiem kompensāciju nodrošināšanai par saimnieciskās darbības ierobežojumiem aizsargājamās teritorijās un iespējamajiem finanšu avotiem kompensāciju segšanai” izstrādāts un sagatavotie priekšlikumi apspriesti darba grupā VARAM sadarbībā ar Zemkopības ministriju, Klimata un enerģētikas ministriju, Tieslietu ministriju, Finanšu ministriju un nozaru pārstāvjiem. Tāpat izstrādes laikā vērā ņemti Latvijas mežu nozares organizāciju pārstāvju norādītais par nepieciešamajām izmaiņām normatīvajā regulējumā saistībā ar saimnieciskās darbības ierobežojumiem ĪADT.