DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
14. jūnijā, 2022
Lasīšanai: 5 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Veselība

“Lai priecīga līgošana ar drošu pārtiku – draudzīgu veselībai un maciņam!” atklās informatīvo kampaņu par pārtikas drošību

Valsts zinātniskais institūts “BIOR” jau otro gadu rīko Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestādes (EFSA) organizētu sabiedrības informēšanas kampaņu par pārtikas drošību. Informatīvās kampaņas #EiropaIzvēlasDrošuPārtiku ietvaros iedzīvotājus informēs par aktuālajiem jautājumiem par pārtikas nekaitīgumu un kvalitāti, kas ir zinātniski pamatota.

Šonedēļ, atklājot informatīvo kampaņu #EiropaIzvēlasDrošuPārtiku, tiks rīkots informatīvs pasākums, kurā pārtikas drošības un uztura eksperti sniegs praktiskus ieteikumus, kā izvairīties no pārtikas sabojāšanās un līdz ar to saindēšanās riska ar nepareizi apstrādātiem, nepareizā temperatūrā pārvadātiem vai uzglabātiem produktiem, piemēram, no salmonelozes līdz galam neizceptā vistas šašlikā un produktos, kur tiek izmantotas jēlas olas.

Vasara ir atvaļinājumu laiks. Vasaras karstajā laikā īpaša uzmanība būtu jāpievērš pārtikai, tās uzglabāšanai, pārvadāšanai un arī pārtikas higiēnas jautājumiem.  Vasaras siltajos mēnešos pārtika sabojājas ātrāk un arī pastāv lielāks risks ar to saindēties. Ņemot vērā, ka tuvojas četru dienu garas Līgo svētku brīvdienas, informatīvās kampaņas ietvaros restorāna “Akustika” šefpavārs Artūrs Taškāns kopā ar valsts zinātniskā institūta “BIOR” direktoru Aivaru Bērziņu, BIOR eksperti Inesi Siksnu, digitālā satura autori Lauru Grēviņu un kampaņas vēstnesi Māri Grigali sniegs praktiskus padomus, kā saglabāt pārtikas drošību.

Šī brīža pārtikas cenu kāpuma dēļ iedzīvotājiem svarīgi kļūst gan pareizi pārtikas iegādes plānošanas, gan izlietošanas principi, lai ietaupītu līdzekļus par pārtikas iegādi. Turklāt svarīgi ir ne tikai ietaupīt, bet arī samazināt pārtikas atkritumus. Jaunākais pētījums liecina, ka, salīdzinot ar ES dalībvalstīm, Latvijas iedzīvotāji samērā atbildīgi izturas pret pārtiku un pārtikas atkritumos nonāk 36,4% pārtikas ēdamās daļas, tomēr mājsaimniecībās, kas ikdienā ievēro “zaļā dzīvesveida” principus, šo apjomu izdodas samazināt pat 10% līdz 20% robežās. Šeit būtisku lomu spēlē iedzīvotāju zināšanas, un šobrīd tām ir jābūt diezgan plašām – gan par to, kā veidojas sabalansēts uzturs, kas ir svarīgs veselībai, gan arī par produktu derīguma termiņiem, piemēram, Izlietot līdz… un Ieteicams līdz.., jo tas palīdz novērst ne tikai pārtikas atkritumu veidošanos, bet arī neapdraudēt savu veselību ar bojātiem produktiem.

Informatīvās kampaņas vēstneši, influenceri sniegs praktiskus padomus, kas palīdzēs novērst liekus pirkumus ikdienā un svētkos, bet pārpalikušo, piemēram, Līgo cienastu: Jāņu sieru, šašliku, augļu un dārzeņus pārvērst gardu ēdienu receptēs turpmākajām dienām.

Pasākuma laikā pavārs Artūrs Taškāns dalīsies ar receptēm un pagatavos gardas uzkodas no tiem pārtikas produktiem, kas iedzīvotājiem visvairāk paliek pāri pēc Līgo svētku svinībām un nonāk pārtikas atkritumos, jo savlaicīgi netika pārstrādāti. Laura Grēviņa dalīsies ar saviem ieteikumiem, kā ikdienā samazināt pārtikas atkritumu daudzumu ģimenē ar bērniem.

Pasākuma dalībnieki:

  • Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta BIOR valdes priekšsēdētājs Aivars Bērziņš;
  • Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskā institūta BIOR uztura speciāliste Inese Siksna;
  • restorāna “Akustika” šefpavārs Artūrs Taškāns;
  • digitālā satura autore Laura Grēviņa;
  • moderators un EFSA pārtikas drošības kampaņas vēstnesis Māris Grigalis.

Informatīvā kampaņa #EiropaIzvēlasDrošuPārtiku tiek rīkota jau otro gadu, lai skaidrotu iedzīvotājiem aktuālus jautājumus par ES pārtikas nekaitīgumu un kvalitāti, kas ir zinātniski pamatota. Kampaņā zinātnieki un nozares speciālisti palīdz patērētājiem veikt veselīgas izvēles ikdienā, izvēloties pārtiku sev un savai ģimenei. Turklāt kampaņa stiprina pastāvīgu sadarbību starp zinātnisko institūtu BIOR un Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestādi EFSA, patērētāju organizācijām, pārtikas ražotājiem un sabiedrību, palīdzot iedzīvotājiem uzticēties pārtikai, ko viņi patērē, vienlaikus atgādinot par principiem, kas jāievēro pārtikas transportēšana, uzglabāšanā un ēdienu gatavošanas procesā mājās vai brīvā dabā.  2022. gada informatīvās kampaņas partneri: Zemkopības ministrija, Pārtikas un veterinārais dienests, SPKC, Lidl, Rimi.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
SAPRATU