Lai arī Latvijā personām ar I un II grupas invaliditāti braucieni iekšzemes sabiedriskajā transportā ir bez maksas, Gunārs gribēja izmēģināt braucienu ar autobusu, kas, kā pats pārvadātājs reklamē, ir ar paaugstinātu komfortu un dažādiem papildu bonusiem. Biļeti braucienam no Rīgas uz Daugavpili ar “Lux Express” var iepriekš iegādāties internetā. Biļetes iegādes brīdī nekur neparādās iespēja iepriekš pieteikt speciāli pielāgotu transportu, kā arī nav norādīts, ka šie autobusi personām ratiņkrēslā nebūtu pieejami. Ņemot vērā, ka šādas informācijas pārvadātāja mājaslapā nebija, Gunārs nopirka biļeti un kopā ar kolēģi devās uz autobusu.
Pirms reisa uzsākšanas Gunārs ar kolēģi uzrādīja “Lux Express” šoferim biļetes un gribēja noskaidrot, kā viņi varētu tikt iekšā autobusā, uz ko šoferis atbildēja, ka neviens “Lux Express” autobuss nav pielāgots personu ratiņkrēslā pārvadāšanai un šiem autobusiem nav arī speciālo pacēlāju, lai pasažieris tiktu iekšā. Tad autobusa vadītājs teica, lai mūsu biedrs brauc ar citiem pārvadātājiem, piemēram, “Daugavpils autobusu parku”. Saruna ar autobusa vadītāju bija īsa, jo viņš, acīmredzot, steidzās uzsākt reisu, tāpēc pat nepaskaidroja, kā rīkoties tālāk un vai vispār ir iespēja dabūt atpakaļ naudu par biļetēm. Turklāt nekur nav norādīts neviens tālrunis Latvijā, uz kuru varētu piezvanīt, lai rastu risinājumu. Vienīgais tālruņa numurs, kas ir norādīts, ir igauņu.
Mēs iepazināmies ar “Lux Express” mājaslapā publicēto informāciju par brauciena atlaidēm pensionāriem un bērniem. Protams, ir pozitīvi, ka pastāv sabiedrības grupas, kurām pienākas atlaides šī pārvadātāja autobusos, tomēr neizpratni rada tas, ka tur nav neviena vārda par personām ar invaliditāti. Vai Igaunijā, kur “Lux Express” ir viens no lielākajiem pārvadātājiem, nodrošinot vairākus desmitus reisu ik dienu, sabiedriskajā transportā nekad nebrauc neviena persona ratiņkrēslā? Tādas pašas pārdomas ir arī attiecībā uz starptautiskajiem maršrutiem, jo, piemēram, no Latvijas uz Tallinu vai Viļņu ar “Lux Express” aizbraukt nevarēs neviens, kuram ir kustību traucējumi.
“Apeirons” vēlas norādīt, ka ikvienam pārvadātājam, kas veic pasažieru komercpārvadājumus, ir saistoši normatīvie akti, kuros ir noteikta kārtība, kā tiek pārvadātas personas ar funkcionāliem traucējumiem, bet šajā situācijā “Lux Express” nav ievērojis nekādas prasības, kas attiektos gan uz iekšzemes, gan starpvalstu pasažieru pārvadājumiem. “Apeirons” vērsīsies “Lux Express”, Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, Satiksmes ministrijā, Autotransporta direkcijā un citās atbildīgajās institūcijās, lai šo jautājumu risinātu, jo nav pieņemami, ka “Lux Express” diskriminē personas ar kustību traucējumiem un atsakās tās uzņemt savos autobusos.
Par apvienību “Apeirons”
Apvienība Apeirons ir cilvēku ar invaliditāti interešu aizstāvības nevalstiskā organizācija, kuras darbības prioritātes ir pieejamas vides attīstība, sociālo pakalpojumu dažādošana, nodarbinātība, sabiedrības informēšana, brīvprātīgais darbs un izglītība.