75 % no visiem Latvijas iedzīvotājiem šobrīd dzīvo daudzdzīvokļu dzīvojamās mājās. To apsaimniekošanu veic vai nu pašu iedzīvotāju dzīvokļu īpašnieku biedrības (DzĪB) vai arī pašvaldību uzņēmumi vai arī citi profesionāli apsaimniekošanas uzņēmumi. Diemžēl lielākā daļa no daudzdzīvokļu dzīvojamām mājām nav pārņemtas dzīvokļu īpašnieku valdījumā, t.i., viņi nav uzņēmušies atbildību par mājas kopīpašuma daļu.
Abos gadījumos dzīvokļu īpašnieku un pārvaldnieku juridiskās attiecības regulē dažādi normatīvie dokumenti.
Ja māja nav pārņemta valdījumā
Saskaņā ar 2008.gada 13.decembra Ministru kabineta noteikumiem Nr. 1014 „Kārtība, kādā aprēķināma maksa par dzīvojamās mājas pārvaldīšanu un apsaimniekošanu” ir noteikts pārvaldnieka sniedzamo pakalpojumu klāsts un dzīvokļu īpašnieku tiesības pieprasīt un saņemt mājas apsaimniekošanas tāmi, kā arī atskaites par padarīto. Šie noteikumi ir saistoši tikai valsts un pašvaldību dzīvojamo māju pārvaldniekiem un līdz brīdim, kamēr dzīvokļu īpašnieki kopsapulcē nebūs lēmuši par mājas apsaimniekošanas kārtību un maksu par to, tomēr, lai nodrošinātu mājas saglabāšanu visā tās ekspluatācijas laikā un nepasliktinātu tās tehnisko stāvokli, tajos noteiktais darbu apjoms būtu veicams ikkatram ēkas īpašniekam un pārvaldniekam. Informācija par to, kur var saņemt informāciju par atskaitē, pārvaldniekam jāsniedz ik gadu līdz 1.aprīlim, vai arī pēc pieprasījuma jānosūta dzīvokļu īpašniekam.
Ja māja ir pārņemta valdījumā
Ja dzīvokļu īpašnieki ir izveidojuši DzĪB, tad ir svarīgi statūtu vai apsaimniekošanas līguma nosacījumi. Tajā ir jānosaka cik bieži apsaimniekotājs iesniedz atsaites, kā un cik bieži tiek veikti darbi (mājas koplietošanas telpu un piesaistītā zemesgabala sanitāro uzkopšanu u.c.). Dzīvokļu īpašniekiem jāprasa, lai līgumam būtu pievienota tāme, kur tiktu uzrādītas pozīcijas, kas veido apsaimniekošanas maksu.
Kam būtu jābūt atskaitē
1) Līdzekļu atlikums uz perioda sākumu
2) Ieņēmumi (apsaimniekošanas maksa, nekustamā īpašuma nodoklis, apdrošināšana u.c.)
3) Izdevumi (dzīvojamās mājas kopīpašumā esošās daļas un tai piesaistītā zemes gabala sanitārā kopšana un labiekārtošana , dzīvojamās mājas tehniskā apkope un kārtējie izdevumi, mājas pārvaldīšanas pakalpojumi (finanses un grāmatvedība, juridiskie pakalpojumi, lietvedība), pārvaldnieka administratīvie izdevumi, izdevumi ārkārtas gadījumiem
4) Līdzekļu atlikums uz perioda beigām
5) Iedzīvotāju un neapdzīvojamo telpu nomnieku/īpašnieku parādi uz perioda beigām
Informāciju sniedza
Ruta Eihmane
Mājokļu departamenta
Apsaimniekošanas nodaļas ekonomiste
Informāciju sagatavoja:
Inese Bērziņa
Būvniecības, enerģētikas un mājokļu valsts aģentūra
Plānošanas un komunikāciju nodaļa
67898573, 26578185