Nākamais iecienītākais ziņu avots ES, kaut arī krietni mazāk populārs, ir tiešsaistes ziņu platformas. Ikdienā tās izmanto 43% ES iedzīvotāju, bet Latvijā – 45%.
Trešajā vietā visā ES ir radio (39%), savukārt Latvijā – sociālo mediju platformas un blogi (41%), kas vidēji ES ir tikai ceturtais populārākais ziņu avots (26% aptaujāto).
Latvijā tikai katrs desmitais iedzīvotājs ikdienā lasa drukāto presi (9%), turpretim Eiropā katrs piektais jeb 21%.
Uzmanības vērti ir dati, kas atklāj, ka 12% pētījumā aptaujāto Latvijas iedzīvotāju ikdienā uzticas t. s. influenceru radītajam saturam, piemēram, sociālā medija platformā Instagram. Citviet Eiropā tas šķiet gana uzticams informācijas avots tikai pieciem procentiem respondentu. 19% Latvijas iedzīvotāju atklājuši, ka uzticas YouTube vai citām video platformām kā ziņu informācijas avotam (vidēji ES – 10%).
Kopumā kā uzticamākais ziņu avots visā Eiropā tiek minēti sabiedriskie mediji. Latvijā tiem uzticas 51% iedzīvotāju, bet, piemēram, Igaunijā, – 67%.
Igaunija izceļas arī ar maksas satura patēriņu. Tikai puse kaimiņvalsts iedzīvotāju paļaujas vien uz bezmaksas ziņu portālu sniegto informāciju – katrs ceturtais aptaujas dalībnieks Igaunijā atklāja, ka ir iegādājies digitālā satura abonementu (24%), Latvijā šis skaits ir četras reizes mazāks – 6%. Vairums igauņu – 60% – ikdienā apmeklē ziņu mediju interneta vietnes (avīžu vai TV kanālu mājaslapas), turpretī Latvijā tikai 32%.
36% Latvijas mediju lietotāju nonāk līdz saturam, izlasot ierakstus sociālajos medijos, savukārt 8% vispār nelasa ziņas tiešsaistē.
Aptaujas dati un pilnīgs pārskats pieejami šeit.
Vispārēja informācija
Šī Eirobarometra zibensaptauja sniedz padziļinātu ieskatu tajā, kādi ir iedzīvotāju mediju lietošanas paradumi, iekļaujot gan tradicionālos, gan tiešsaistes medijus. Uzņēmums “Ipsos European Public Affairs” aptaujāja reprezentatīvu ES iedzīvotāju izlasi – cilvēkus vecumā no 15 gadiem visās 27 Eiropas Savienības dalībvalstīs. No 2022. gada 26. aprīļa līdz 11. maijam ar datorizētas internetintervijas palīdzību, izmantojot “Ipsos” tiešsaistes respondentu grupas un to partnertīklu, tika aptaujāti 52 347 cilvēki.