AMATU KONKURSI
LASĪT VĒLĀK ( 3 )
SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Inese Helmane
LV portāls
11. aprīlī, 2018
Lasīšanai: 9 minūtes
5
5

Kā izveidot savu interneta veikalu

Pasaulē ir dažādas interneta pārdošanas platformas. Dažās no tām savu veikalu var izveidot samērā vienkārši.

FOTO: Freepik

Lai taptu interneta veikals, ne katrreiz tā veidotājam ir vajadzīgas profesionālas digitālās prasmes. Interneta tirdzniecībā ir trīs galvenās platformu kategorijas. Kuru izvēlēties, atkarīgs no uzņēmēja budžeta, tehniskajām zināšanām un ilgtermiņa plāniem.
īsumā
  • Interneta tirdzniecībā ir trīs galvenās platformu kategorijas. Kuru izvēlēties, atkarīgs no uzņēmēja budžeta, tehniskajām zināšanām un ilgtermiņa plāniem.
  • Veikala preču piedāvājumā svarīga ir sezonalitāte, svētku tuvošanās, mācību gada sākums/beigas un aktuālās tendences.
  • Preču aprakstīšanā svarīgi ir saprast, kādus vārdus lieto pircēji, lai preci varētu atrast.
  • Nedrīkst maldināt pircējus un kā savas uzdot preces, kas, piemēram, izgatavotas Ķīnā.

Pēc "Eurostat" datiem, Latvijas e-komercijas rādītājs 2017. gadā bija 9%, kas nozīmē, ka tikai 9% no tirdzniecības kopējā apgrozījuma notiek internetā. Eiropas Savienībā kopumā e-komercija veido 18%, Īrijā – pat 33%. Lai arī Latvijā e-komercijas rādītājs ir ļoti zems, internetā veikto pirkumu un darījumu skaits palielinās. "Gemius" pētījuma dati liecina, ka 79% no aktīvajiem interneta lietotājiem ir veikuši pirkumus internetā, skaidro mājaslapu un interneta veikalu risinājumu izstrādes kompānijas "Kebbe IT" konsultants Edgars Kebbe.

Trīs kategorijas

Interneta tirdzniecībā ir trīs galvenās platformu kategorijas:

  • "Amazon", "eBay" un "Etsy" – tiešsaistes pārdošanas platformas –  interneta veikali;
  • "Shopify", "Squarespace" un "Wix" – platformas, kurās var veidot interneta veikalus saviem spēkiem un atbilstoši savām vajadzībām;
  • atvērtā koda platformas "WordPress WooCommerce", "Drupal", "Joomla", "Magento", "PrestaShop", "OpenCart" – lietotājs var veidot individuālu interneta veikalu pēc savām vajadzībām.

Tirdzniecību var veikt visos variantos – visās trīs platformu kategorijās. Kuru no tām izvēlēties, ir atkarīgs no uzņēmēja budžeta, tehniskajām zināšanām un ilgtermiņa plāniem.

Starta platforma

"Amazon", "eBay" un "Etsy" gadījumā platforma tirdzniecībai jau ir gatava. Ir tikai jāreģistrējas, jāaizpilda informācija par sevi un uzņēmumu, jāpievieno produkti, apraksti – un var sākt pārdot.

Ja ir vēlme izmēģināt pārdošanu internetā hobija līmenī, paralēli savam ikdienas darbam pārdodot paša darinājumus un testējot, kā reaģēs potenciālie klienti, var sākt ar tādām platformām kā "Etsy", iesaka E. Kebbe, piebilstot, ka interneta vidē arvien populārāka kļūst dažādu rokdarbu pirkšana un pārdošana.

"Nevajag adītas ziemas cepures sākt tirgot pavasarī."

Rasa Spulle ir veikala "happyment" īpašniece, un tas darbojas ar "Etsy" platformas palīdzību. Viņa jau no 2008. gada internetā hobija līmenī tirgo pašas gatavotas rotas, bet Latvijā ir cilvēki, kuriem "Etsy" veikals ir nopietns bizness. Martā Eiropas Digitālās nedēļas ietvaros R. Spulle dalījās ar praktisko pieredzi, kā izveidot interneta veikalu un sākt pārdot digitālajās platformās. R. Spullei nav grāmatvedes, viņa visu veic saviem spēkiem.

"Etsy" ir 33 miljoni pircēju, tiek piedāvāti 37,5 miljoni preču rokdarbu, izejmateriālu un vintāžas jomā. Līdzīga interneta platforma rokdarbniekiem ir, piemēram, "dawanda.com" vācu valodā.

Kas ir svarīgākais, lai veikals gūtu panākumus?

  • kvalitatīvas preču fotogrāfijas;
  • pārdomāta meklētājprogrammu optimizācija (SEO) precēm un veikalam (atslēgvārdi);
  • pietiekami liels preču skaits veikalā (divas trīs preces ir par maz);
  • regulāra veikala papildināšana;
  • sakārtots veikals (sadaļas "Veikala politika", "Par mums" u. c.).

Adītas cepures nepārdod pavasarī

No iepirkšanās paradumiem un aktualitātēm R. Spulle min, ka veikala preču piedāvājumā svarīga ir sezonalitāte, svētku tuvošanās, mācību gada sākums/beigas un aktuālās tendences. "Nevajag adītas ziemas cepures sākt tirgot pavasarī," norāda interneta veikala īpašniece.

Svarīga ir arī veikala reklamēšana sociālajos tīklos. Nesen "Etsy" ir sācis īstenot atlaižu kampaņas, kurās tiek piedāvāta ne tikai atlaide no pamatcenas, bet arī bezmaksas piegāde. Statistika liecina, ka šajā laikā pirkumu skaits pieaug.

"Etsy" ir pieejama arī maksas reklāma. To ir vērts izmantot, ja ir sakārtoti atslēgvārdi.

R. Spulle iesaka platformā veikalu uzreiz reģistrēt ar to vārdu, kāds būs nosaukums, norēķiniem izmantot eiro, nevis dolārus. Veikala nosaukumā var izmantot 20 rakstu zīmes, nevar izmantot pieturzīmes, un tam jābūt vienā vārdā. Īpaša nozīme būtu jāpievērš preču fotogrāfiju kvalitātei un ievietošanai.

Biežāk pieļautās kļūdas fotogrāfiju ievietošanā:

  • zibspuldzes izmantošana;
  • fotografēšana tiešā saules gaismā;
  • kadrā par daudz elementu;
  • prece novietota uz grīdas vai citas nehigiēniskas virsmas;
  • nav saprotams preces lielums;
  • kolāžas, rāmji un citi līdzīgi dizaina elementi.

Svarīgi atslēgvārdi

Preču aprakstīšanā svarīgi ir saprast, kādus vārdus lieto pircēji, lai preci varētu atrast.

Meklētājprogrammas jeb meklēšanas optimizācijas (SEO) pamatprincipi ("Etsy", "Google" u. c.):

  • meklēšanu ietekmē atslēgvārdi preču nosaukumos, atribūtos, aprakstos un saitēs;
  • svarīgi saprast, kādus vārdus meklējot lieto pircēji;
  • svarīgākais ir jāraksta sākumā;
  • daudz līdzīgu preču (dažādi atslēgvārdi);
  • atslēgvārdi (aprakstošas frāzes).

R. Spulle atslēgvārdos iesaka izmantot tā saucamo garās astes principu: izmantot gan populārus atslēgvārdus, gan arī retākus, šaurākas nozīmes jeb nišas atslēgvārdus (frāzes). Piemēram, ja lieto vārdu jewelry (rotas), internets dod milzīgu izvēli. Bet, ja lieto šaurākas nozīmes frāzi, piemēram, zili nokarenie auskari (blue dangle earrings), ir lielāka iespēja, ka pircējs preci nopirks, jo ir vairāk tam nobriedis.

Kā notiek norēķini? Pircēji var maksāt ar bankas karti, izmantot "Paypal" un citas maksājumu sistēmas, "Etsy" dāvanu karti.

Interneta veikalā var ievietot pat 20 vienas preces eksemplārus, bet par ievietošanu "Etsy" būs jāmaksā tikai kā par vienu, "nemaksājam par to, ko nepārdodam", skaidro R. Spulle. Komisijas maksa jāmaksā tikai par pārdotu preci, kas interneta veikalā var atrasties četrus mēnešus, noteiktus procentus iekasē arī no preču pārdošanas cenas un par citiem pakalpojumiem – valūtas konvertācija, reklāma u. c.

Citas platformas

Ja ir pietiekami daudz tehnisko zināšanu un laika, plāns veidot lielāku katalogu vai, piemēram, ir jau savs bizness, kurā pārdošana ikdienā norit nesaistē (offline), un nevēlas ieguldīt lielus līdzekļus izstrādē, tad interneta veikalu E. Kebbe iesaka atvērt platformās "Shopify", "Squarespace" un "Wix".

Savukārt atvērtā koda platformu ("WordPress WooCommerce", "Drupal", "Joomla", "Magento", "Presta Shop", "Open Cart") gadījumā nepieciešamas labas zināšanas nopietna interneta veikala izveidē.

Lielākais pluss šo platformu izmantošanā: interneta veikalu iespējams uzbūvēt tādu, kāds tas ir nepieciešams, un ir iespējams to pilnībā integrēt uzņēmuma biznesa procesos. Šajā gadījumā var pielāgot dizainu, lapas struktūru, navigāciju, funkcionalitāti gan lapai, gan veikalam, veidot filtrus, pielāgot produktu atainošanu, integrēt ar dažādām citām uzņēmuma sistēmām (CRM, noliktavas sistēmām, grāmatvedību, citiem interneta veikaliem).

"Pārdodot internetā produktus un pakalpojumus, svarīgi ir izvēlēties “spēka pozīciju”."

"Vēl viena svarīga priekšrocība ir tā, ka no sākuma var izveidot vienkāršu katalogu un, attīstoties biznesam, platformu paplašināt. Vienam klientam, uzsākot biznesu, "WordPress WooCommerce" veidotā lapā bija ap 40 apmeklētāju dienā. Augot biznesam, strādājot ar dažādiem reklāmas kanāliem un veicot SEO optimizāciju, apmeklētāju skaits palielinājās līdz 2000 dienā, tika attīstīta arī platforma, funkcionalitāte, attīstīts dizains un pievienotas jaunas sadaļas," saka E. Kebbe.

Viņaprāt, pārdodot internetā produktus un pakalpojumus, svarīgi ir izvēlēties "spēka pozīciju" – kontrolēt savas e-komercijas platformas, izskatu, funkcionalitāti, vākt lietotāju uzvedības datus un, balstoties uz reāli pieejamiem datiem, ieviest uzlabojumus savā e-komercijas platformā un veicināt pārdošanu.

Kam iepērkoties pievērst uzmanību

Iepērkoties internetā, E. Kebbe pircējam iesaka pievērst uzmanību, vai veikals, kurā notiek tirdzniecība, ir uzticams: "Attēlos un aprakstos var salikt un sarakstīt pilnīgi jebko, jo internetā nav iespējams pataustīt un pārliecināties, vai prece nav viltojums. Jāizpēta uzņēmums, kura preces tiek pārdotas, klientu atsauksmes, vai uzņēmums nodrošina naudas atgriešanu, vai piedāvā garantiju, vai uzsver to, ka preces ir oriģinālas." Arī R. Spulle akcentē, ka "Etsy" nedrīkst maldināt pircējus un kā savas uzdot preces, kas, piemēram, izgatavotas Ķīnā.

Svarīgi, lai pircējs uzticētos pārdevējam. Interneta veikala īpašniekam ir jāraida signāli, kas pārliecina potenciālo pircēju par preces kvalitāti. Daži no tiem:

  • augstas kvalitātes attēli;
  • kvalitatīvi veidoti un saprotami apraksti;
  • izcelt, ka dati ir drošībā;
  • īstas bijušo un pašreizējo klientu atsauksmes;
  • piedāvāt atgriezt naudu;
  • iepirkšanās noteikumi;
  • preču pieņemšana atpakaļ;
  • garantija.
Labs saturs
5
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
PIEKRĪTU