SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
Lidija Dārziņa
LV portāls
17. februārī, 2014
Lasīšanai: 12 minūtes
RUBRIKA: Skaidrojums
TĒMA: E-vide
1
1

Vienotie klientu apkalpošanas centri Daugavpilī, Valmierā, Rojā, Aucē un Dzemdību namā Rīgā

Publicēts pirms 10 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
Šogad janvārī kā izmēģinājuma projekts sākta īstenot iecere valsts pārvaldes pakalpojumus iedzīvotājiem sniegt vienuviet. Valsts vienotie klientu apkalpošanas centri (VVKAC) jeb vienas pieturas aģentūras darbu sākušas Daugavpilī, Valmierā, Rojā, Aucē, un viens papildu pakalpojums piedāvāts Rīgā, Dzemdību namā. Labums tiem iedzīvotājiem, kam kādreiz jāapmeklē vairākas iestādes. Tagad nevajadzēs tērēt laiku, lai staigātu no Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras nodaļas uz Valsts ieņēmumu dienestu, tad meklētu, kur atrodas Valsts zemes dienests utt.
īsumā
  • Vienotie klientu apkalpošanas centri ir izmēģinājuma projekts līdz 30.jūnijam.
  • Centri izveidoti piecās pašvaldībās: Daugavpilī, Valmierā, Rojā, Aucē, Rīgā.

Ērti par šo iespēju uzzināt interneta lietotājiem. Interneta vietnē www.vvkac.lv ir informācija par katru jauno centru, par visām iestādēm, kuras tagad atrodas vienā ēkā un to sniegtajiem pakalpojumiem.

Ja kādam ir parocīgāk tā, kā bija līdz šim, var kā iepriekš doties uz vajadzīgo iestādi (Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru, Valsts ieņēmumu dienestu u.c.) jau ierastajā vietā, jo tās turpina darbu. Kā jau teikts, šis ir izmēģinājuma projekts, kas tiek īstenots 2014.gada pirmajā pusē, un šajā laikā Daugavpilī, Valmierā, Rojā, Aucē un Rīgā tiek apzinātas iestāžu iespējas un gatavība darboties vienuviet, sniedzot publiskos pakalpojumus, paskaidrots Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) informācijā.

Jāpievērš uzmanība tam, ka dažos centros (Daugavpilī, Valmierā) tiek sniegti valsts iestāžu pakalpojumi, trijos (Rojā, Aucē un Rīgā) - gan valsts, gan pašvaldību pakalpojumi.

Kā paskaidrots VARAM informācijā: projekta laikā tiek īstenotas divas publisko pakalpojumu sniegšanas pieejas. Daugavpilīī un Valmierā vairākas valsts iestādes sniedz pakalpojumus vienuviet. Rojā un Aucē valsts iestāžu atsevišķi pakalpojumi tiks sniegti esošajos pašvaldību klientu apkalpošanas centros. Savukārt Rīgā sadarbībā ar pašvaldību tiek pārbaudīta iespēja valsts iestāžu pakalpojumus sniegt vietās, kur atrodas visvairāk attiecīgā pakalpojuma saņēmēju, šajā gadījumā Rīgas Dzemdību namā.

Ne visi lieto internetu, tātad jāzina adrese, kur šis nams ar vienoto klientu centru atrodas. Mazākajās pilsētās iedzīvotāji, visticamāk, to jau zina. Janvārī visas pilsētas arī svinīgi atklāja jaunos centrus.

Daugavpilī, Saules ielā 15

Sākot ar janvāri, VVKAC Daugavpilī var saņemt Lauku atbalsta dienesta, Uzņēmumu reģistra, Valsts ieņēmumu dienesta, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras, Valsts vides dienesta un Latgales uzņēmējdarbības centra pakalpojumus.

Daugavpilī projekts tiek īstenots sadarbībā ar Latgales uzņēmējdarbības centru, kas VVKAC telpās sniegs arī savus pakalpojumus.

"Vienotie klientu apkalpošanas centri ir izmēģinājuma projekts līdz 30.jūnijam."

Daugavpils domes priekšsēdētājs Jānis Lāčplēsis atzinis: "Man kā pilsētas vadītājam un iedzīvotājam ir liels gandarījums par rasto iespēju padarīt valsts pakalpojumus pieejamākus. Ikdiena mums visiem ir piesātināta, kas ne vienmēr ļauj laikus kārtot savus jautājumus ar valsts iestādēm. Šis projekts dod iespēju taupīt ne tikai laiku, bet arī naudu ceļa izdevumiem. Ja pakalpojums būs pieprasīts, pašvaldība ir gatava izskatīt jautājumu par apmeklētājiem ērtākām telpām  klientu apkalpošanas centra izvietošanai."

Valmierā, L.Paegles ielā 13

Valmieras domes priekšsēdētājs Inesis Boķis par vienotā centra nozīmi uzsvēris: "Atbalstāmas ir visas iniciatīvas, kas sekmē to, lai valsts un pašvaldību pakalpojumu saņemšana iedzīvotājiem būtu pēc iespējas ātrāka, ērtāka un maksimāli vienkārša. Es ceru, ka daudz plašāk būs pieejams arī e-pakalpojumu klāsts, lai iedzīvotāji visus nepieciešamos jautājumus varētu nokārtot attālināti, izmantojot elektronisko parakstu vai e-identifikāciju, un arī mēs varētu lepoties, līdzīgi kā mūsu kaimiņi Igaunijā, ar efektīvu e-pārvaldību – draudzīgu un iedzīvotājiem pretimnākošu. Lai mums būtu e-komercreģistrs, e-policija, e-veselības sistēma un citi pakalpojumi."

Rojā, Zvejnieku ielā 3

Valsts un pašvaldības vienotais klientu apkalpošanas centrs izveidots Rojas novada domē, to atklāja 15.janvārī, vēstīts novada mājaslapā. Novada domes priekšsēdētāja Eva Kārkliņa piekritusi iesaistīties šajā projektā tādēļ, lai arī Rojas novada iedzīvotāji varētu visus pakalpojumus saņemt šeit pat savā pašvaldībā.

Vienotais centrs Rojā piedāvās Lauku atbalsta dienesta, Uzņēmumu reģistra, Valsts ieņēmumu dienesta, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras, Valsts vides dienesta un Valsts zemes dienesta pakalpojumus. Pašvaldībai jau iepriekš bija noslēgts līgums ar VSAA, un novada iedzīvotāji labprāt izmantoja iespēju šeit uz vietas iesniegt darba nespējas lapas, kārtot bērnu dzimšanas pabalstus un izmantot citus pakalpojumus, bet tagad līdzšinējo VSAA sešu pakalpojumu vietā  tiks piedāvāti četrpadsmit. Pagājušajā gadā tika pieņemts ap 500 iesniegumu, tādēļ jādomā, ka šogad, kad pakalpojumu klāsts ir daudzkārt audzis, Rojas klientu apkalpošanas centra darbiniecēm darba būs pilnas rokas, un tieši novada iedzīvotāji ir tie, no kuriem būs atkarīga šī projekta nākotne, teikts novada mājaslapā.

Aucē, Jelgavas ielā 1

Turpmāk, lai saņemtu vairāku valsts iestāžu pakalpojumus, Auces novada iedzīvotājiem vairs nevajadzēs braukt uz Dobeli vai Saldu. Tos varēs saņemt Auces domes Apmeklētāju pieņemšanas un informācijas centrā. Tas kļuvis iespējams, pateicoties Valsts vienoto klientu apkalpošanas centru izmēģinājuma projektam, kurā piedalās arī Auces novada dome.

Auces novada domes priekšsēdētājs Gints Kaminskis: "Esmu patiesi gandarīts par to, ka tieši Auces novada pašvaldībā ir atvērts pirmais Valsts un pašvaldības vienotais klientu apkalpošanas centrs, lai iedzīvotājiem un uzņēmējiem būtu iespēja šos valsts sniegtos pakalpojumus saņemt tuvāk dzīvesvietai, tā būtiski ietaupot laiku, jo nav jādodas, piemēram, uz bijušo rajona vai reģiona centru. Turklāt arī bijušajā rajona centrā nav iespējams saņemt vairākus no valsts sniegtajiem pakalpojumiem, kuru saņemšana tiek nodrošināta Aucē. Jau šobrīd Apmeklētāju pieņemšanas un informācijas centrā var saņemt daļu no būtiskiem valsts pakalpojumiem, cerams, ka nākotnē, atnākot uz Apmeklētāju pieņemšanas un informācijas centru Auces novada domē, ikviens varēs saņemt visus valsts un pašvaldības pakalpojumus vienuviet."

Rīgā Dzemdību namā, Miera ielā 45

Sadarbībā ar pašvaldību tiek pārbaudīta iespēja valsts iestāžu pakalpojumus sniegt vietās, kur visvairāk atrodas attiecīgā pakalpojuma saņēmēji. Projekta laikā Rīgas Dzemdību namā Rīgas Ziemeļu izpilddirekcijas Dzimtsarakstu nodaļas sektorā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai būs iespējams iesniegt iesniegumu bērna piedzimšanas pabalsta piešķiršanai.

"Centri izveidoti piecās pašvaldībās: Daugavpilī, Valmierā, Rojā, Aucē, Rīgā."

Dzimtsarakstu nodaļas galvenā inspektore Lolita Ozoliņa pastāstīja, ka bērna dzimšanas apliecības šeit tiek izsniegtas jau ilgus gadus. Tagad papildus ir viens valsts pakalpojums: saņemot bērna dzimšanas apliecību, var iesniegt arī iesniegumu VSAA – bērna piedzimšanas pabalsta saņemšanai. Tā ir projektā ietvertā sadarbība.

Iestādes par saviem pakalpojumiem vienotajos centros

Arī iestādes savās mājaslapās ir ievietojušas informāciju ar skaidrojumu, kādus pakalpojumus sniegs vienotajos centros.

Valsts ieņēmumu dienests informē, ka valsts vienotajos klientu apkalpošanas centros Valmierā un Daugavpilī VID sniegs šādus pakalpojumus:

  • nodokļu maksātāju un to struktūrvienību reģistrēšana;
  • kases aparātu, kases sistēmu, specializēto ierīču un iekārtu reģistrēšana un noņemšana no uzskaites;
  • grāmatiņās brošēto kvīšu un grāmatiņās brošēto biļešu, kā arī kvīšu un biļešu reģistrēšana VID vienotajā datubāzē (reģistrā);
  • iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojumu reģistrēšana;
  • līgumu noslēgšana par elektronisko dokumentu parakstīšanu ar elektronisko parakstu, izmantojot EDS;
  • algas nodokļu grāmatiņas un to dublikātu izsniegšana;
  • gada ienākumu deklarāciju pieņemšana;
  • EDS lietotāju apkalpošana un atbalsta sniegšana darbam ar EDS atbilstoši kompetencei;
  • izziņu izsniegšana nodokļu maksātājam;
  • dažāda veida iesniegumu pieņemšana.

Savukārt pašvaldības Aucē un Rojā nodrošinās klātienes kanālu dokumentu pieņemšanai un izsniegšanai, kā arī konsultatīvo atbalstu šādu VID pakalpojumu saņemšanā:

1. Iesniegumu pieņemšana par:

  • algas nodokļu grāmatiņu un to dublikātu izsniegšanu;
  • iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojumu reģistrēšanu/anulēšanu;
  • aizpildītu EDS līgumu iesniegšana par elektronisko dokumentu parakstīšanu ar elektronisko parakstu, izmantojot EDS;
  • izziņu izsniegšanu nodokļu maksātājam (izziņa par kredītņēmēju ienākumiem).

2. Dokumentu izsniegšana, pamatojoties uz 1.punktā minēto iesniegumu pamata.
3. Gada ienākumu deklarāciju pieņemšana.
4. Atbalsta sniegšana darbam ar EDS/atbalsts e-pakalpojumu sniegšanā.

Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra savā mājaslapā paskaidro, kā strādās Vienotajos klientu apkalpošanas centros.

E-vidē – iestādes un pakalpojumi

Pārskatāmi par projektu, jaunajiem centriem un pakalpojumiem izklāstīts interneta vietnē šeit.

Jāatver aktīvās saites un var uzzināt gan adreses, gan klātpievienoto karti, visas iestādes, kuras atrodamas vienuviet. Un vēl – izlasīt par pakalpojumu. Piemēram, Daugavpilī (atveras lapa, VVKAC adrese, sniegto pakalpojumu saraksts).

1. Latgales uzņēmējdarbības centra (LUC) pakalpojumi:

  • Konsultācijas par Eiropas Savienības fondu programmām;
  • Konsultācijas uzņēmējdarbības jomā – biznesa uzsākšana, attīstība, biznesa plānošana;
  • "Birokrātijas gids" – konsultācijas par dažādu institūciju pakalpojumiem;
  • E-pakalpojumi – konsultācijas par e-pakalpojumu izmantošanu portālā www.latvija.lv;
  • Konsultatīvs atbalsts piemērotu industriālo zonu atrašanā potenciāliem investoriem un uzņēmējiem.

2. Lauku atbalsta dienesta (LAD) pakalpojumi:

  • Visi iestādes sniegtie pakalpojumi;
  • Konsultēšana par zemkopības jomas pakalpojumiem.

3. Uzņēmumu reģistra (UR) pakalpojumi:

  • Komersantu, uzņēmumu, biedrību un nodibinājumu reģistrācijas dokumentu pieņemšana, parakstu apliecināšana un dokumentu izsniegšana;
  • UR izziņu sagatavošana un izsniegšana;
  • Konsultatīvais atbalsts UR e- pakalpojumu lietošanā.

4. Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pakalpojumi:

  • Nodokļu maksātāju un to struktūrvienību reģistrēšana;
  • Kases aparātu, kases sistēmu, specializēto ierīču un iekārtu reģistrēšana un noņemšana no uzskaites;
  • Grāmatiņās brošēto kvīšu un grāmatiņās brošēto biļešu, kā arī kvīšu un biļešu reģistrēšana VID vienotajā datubāzē (reģistrā);
  • Iedzīvotāju ienākuma nodokļa atvieglojumu reģistrēšana;
  • Līgumu noslēgšana par elektronisko dokumentu parakstīšanu ar elektronisko parakstu, izmantojot EDS;
  • Algas nodokļu grāmatiņas un to dublikātu izsniegšana;
  • Gada ienākumu deklarāciju pieņemšana;
  • EDS lietotāju apkalpošana un atbalsta sniegšana darbam ar EDS atbilstoši kompetencei;
  • Izziņu izsniegšana nodokļu maksātājam;
  • Dažāda veida iesniegumu pieņemšana.

5. Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) pakalpojumi:

  • Visi iestādes sniegtie pakalpojumi;
  • Konsultēšana par pakalpojumiem.

6. Valsts vides dienesta (VVD) pakalpojumi:

  • Visi iestādes sniegtie pakalpojumi;
  • Konsultēšana par pakalpojumiem.

Projekts – pārbaude pakalpojumu pieejamībai

Valsts vienoto klientu apkalpošanas centru izmēģinājuma projekts ilgs līdz 30.jūnijam.

VARAM izstrādātā koncepcija par publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidi jeb par vienas pieturas aģentūras principa ieviešanu valsts pārvaldē paredz līdz 2016.gadam izveidot vienotu valsts klientu apkalpošanas centru tīklu, kur vienuviet tiks sniegti pieprasītākie valsts pārvaldes institūciju piedāvātie pakalpojumi.

Šā gada 14.janvārī Ministru kabinets atbalstīja Publisko pakalpojumu likumprojektu, kas iesniegts izskatīšanai Saeimā. Tā mērķis ir nodrošināt publisko pakalpojumu sistēmas attīstību, lai uzlabotu publisko pakalpojumu sniegšanas efektivitāti un kvalitāti, kā arī mazināt klientiem administratīvo slogu (laiku un izmaksas, saņemot publisko pakalpojumu). Tajā definēts arī vienas pieturas aģentūras princips, kas noteic, ka darba organizācijā tiek izmantotas tādas metodes, kas, pamatojoties uz labas pārvaldības principu un savstarpējo sadarbību, ļauj klientam pieprasīt vai saņemt publiskos pakalpojumu vienuviet klātienē vai elektroniski, arī tad, ja to sniegšanā ir iesaistītas vairākas publiskās pārvaldes iestādes vai citi tiesību subjekti.

Labs saturs
1
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI