Normatīvajos aktos īpaša uzmanība ir pievērsta tieši motocikliem un to vadītājiem.
FOTO: Māris Kaparkalējs, LV
Nu kārta vadītāja tiesību iegūšanai, atjaunošanai, un to nosaka MK 10.05.2011. noteikumi Nr.361 "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 2. februāra noteikumos Nr.103 "Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas un atjaunošanas kārtība"", kas stājās spēkā šā gada 25. maijā.
Jauna parauga vadītāja apliecība – bet ne tūlīt
Dažas svarīgas izmaiņas stāsies spēkā tikai 2013. gadā. Pirmā no tām ir prasība par vienota parauga transportlīdzekļu vadītāja apliecību un kategoriju ieviešanu.
Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) Kvalifikācijas nodaļas vadītājs Juris Teteris informē: "Šī direktīva ir nākamais solis vadītāju apliecību un kategoriju harmonizācijas ceļā Eiropā. Pašlaik Eiropas Savienībā (ES) ir aptuveni 130 dažādu paraugu derīgu vadītāja apliecību. Protams, tas rada problēmas, pirmām kārtām jau kontrolējošām iestādēm: atpazīt šo daudzumu dažādo paraugu nav viegli, turklāt daļa no apliecībām ir novecojušas, viegli viltojamas, kas savukārt rada draudus arī satiksmes drošībai. Jo viltotās vadītāja apliecības izmanto cilvēki, kuriem nav vajadzīgās transportlīdzekļa vadīšanas pieredzes, zināšanu un prasmju. Līdz ar to viens no direktīvas galvenajiem mērķiem ir pāreja uz vienota parauga vadītāja apliecību visā Eiropā. Tātad arī mums ir nedaudz jāizmaina savs vadītāja apliecību paraugs – no 2013. gada jāsāk izsniegt jauna veida vadītāja apliecība."
"Šī direktīva ir nākamais solis vadītāju apliecību un kategoriju harmonizācijas ceļā Eiropā."
Taču viņš uzreiz arī piebilst: vadītājiem nav pamata satraukumam, jo Latvijā, tāpat kā citās ES valstīs, vadītāji apliecības var izmantot līdz to derīguma termiņa beigām.
"Tādējādi nekāda ārpuskārtas un piespiedu nomaiņa nenotiks, jo vairāk tādēļ, ka mūsu valstī vadītāja apliecības izsniedz ar maksimālo derīguma termiņu 10 gadi, tātad vadītāja apliecību nomaiņa un jaunā parauga apliecības iegūšana notiks plūdeni un bez jebkādiem piespiedu mehānismiem," skaidro J. Teteris.
Minētajos MK noteikumos ļoti sīki norādītas prasības jaunās apliecības paraugam, un šeit jāpiebilst, ka tiks ieviests arī jauns, starptautiski atzīts braukšanas mācību atļaujas paraugs.
Augstākas prasības motociklu vadītājiem
No 2013. gada būs izmaiņas arī saistībā ar transporta līdzekļu vadītāju kategorijām, un arī tas jāaplūko ES harmonizācijas aspektā, informē J. Teteris. "Ja uzskaitījumu sākam "no apakšas", jāteic, ka tiks ieviesta jauna kategorija AM, kas visās ES valstīs apzīmēs mopēdus. Pašlaik Latvijā ir M kategorija, bet tā ir nacionālā jeb Latvijas iekšējā kategorija. AM būs jau ES mēroga kategorija.
Otrs svarīgs jaunums attiecas uz motociklu vadītāja apliecībām. Pieaugot degvielas cenām, satiksmes intensitātei, no tās izrietošajiem sastrēgumiem un citiem faktoriem, motociklu izmantošana Eiropā aizvien vēršas plašumā. Diemžēl pieaug arī negadījumu skaits, kuros ir iesaistīti motocikli, un arī bojā gājušo skaits. Tādēļ direktīvā un arī mūsu normatīvajos aktos īpaša uzmanība ir pievērsta tieši motocikliem un to vadītājiem un ir ieviesta jauna apakškategorija – A2."
"Pašlaik Eiropas Savienībā (ES) ir aptuveni 130 dažādu paraugu derīgu vadītāja apliecību."
Tātad motocikli tiek sadalīti trijās kategorijās: A1 - mazie motocikli, kuru motora darba tilpums ir līdz 120 kubikcentimetriem (cm3) un maksimālais ātrums vismaz 90 kilometru stundā (km/h); A2, kas jau ir lielāki spēkrati (motora tilpums vismaz 400 cm3, jauda vismaz 25 kW), un trešā – A kategorija. Tas ir motocikls, kura motora darba tilpums ir vismaz 600 cm3 un motora jauda – vismaz 40 kW. Lūk, šo lielo motociklu vadīšanai tiek paaugstināts piekļuves vecums.
"Ir divi piekļuves veidi," informē J. Teteris. "Ja cilvēkam nav motocikla vadīšanas tiesību, tad piekļuves vecums palielināts no 21 līdz 24 gadiem. Ja vadītājam jau ir A2 kategorijas vadītāja tiesības un sasniegts divu gadu vadīšanas stāžs, tad, nokārtojot vadīšanas eksāmenu ar A kategorijas motociklu, šīs kategorijas vadītāja tiesības varēs iegūt jau no 20 gadu vecuma. Tas veidojas tā, ka 18 gadu vecumā atļauts iegūt A2, un pēc diviem gadiem var jau iegūt A. Tāpat uz 24 gadiem paaugstināts arī vecuma cenzs autobusu vadītāja tiesību iegūšanai."
Ja tiesības atņem Vācijā, tās anulē arī Latvijā
Tagad par izmaiņām, kas stājušās spēkā jau no 25. maija. Svarīgākais, šķiet, ir transportlīdzekļa vadīšanas tiesību atņemšanas savstarpējā atzīšana ES valstīs. "Direktīvā par vadītāju apliecībām arī ir ietverts šis nosacījums, ka ES dalībvalstis savstarpēji atzīst vadītāja tiesību atņemšanas lēmumu kādā no tām. Ja iebraucējam no Latvijas, piemēram, Vācijā tiek atņemtas transportlīdzekļa vadīšanas tiesības kaut vai par to pašu braukšanu reibumā, mēs saņemam informāciju no šīs valsts kompetentām iestādēm un vadītāja tiesību atņemšanu piemērojam arī Latvijā, un vairs šim cilvēkam neizsniedzam Latvijas vadītāja apliecību.
Līdz šim bija tā – ja arī saņēmām no ārvalstīm informāciju par tiesību atņemšanu saistībā ar ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem (kas parasti notiek ar laika nobīdi), neko izdarīt nevarējām, jo cilvēks, aizbildinoties ar to, ka apliecība nozaudēta vai nozagta, jau bija saņēmis jaunu dokumentu. Protams, Vācijā vai citā valstī, kur pārkāpums izdarīts, šis vadītāja tiesību liegums bija spēkā, bet Latvijā cilvēks braukt drīkstēja."
Galvenais – nākamā vadītāja kompetence kopumā
Jaunumi ir arī autovadītāja eksāmena pieņemšanā. "Mainās vērtēšanas sistēma, virzoties no kļūdu vērtēšanas uz kompetences vērtēšanu, ņemot vērā vispārējo priekšstatu par cilvēku, par to, kā viņš vada transportlīdzekli, spēj iekļauties satiksmes plūsmā, ievērot satiksmes drošības prasības, mazāk šajā vērtējumā pievēršot uzmanību atsevišķām kļūdām, sīkām detaļām. Galvenais, lai cilvēks normāli un droši brauktu," stāsta J. Teteris.
MK noteikumos Nr.361 teikts (58. punkts): "Vadīšanas eksāmena laikā inspektors vērtē pretendenta iemaņas un prasmes pārvaldīt transportlīdzekli un droši piedalīties ceļu satiksmē. Inspektors braukšanu vērtē kopumā un ņem vērā vispārējo priekšstatu par pretendentu, ko veido apstākļiem piemērota un pārliecinoša transportlīdzekļa vadīšana, ceļa apstākļu un laikapstākļu, kā arī pārējo satiksmes dalībnieku (īpaši – mazāk aizsargāto) vērā ņemšana, ceļu satiksmes situācijas izpratne un iespējamās bīstamības prognozēšana. Pretendenta pieļautās kļūdas novērtē atkarībā no to nozīmīguma un bīstamības pakāpes/../."
"Jaunumi ir arī autovadītāja eksāmena pieņemšanā."
Kā informē J. Teteris, turpmāk nākamajam vadītājam būs iespēja izvēlēties auto vadīšanas eksāmenu kārtot arī ar auto, kam ir automātiskā ātrumkārba. Tuvākajā laikā viens šāds auto parādīšoties pagaidām gan tikai CSDD Rīgas nodaļā. Taču ir jāņem vērā - ja tas būs nokārtots ar automātisko pārnesumkārbu, to norādīs pēc eksāmena nokārtošanas izsniegtajā vadītāja apliecībā, kas personai dod tiesības vadīt tikai šādi aprīkotus transportlīdzekļus. "Vadītāja apliecībā tiks ierakstīts noteikts kods, kas parādīs, ka šim cilvēkam ir tiesības vadīt tikai auto ar automātisko pārnesumkārbu. Ja viņš pārdomās un vēlēsies paplašināt savas tiesības, lai varētu braukt arī ar mehānisko pārnesumkārbu, nāksies papildus atkal kārtot auto vadīšanas eksāmenu."
Un vēl – papīra formātā vairs netiek izsniegta medicīniskā izziņa. "Vēlamies cilvēkiem atvieglot dzīvi un atbrīvot viņus no "liekiem papīriem". Tas vadītājiem vienkāršo dzīvi tādējādi, ka ārstniecības iestādē vairs nebūs jāmaksā par šo veidlapu, jāgādā fotogrāfijas, ko uz tās uzlīmēt. Visa informācijas apmaiņa par veiktajām veselības pārbaudēm CSDD ar ārstniecības iestādēm notiek elektroniski".