Pēc desmit "Latvijas Pasta" vadītāju nomaiņas desmit gados pirms pusgada šajā amatā stājies Mārcis Vilcāns, kurš uzņēmumā strādāja jau pirms iecelšanas par vadītāju. Satiksmes ministrs Uldis Augulis preses konferencē pauda apmierinātību ar jaunā vadītāja darbu, piebilstot, ka divu nedēļu laikā tiks apstiprināta arī uzņēmuma jaunā stratēģija. Savukārt gada vidū valdībā tiks prezentēti priekšlikumi turpmākai universālā pasta pakalpojuma sniegšanai. Kā zināms, 2014. gadā, veicot grozījumus Pasta likumā, tika noteikts, ka turpmākos piecus gadus universālā pasta pakalpojumus turpinās sniegt «Latvijas Pasts".
U. Augulis uzsvēra arī uzlabojumus abonētās preses piegādē, ko nodrošinājusi jaunā "Latvijas Pasta" valde, – vairāk nekā 50 dažādās teritorijās cilvēki laikrakstus saņem krietni ātrāk. No 2017. gada agrāka piegāde, jau līdz plkst. 8 rītā, tiek nodrošināta lielākajā daļā Jelgavas un Mārupē, taču agrāku piegāžu nodrošināšana tiek testēta arī citviet, piemēram, Ādažos un Ikšķilē. Pilnīgi visur šādu iespēju "Latvijas Pasts" nodrošināt nevarēs, jo process nav vienkāršs un ir saistīts ar papildu izmaksām, taču uzņēmums sola to turpināt un darīt visu iespējamo, lai laikraksti lasītāju maksimāli agri sasniegtu tur, kur "Latvijas Pasts" ar saviem resursiem to spēj paveikt.
"Latvijas Pasta" operatīvie dati liecina, ka pērn apgrozījums bijis par 2 miljoniem eiro lielāks nekā aizpērn un sasniedzis 62,5 miljonus eiro, bet peļņa, iespējams, būs lielāka nekā 3 miljoni eiro – arī vairāk nekā 2015. gadā.
Kā lielākos pasta nozares nākotnes gada izaicinājumus "Latvijas Pasta" vadītājs min e-komercijas dinamisko attīstību, kas savukārt saistīta ar aizvien integrētāku datu savietojamību starp klientu un pasta sūtījumu piegādātāju.
600 pasta pakalpojumu sniegšanas vietu
Latvijā ir vairāk nekā 600 pasta pakalpojumu sniegšanas vietu, no tām nepilnas 500 ir pilna spektra tradicionālās pasta nodaļas, kurās katru darbdienu notiek pasta apmaiņa. Tādējādi tiek nodrošināts, ka klienti ik dienu var saņemt un nodot pasta sūtījumus. M. Vilcāns norādīja, ka ne visās valstīs šāda sistēma darbojas, īpaši lielajās valstīs tas mēdz notikt retāk, piemēram, Krievijā atsevišķos lauku reģionos pasta sūtījumu piegāde pieejama tikai reizi nedēļā. Savukārt Latvijā aptuveni 100 vietās, kur pasta pakalpojumu pieprasījums ir samazinājies līdz kritiski zemam līmenim, radot zaudējumus "Latvijas Pastam", pasta pakalpojumus sadarbībā ar vietējām pašvaldībām vairākas stundas dienā nodrošina vietējais pastnieks, kurš arī vislabāk pārzina vietējo iedzīvotāju paradumus.
Vēl 59 alternatīvas pasta sūtījumu saņemšanas vietas visā Latvijā uzņēmums nodrošina "Statoil" ("Circle-K") degvielas uzpildes stacijās, kas ērti pieejamas visu diennakti septiņas dienas nedēļā.
Bērnu stūrīši, modernas velonovietnes
"Latvijas Pastā", sākot ar 2017. gadu, iecerēti vērienīgi attīstības plāni, šogad investējot apmēram četrus miljonus eiro. Viens no pirmajiem projektiem ir kases sistēmu modernizācija pilnīgi visās pasta nodaļās, kas ir viens no soļiem, lai ātrāk sekmētos klientu apkalpošana. Šogad pasts plāno arī īstenot šķirošanas kompleksa automatizācijas projekta pirmo posmu, bet pilnībā tas tiks pabeigts nākamgad. Daudzi klientu apkalpošanas procesi tiks tehniski uzlaboti, lai izvairītos no roku darba.
Sūtījumu ātrākai un drošākai piegādei šogad paredzēts atjaunot arī uzņēmuma autoparku, iegādājoties 104 jaunus kravas mikroautobusus, savukārt kurjeru un pastnieku darba kvalitāti uzlabos gan mobilie termināļi, gan arī GPS ierīces pastniekiem, kas ļaus kontrolēt pastnieka darba kvalitāti, ātrumu un maršruta efektivitāti.
Jau no 2017. gada "Latvijas Pasts" plāno kļūt par sociāli atbildīgāku uzņēmumu, iekārtojot vairākas jaunajiem vecākiem un velosipēdistiem draudzīgas pasta nodaļas. Plānos ir jauno vecāku prioritāra apkalpošana, bērnu stūrīši, drošas un modernas velonovietnes.
Apmācības un sociālais nodrošinājums
Lielu darbu plānots ieguldīts pasta darbinieku apmācībā un motivēšanā. Klientu servisa apmācības pasta darbiniekiem, kas strādā klientu apkalpošanā, nav īstenotas gadiem, tāpēc komunikācijas apmācībai ar klientiem jāpievēršas ļoti nopietni, stāstīja pasta vadītājs.
Šā gada pirmajā ceturksnī tiks ieviesta progresīva darba motivācijas sistēma pastniekiem, pasta nodaļu un šķirošanas kompleksa darbiniekiem, kā arī automobiļu vadītājiem, lai motivētu strādāt ātrāk, vairāk un kvalitatīvāk, vienlaikus saņemot par to lielāku atalgojumu. Tiek uzlabots arī veselības apdrošināšanas piedāvājums un atjaunots darbavietu aprīkojums, piemēram, pastniekiem tiek iegādāti jauni apavi, somas, ratiņi sūtījumu pārvadāšanai, savukārt pasta nodaļu operatoriem paredzēti īpaši formastērpi.
Mobilā lietotne
Uzlabojot klientu apkalpošanas servisu, "Latvijas Pasts" investē arī jaunajās tehnoloģijās: šobrīd kopumā 32 "Latvijas Pasta" nodaļās pakalpojumu saņemšanai iespējams pieteikties attālināti, tālrunī izmantojot mobilo lietotni. Attālinātā pieteikšanās iespējama tur, kur darbojas "In-Out" daudzfunkcionālās klientu plūsmas regulēšanas sistēmas rindu mašīnas: 16 no šīm nodaļām atrodas Rīgā, bet 16 - Latvijas reģionos. Pakāpeniski, līdz 2018. gadam, daudzfunkcionālo "In-Out" sistēmu paredzēts nodrošināt vēl 35 nodaļās, tādējādi šādi aprīkotu pasta nodaļu kopskaitam sasniedzot 67 nodaļas.
Attālinātā pieteikšanās pakalpojumu saņemšanai pieejama gan "iOS", gan "Android" ierīcēs. Lai pieteiktos pakalpojumu saņemšanai, jālieto "Latvijas Pasta" mobilā lietotne, izvēloties sadaļu "Pasta nodaļas" – tās nodaļas, kurās pieejama attiecīgā funkcija, ir atzīmētas ar biļetes simbolu.
Izvēloties konkrēto nodaļu, iespējams pieteikties nepieciešamajam pakalpojumam: pasta pakalpojumam, sūtījuma saņemšanai, finanšu darījumam, juridiskas personas apkalpošanai vai arī jauno vecāku (grūtnieces un vecāki, kas pasta nodaļu apmeklē kopā ar bērniem līdz septiņu gadu vecumam) apkalpošanai, kam piešķirta paātrinātas apkalpošanas prioritāte. Pretim katram pakalpojumam norādīts to klientu skaits, kas arī vēlas izmantot attiecīgo pakalpojumu, tādējādi ļaujot prognozēt attiecīgo gaidīšanas laiku.
Brīdī, kad pienākusi rinda klientam trīs numurus iepriekš, mobilajā lietotnē parādās atgādinājums, bet, pienākot kārtas numuram, – paziņojums, kurā norādīta arī apkalpošanas kase konkrētajā nodaļā, pie kuras jādodas saņemt nepieciešamo pakalpojumu.
"Latvijas Pasta" mobilajā lietotnē iespējams ne tikai attālināti pieteikties pakalpojumu saņemšanai pasta nodaļās, bet arī izsekot reģistrēta sūtījuma ceļam, kā arī sameklēt tuvāko pasta nodaļu, noskaidrot tās adresi, darbalaiku un pasta indeksu.
Mobilo lietotni var lejuplādē "iOS" šeit, bet "Android" – šeit.
Par uzņēmumu
VAS "Latvijas Pasts" ir viens no lielākajiem loģistikas uzņēmumiem, kura pamatfunkcija ir universālā pasta pakalpojuma sniegšana, papildus nodrošinot arī komercpārvadājumu, eksprespasta, maksājumu, preses, mazumtirdzniecības un filatēlijas pakalpojumus. Uzņēmuma vienīgais īpašnieks ir valsts Satiksmes ministrijas personā.
"Latvijas Pasts" nodarbina vairāk nekā 4000 strādājošo. Uzņēmums gadā apstrādā ap 40 miljoniem sūtījumu. "Latvijas Pasts" ir TOP1 eksprespasta pakalpojumu sniedzējs Baltijā, TOP2 Eiropā un TOP7 pasaulē. Stratēģiski izdevīgi – starptautiskās lidostas "Rīga" teritorijā - izvietots uzņēmuma šķirošanas komplekss. "Latvijas Pasts" sadarbojas ar 192 Pasaules Pasta savienības dalībvalstīm, nodrošinot pārrobežu sūtījumu piegādes uz visu pasauli.