NORISES
>
Notikumi, problēmas, aktuālas tēmas
TĒMAS
Edīte Brikmane
LV portāls
07. novembrī, 2013
Lasīšanai: 5 minūtes
RUBRIKA: Ziņa
TĒMA: Valsts pārvalde
4
4

Veidosim labāku valsts pārvaldi kopā!

Publicēts pirms 8 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>

No 5.novembra iedzīvotājiem ir iespēja paust savu viedokli un priekšlikumus, kā uzlabot valsts pārvaldes pakalpojumu sniegumu jaunā interneta vietnē un viedtālruņa aplikācijā „Futbols”.

Attēls: www.mazaksslogs.gov.lv

Valsts pārvaldes procesu uzlabošana ciešā sadarbībā ar iedzīvotājiem, uzņēmējiem un nevalstiskām organizācijām ir šā gada Valsts kancelejas prioritāte. Tāpēc 5.novembrī ar mērķi padarīt valsts sniegtos pakalpojumus labākus un efektīvākus sabiedrības rīcībā tika nodoti divi jauni instrumenti – speciāli izveidota interneta vietne www.mazinamslogu.gov.lv un mobilā aplikācija "Futbols".

Abi instrumenti ir izstrādāti, lai iesaistītu iedzīvotājus valsts sniegto pakalpojumu vērtēšanā un aicinātu dalīties ar priekšlikumiem, kā novērotās nepilnības valsts pārvaldē varētu uzlabot. Piemēram, tiek pieprasīts iesniegt dokumentu, kas jau atrodas citas valsts iestādes rīcībā, vai arī nav iespējams rast atbildi uz šķietami vienkāršu jautājumu, apstaigājot vairākus iestādes kabinetus, vai nākas saskarties ar citu acīmredzamu nepilnību valsts pārvaldes sistēmā. "Piefiksē to, piedāvā savu risinājumu, atsūti to mums un ķeramies klāt!" aicina balss no video prezentācijas materiāla. Ierosinājumus šobrīd var iesniegt jau minētajā interneta vietnē. Turpat iespējams iepazīties arī ar citiem iesniegtajiem priekšlikumiem un Valsts kancelejas sniegto atbildi par risinājuma iespējām.

Atsevišķas mājaslapas un mobilā tālruņa aplikācijas izveidošana ir Valsts kancelejas iniciatīva, kas, ņemot vērā pilotprojekta "Mazinām slogu kopā!" panākumus, jau vairāk nekā gada garumā ģenerēja idejas, ko ar to visu darīt tālāk. Valsts kancelejas direktore Elita Dreimane citē radošas domāšanas pasniedzēju Edvardu de Bono: "Ja darīsiet to, ko vienmēr esat darījuši, dabūsiet to, ko allaž esat dabūjuši." Tāpēc, lai uzlabotu valsts pārvaldes darbu, Valsts kanceleja uzsver, ka ir atvērta jauniem, radošiem risinājumiem un sadarbības veidiem ar sabiedrību.

Sākotnēji ideja par administratīvā sloga vietni tika uztverta ar lielu skepsi un neticību, taču pilotprojekta ietvaros Valsts kanceleja saņēma vairāk nekā 200 iedzīvotāju iesniegumu, kuriem ir rasts risinājums. Tas pierāda, ka šī ideja ir ļoti dzīvotspējīga, secina kancelejas vadītāja. Šāda pieeja ir svarīga gan sabiedrībai, gan valsts pārvaldei. Iedzīvotājiem tā ir iespēja paziņot par problēmām valsts pārvaldē, pie tam to var darīt anonīmi, kas ir ļoti būtiski. Ne vienmēr iedzīvotājs vēlēsies norādīt savu identitāti. Savukārt valsts pārvaldei tas svarīgi tādēļ, ka tā ir iespēja iegūt tiešu sabiedrības novērtējumu valsts pārvaldes darbam, rezumē kancelejas direktore.

Mobilajā aplikācijā "Futbols" ir apspēlēta bumbas atsišanas no viena spēlētāja pie otra ideja, kas beidzas bez rezultāta. Ja sadarbība starp valsts pārvaldes iestādēm ir vāja un nepārdomāta, problēmas ceļo no vienas iestādes uz otru, ko mēdz dēvēt par futbolu. Mērķis ir "labs futbols" valsts pārvaldē, kad bumbas piespēles ir precīzas un rezultatīvas un problēmjautājumi tiek atrisināti ātri un efektīvi.  Tāpēc, lai būtu labāks rezultāts, ikviens iedzīvotājs ir aicināts līdzdarboties jeb "piespēlēt" idejas. Aplikācijā ir apkopota visu valsts iestāžu kontaktinformācija  un darba laiki, kas var būt lielisks palīgs, lai ērti nokļūtu uz vajadzīgo iestādi. Tāpat aplikācijā ir iespējams sniegt vērtējumu par saņemtā valsts pakalpojuma kvalitāti un sniegt priekšlikumus tā pilnveidošanai.

"Darbs pie iesniegtajiem priekšlikumiem tiešām notiek katru nedēļu, un saņemtie iesniegumi tiek izskatīti visaugstākā līmenī," uzsver Eva Upīte, Valsts kancelejas direktores vietniece valsts pārvaldes un cilvēkresursu attīstības jautājumos. Valsts kancelejas pārstāve arī sniedz vairākus piemērus, kad iedzīvotāju priekšlikumi ir rezultējušies konkrētā risinājumā.

Piemēram, vēl nesen personai ar smagiem garīga rakstura traucējumiem bija jādodas uz medicīniskām pārbaudēm divas reizes gadā. Pēc iesnieguma par šādu apgrūtinājumu tika veiktas izmaiņas normatīvajos aktos, un turpmāk pārbaudes būs jāveic tikai reizi gadā. Izdevies atrisināt problēmu, ar kādu saskārušies daudzi, – pasta sūtījumu izņemšana pasta nodaļā, ja sūtījuma saņēmējs to pats izdarīt nevar, piemēram, slimības dēļ. Līdz šim pastā pieprasīja uzrādīt notariāli apstiprinātu pilnvaru par atļauju saņemt paciņu. Pašlaik pietiek ar apliecinājumu vienkāršas vēstules formā. Tiek reaģēts arī uz sūdzībām, ka kādā valsts iestādē veidojas garas rindas.

E.Dreimane uzteic sadarbību ar mediju ekspertiem Zigurdu Zaķi un Voldemāru Dūdumu, kuri, kā uzsver Valsts kancelejas direktore, ir iesaistījušies šajā projektā sabiedriskā kārtā, nesaņemot atlīdzību no valsts budžeta. Šis ir tikai vēl viens apliecinājums, ka, strādājot kopējam labumam, paveikt var daudz. Kā uzsver pats Z.Zaķis, priecē, ka aplikācijas un mājaslapas izveide ir tikai solis plašākas iniciatīvas virzienā, lai valsts pakalpojumus sniegtu iedzīvotājiem augstākā līmenī.
Labs saturs
4
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
SAPRATU