Labdien! Uzņēmumam, ar kuru šī gada sākumā pārtraucu darba attiecības, divas nedēļas pēc tam tika ierosināts tiesiskās aizsardzības process (TAP). Gala aprēķins, kas bija jāizmaksā pēdējā darba dienā, vēl arvien nav izmaksāts, nu jau pagājuši divi mēneši. Uz rakstisku aicinājumu izpildīt saistības un brīdinājumu, ka pretējā gadījumā būšu spiesta vērsties VDI un arī tiesā, ja tas būs nepieciešams, saņēmu atbildi, ka saistībā ar ierosināto TAP naudu saņemšu līdz jūnija vidum, ja termiņš netiks pagarināts, ka tiek skaņots TAP plāns par dalītiem maksājumiem un ka uz mani attiecas tie paši noteikumi, kas ir esošajiem darbiniekiem. Vēršu uzmanību, ka pārtraucu darba attiecības divas nedēļas pirms TAP ierosināšanas, uzņēmums nav ar mani sazinājies, lai saskaņotu maksājumu grafiku, un ir zināms, ka esošajiem darbiniekiem algas ar kavēšanos, bet tiek maksātas. Tāpat vēlos norādīt, ka jau no 2024. gada oktobra uzņēmums nav veicis pilnā apmērā obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksas. Kā vispareizāk rīkoties, lai iespējami ātrāk atgūtu savu naudu?
Maksātnespējas likuma 3. panta pirmā daļa noteic, ka tiesiskās aizsardzības process (TAP) ir tiesiska rakstura pasākumu kopums, kura mērķis ir atjaunot parādnieka spēju nokārtot savas saistības, ja parādnieks nonācis finansiālās grūtībās vai uzskata, ka tajās nonāks. Būtiski atzīmēt, ka TAP ietvaros parādnieka darbiniekam nav piemērojams kreditora statuss. Vienlaikus pienākums izmaksāt darbiniekam tam pienākošos darba samaksu, ja tas nav izdarīts līdz TAP lietas ierosināšanai, ir tādas pašas saistības kā jebkuras citas TAP pasākumu plānā norādāmās saistības pret kreditoriem.
Maksātnespējas likumā nav atrunāts, kā TAP ietvaros jāpiesaka savs prasījums, kā arī nav norādītas tā sastāvdaļas. Tomēr saskaņā ar Maksātnespējas likumu pēc TAP lietas ierosināšanas parādniekam jāizstrādā TAP pasākumu plāns, kas jāsaskaņo gan ar nodrošinātajiem, gan nenodrošinātajiem kreditoriem, norādot katra kreditora prasījuma apmēru. Ņemot vērā to, ka darbiniekiem nav piešķirts kreditora statuss TAP Maksātnespējas likuma izpratnē, parādniekam nav jāsaskaņo TAP pasākumu plāns ar darbiniekiem.
Atbilstoši Maksātnespējas likumam, lai saņemtu darbiniekam pienākošos maksājumus, TAP ietvaros tiek piemērotas vairākas metodes, kuru mērķis ir nodrošināt uzņēmuma maksātspējas atjaunošanu un vienlaikus aizsargāt kreditoru tiesības. Atbilstoši Maksātnespējas likuma 38. panta ceturtā daļai TAP piemērojamās metodes var attiecināt arī uz darbinieku darba samaksas prasījumiem, ja tam attiecīgais darbinieks piekrīt.
Līdz ar to prasījumi par darba samaksu tāpat ir norādāmi TAP pasākumu plānā attiecībā uz katru darbinieku atsevišķi un darba devējam ir jāpierāda, ka ir saņemta attiecīgā darbinieka piekrišana, ja šim darba samaksas prasījumam ir paredzēts piemērot kādu no Maksātnespējas likuma 38. panta pirmajā daļā norādītajām metodēm.
Saskaņā ar Maksātnespējas likumu, lai atjaunotu maksātspēju, parādnieks var izmantot dažādas metodes, piemēram, reorganizēt un optimizēt uzņēmuma darbību, izbeigt un uzsākt darba tiesiskās attiecības ar darba ņēmējiem. Ja kāds no darba tiesiskajām attiecībām izrietošais maksājums netiek veikts, tad darbiniekam ir tiesības vērsties tiesā, lai tos piedzītu. Atbilstoši Civilprocesa likuma regulējumam, darbinieks ir atbrīvots no tiesvedības izdevumu samaksas un šādi prasījumi tiek skatīti prioritārā kārtībā. To nosaka Civilprocesa likuma 43. panta pirmās daļas 1. punkts.
Vienlaikus darbinieks ir tiesīgs informēt parādnieka TAP uzraugošo personu, kas saskaņā ar Maksātnespējas likumu nodrošina TAP uzraudzību, par parādnieka saistību neizpildi, tostarp šo saistību ilgumu un apmēru. Informācija par TAP uzraugošo personu ir pieejama bez maksas Maksātnespējas reģistrā, kura ierakstiem ir publiska ticamība.
Jautājumā par to, ka darba devējs no 2024. gada oktobra pilnā apmērā nav veicis obligātās sociālās apdrošināšanas iemaksas, jūs varat vērsties Valsts ieņēmumu dienestā, kā arī par pārkāpumiem darbavietā informēt Valsts darba inspekciju.
Savukārt, ja darba devējs neveic darbiniekam pienākošos maksājumus un uzņēmumam tiek pasludināts juridiskās personas maksātnespējas process (par ko tiek veikts ieraksts Maksātnespējas reģistrā), darbinieks ir tiesīgs pieteikt savu prasījumu maksātnespējas procesā, vēršoties pie maksātnespējas procesa administratora. Pēc juridiskās personas maksātnespējas procesa pasludināšanas maksātnespējas procesa administrators normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos un noteiktajā kārtībā vēršas Maksātnespējas kontroles dienestā ar iesniegumu par darbinieku prasījumu apmierināšanu no darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem. To nosaka Maksātnespējas likuma 65. panta pirmās daļas 7. punkts.
Viena kalendāra mēneša ietvaros sniedzam 250 e-konsultācijas.
Tā kā limits ir sasniegts, jautājumu varēsi iesniegt, sākot no nākamā mēneša 1.dienas.
Iespējams, ka atbilde uz līdzīgu jautājumu jau ir sniegta, tāpēc izmanto e-konsultāciju meklētāju!