DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
Šodien
Lasīšanai: 10 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Pašvaldības

Konferencē “Share IT 2025: Tūrisms un viesmīlība” vienkopus pulcējas uzņēmēji un nozaru profesionāļi

FOTO: Uģis Brālēns.

Digitalizācija ir nevis pašmērķis, bet instruments uzņēmumu attīstībai, efektivitātei un konkurētspējai par to Līgatnē, radošajā kvartālā “ZEIT”, konferencē “Share IT 2025: Tūrisms un viesmīlība”, kas norisinājās 11. decembrī, diskutēja tūrisma un viesmīlības nozares uzņēmēji kopā ar tehnoloģiju jomas pārstāvjiem. Pasākums apliecināja, cik būtiska ir sadarbība starp nozarēm, lai digitālie risinājumi kalpotu klientu pieredzes uzlabošanai un uzņēmumu praktiskajām vajadzībām. Konferenci 2025. gada 11. decembrī organizēja Cēsu Digitālais centrs un Cēsu novada uzņēmējdarbības nodaļa sadarbībā ar EDIC Vidzemes reģiona kontaktpunktu – Vidzemes plānošanas reģionu.

2025. gada Share IT” konferences tēma bija Tūrisms un viesmīlība. Tā tika veltīta digitālajiem risinājumiem, kas paaugstina pievienoto vērtību, efektivitāti, ilgtspēju un peļņu tūrisma un viesmīlības nozarē. Konferences mērķis – uzlabot tūrisma un viesmīlības uzņēmumu konkurētspēju, efektivitāti un ilgtspēju, parādot, ka digitālie risinājumi var palīdzēt radīt augstāku pievienoto vērtību, piesaistīt klientus arī nesezonā, samazināt darba slodzi un palielināt peļņu.

Atklājot konferenci, Aleksandrs Ļubinskis (Cēsu Digitālā centra vadītāja vietnieks) uzsvēra, ka digitālā transformācija nav vienreizējs risinājums, bet nepārtraukts pārejas un mācīšanās process. Digitālās iespējas ir pieejamas, taču izšķiroši ir saprast, kuru problēmu nepieciešams risināt, tāpēc digitalizācija jāsāk ar biznesa procesu analīzi un skaidru prioritāšu noteikšanu.

Reinis Rozenšteins (SIA “REDZI Digital” vadītājs) vērsa uzmanību praktiskiem ieteikumiem digitālās pārdošanas rīku izmantošanā, t. sk. tīmekļa vietnēm un dažādām rezervācijas sistēmām. R. Rozenšteins akcentēja, ka digitālie risinājumi ļauj sasniegt klientus 24/7, samazina cilvēciskās kļūdas un manuālo darbu, kā arī palielina rezervāciju skaitu. Tika uzsvērts, ka veiksmīgai risinājuma ieviešanai svarīgi izvairīties no biežākajām kļūdām, proti, sākt ar vienkāršu risinājumu un attīstīties pakāpeniski, plānot mēneša izmaksas un uzturēšanu, integrēt maksājumu sistēmas un izmantot automātiskos atgādinājumus (e-pasts, SMS). Digitalizācija jāsāk ar maziem, praktiskiem soļiem, jābūt reālistiskiem attiecībā uz budžetu un laiku, sākumā var izmantot bezmaksas rīkus, nebaidīties uzdot jautājumus un mērķtiecīgi virzīties uz nākamo attīstības līmeni.

Paneļdiskusijā “Digitalizācija resursu efektivizēšanai”, ko moderēja Cēsu novada uzņēmējdarbības atbalsta koordinators Jānis Kļaviņš, uzņēmēji dalījās praktiskā pieredzē par digitalizācijas lomu tūrisma un viesmīlības nozares konkurētspējas, produktivitātes un ilgtspējas veicināšanā. Jānis Blūmiņš (Kempinga “Jūrasdzeņi” vadītājs) uzsvēra, ka digitalizācija nav pašmērķis tā ir instruments konkrētu problēmu risināšanai, un ceļš līdz piemērotākajam risinājumam bieži ir lēns, dārgs un sarežģīts, prasa testēšanu un paredz kļūdas. Elīna Dambe (Izbaudi Alūksni/IK “Marienburg” radītāja un vadītāja) akcentēja paaudžu maiņas nozīmi ģimenes uzņēmumā, norādot, ka jaunākajai paaudzei digitalizācijas jautājumi un dažādu rīku apguve ir daudz saprotamāka, un tieši viņi bieži kļūst par iniciatoriem un praktiskajiem īstenotājiem digitālajā vidē. Oskars Koļeņikovs (SIA “ZEIT” galvenais šefpavārs) norādīja, ka līdz ar strauju izaugsmi digitālie rīki kļūst kritiski svarīgi  biļešu tirdzniecībai, telpu un viesnīcu rezervācijām, komunikācijas pārvaldībai un mārketingam, vienlaikus atzīstot izaicinājumus, ko rada vairāku sistēmu paralēla izmantošana. Andrejs Juščenko (SIA “Latvijas Mobilais Telefons” Biznesa risinājumu izstrādes un attīstības daļas vadītājs) runāja par to, kā atbrīvot laiku un naudu uzņēmuma izaugsmei, un jēgpilni izmantot pieejamos rīkus un pakalpojumus. Diskusijā tika uzsvērts, ka digitalizācija neprasa samazināt cilvēkresursus, bet gan palīdz strādāt efektīvāk, vienlaikus neaizstājot personisko pieredzi, ko klienti joprojām augstu novērtē. Kopējais secinājums - digitālie risinājumi jāievieš pārdomāti, pakāpeniski un uzņēmuma vajadzībām atbilstoši, neaizmirstot par datu drošību, dokumentāciju un skaidru plānu krīzes situācijām.

Dienas otrajā daļā, domājot par “RĪTDIENAS” risinājumiem, Andris Klepers (Dr. geogr., vadošais pētnieks/ Vidzemes Augstskola) savā prezentācijā par tehnoloģiju tendencēm tūrismā un viesmīlībā uzsvēra, ka pārmaiņas ir neizbēgamas, pat, ja nozare tām sākotnēji pretojas, tāpēc svarīgi ir nevis cīnīties pret tendencēm, bet tās izprast un izmantot. Digitalizācija kļūst arvien nozīmīgāka – sākot no mākslīgā intelekta un personalizētas ceļojumu plānošanas līdz bezkontakta risinājumiem, datu analītikai un kiberdrošībai. Vienlaikus pastāv arī pretēja tendence pieprasījums pēc digitālā detoksa un autentiskām, tehnoloģijām nepārsātinātām pieredzēm. Liela ietekme joprojām ir globālajām platformām (piemēram, Google, navigācijas un balss asistenti), kurās galamērķiem ir svarīgi būt redzamiem. Tomēr pāri visam svarīgākais paliek pats tūrisma produkts jēgpilna, kvalitatīva un unikāla pieredze, ko digitālie rīki palīdz atrast, popularizēt un savienot kopīgā galamērķa piedāvājumā.

Prezentācijā “Jaunu produktu radīšana: kā radīt inovācijas tūrismā un viesmīlības biznesā?” Viesturs Sosārs (EDIC / Latvijas Digitālais akselerators) aicināja uz inovācijām skatīties pragmatiski, uzsverot, ka inovācija nav mērķis pati par sevi, bet līdzeklis uzņēmuma attīstībai. Balstoties uz nozares uzņēmēju pieredzi, viņš norādīja, ka ikdienas izaicinājumi, piemēram, pieaugošās izmaksas, rezervāciju platformu spiediens, maksātspējas samazināšanās un pastāvīgais laika trūkums bieži kavē jaunu risinājumu ieviešanu. Vienlaikus viesmīlības nozares būtība ir pieredzes radīšana konkrētā brīdī, nevis tehnoloģiju piedāvāšana, tāpēc efektīva inovācija sākas ar klienta pieredzes izpratni. Viesturs norādīja, ka, godīgi identificējot problēmas un sākotnēji izvēloties vienu konkrētu uzlabojumu, ko vispirms izmēģināt nelielā auditorijā, arī mazi, mērķēti soļi var būtiski uzlabot pakalpojuma kvalitāti, kur digitālie rīki kalpo kā atbalsts, nevis pašmērķis.

Paneļdiskusijā “Domāt bez robežām – kā digitālais maina uzņēmumu spēles laukumu?”, ko moderēja Aleksandrs Ļubinskis, dažādu nozaru pārstāvji dalījās pieredzē, kā digitālie risinājumi palīdz paplašināt uzņēmumu iespējas un auditoriju. Andis Malahovskis (Draugiem Group Mājas Cēsīs vadītājs) iepazīstināja ar platformu majascesis.lv, kas apvieno ne tikai uzņēmuma objektus, bet arī plašāku Cēsu novada tūrisma un viesmīlības piedāvājumu, veicinot savstarpēju sadarbību un veidojot vienotu galamērķa stāstu. Renārs Sproģis (Ruckas muiža vadītājs) uzsvēra digitālo un multimediālo projektu nozīmi, piemēram, “Dzīvās gleznas”, kas rada papildu vērtību kultūrvēsturiskai vietai un piesaista jaunus apmeklētājus. Edgars Blumbergs (“Pieliekamais”/SIA “Bestone” vadītājs) stāstīja par pāreju no tiešās tirdzniecības uz digitālu platformu, kas ļauj arī mājražotājiem sasniegt plašāku auditoriju un attīstīt ilgtspējīgu pārdošanas modeli, tostarp ar tirdzniecības automātu tīklu. Māris Putns (SIA “Studio Perspective” vadītājs) iepazīstināja ar papildinātās realitātes risinājumiem, kas ļauj digitāli izrādīt telpas, vēsturiskus objektus un radīt interaktīvas pieredzes, uzsverot, ka papildinātā realitāte attīstās straujāk nekā virtuālā realitāte un ir praktiski pielietojama arī tūrismā. Diskusijas dalībnieki vienojās, ka mākslīgais intelekts un citas tehnoloģijas ir rīki, kuru vērtību nosaka cilvēka radošums, un, ka Latvijas mazajā tirgū īpaši būtiska ir sadarbība, tostarp arī starp konkurentiem, lai kopīgi radītu lielāku ieguvumu nozarei kopumā.

Pasākuma laikā visas dienas garumā darbojās DEMO zona, kurā tika prezentēti dažādi digitālie risinājumi tūrisma un viesmīlības nozares vajadzībām. Dalībniekiem bija iespēja iepazīties ar EDIC pakalpojumiem un atbalsta iespējām iekšējo procesu digitalizācijai (Vidzemes plānošanas reģions) un jaunu digitālu produktu un platformu izveidei (Valmieras attīstības aģentūra), aprites ekonomikas risinājumiem restorānos (Ce4Re, Vidzemes plānošanas reģions), pašapkalpošanās risinājumiem “Tapbox” (SIA “TAPBOX”), mobilā viesmīļa un citiem “Rkeeper” risinājumiem (SIA “UCS”), audiogida un citiem audio vizuāliem risinājumiem (SIA “Digi Media”), biznesa vadības sistēmai “MONEO” (SIA “MONEO Latvia”), papildinātās realitātes risinājumiem tūrismā (SIA “STUDIO PERSPECTIVE”), kā arī viedkases un IT pakalpojumiem no SIA “Latvijas Mobilais Telefons”.

DEMO zonā dalībnieki varēja klātienē apskatīt, izmēģināt un salīdzināt dažādus digitālos rīkus, saņemt praktiskus ieteikumus un labāk izprast, kuri risinājumi varētu būt piemēroti tieši viņu uzņēmumam, uzsverot, ka viena universāla digitālā risinājuma visiem nepastāv.

Uzziņai: Pasākums īstenots projekta “EDIC: atbalsts digitalizācijai un mākslīgā intelekta attīstībai Latvijā” (Nr. 2.2.1.1.i.0/23/I/CFLA/001) un projekta “Development of AI – ICT for Manufacturing EDIH in Latvia” (Nr.101083983) ietvaros.
Projekta mērķis ir veicināt uzņēmumu un publiskā sektora digitālo transformāciju, kā arī uzlabot iedzīvotāju digitālās prasmes, fokusējoties uz atbalstu uzņēmumu esošo procesu pilnveidei, mārketinga un inovatīvu digitalizācijas risinājumu ieviešanai un attīstībai. Projekta īstenošanas ilgums: 01.09.2022.–30.06.2026.

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI