DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
03. martā, 2025
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Ekonomika

Februārī uzņēmēju noskaņojums uzlabojies apstrādes rūpniecībā, būvniecībā un pakalpojumu sektorā

Uzņēmēju noskaņojums 2025. gada februārī, salīdzinot ar janvāri, uzlabojās apstrādes rūpniecībā, būvniecībā un pakalpojumu sektorā, bet pasliktinājās mazumtirdzniecībā, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) veikto konjunktūras apsekojumu* dati.

Avots: Centrālā statistikas pārvalde.

Mazumtirdzniecībā uzņēmēju noskaņojums pasliktinās, bet saglabājas pozitīvs

Februārī konfidences rādītājs mazumtirdzniecībā pēc sezonāli koriģētiem datiem bija 2,8, un, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, tas ir samazinājies par 2,1 procentpunktu.

Jaunais gads mazumtirdzniecībā bija sācies ar noskaņojuma uzlabošanos visās apakšnozarēs, tomēr februārī šī sezonai raksturīgā tendence ir turpinājusies tikai pārtikas un degvielas mazumtirdzniecībā, kur konfidences rādītāji pieauga attiecīgi līdz 0,0 un - 2,0. Nepārtikas preču mazumtirdzniecībā februārī uzņēmēju noskaņojums sezonai neraksturīgi pasliktinājies par 5,0 procentpunktiem un ir negatīvs (- 1,9). Tāpat pēc īslaicīga uzlabojuma iepriekšējā mēnesī februārī pasliktinājies noskaņojums automobiļu, to detaļu un piederumu tirdzniecībā, kā arī auto apkopē un remontā, kur konfidences rādītāji samazinājušies līdz attiecīgi - 7,4 un - 9,2.

Pakalpojumu sektorā kopumā uzņēmēji bijuši visoptimistiskākie

Pakalpojumu sektorā februārī pēc sezonāli koriģētiem datiem konfidences rādītājs bija 3,8, un uzņēmēju noskaņojums, salīdzinot ar janvāri, ir uzlabojies par 1 procentpunktu. Visoptimistiskākie februārī pēc sezonāli nekoriģētiem datiem bija uzņēmēji apdrošināšanas nozarē (29,6), kuru noskaņojums pēc īslaicīgas pasliktināšanās iepriekšējā mēnesī atkal ir uzlabojies. Starp optimistiskākajiem februārī bija arī informācijas pakalpojumu sniedzēji (20,0) un kinofilmu, video filmu, televīzijas programmu un skaņu ierakstu producētāji (18,4). Izmitināšanas nozarē, kur iepriekšējā mēnesī konfidences rādītājs bija sezonai neraksturīgi augsts, februārī uzņēmēju noskaņojums atkal ir negatīvs (- 17,5), zems rādītājs arī iznomāšanas un ekspluatācijas līzinga nozarē (- 15,8), bet vispesimistiskākie bijuši gaisa transporta pakalpojumu sniedzēji (- 26,9).

Būvniecībā uzņēmēju noskaņojums nedaudz uzlabojas

Būvniecībā ierasti zemais konfidences rādītājs pēc sezonāli koriģētiem datiem februārī bija - 10,5, un, salīdzinot ar janvāri, tas pieaudzis par 0,9 procentpunktiem.

Raksturīgi būvniecības nozares sezonalitātei uzņēmēju noskaņojums zemāko gada vērtību parasti sasniedz decembrī, bet gada pirmajos mēnešos būtiski uzlabojas. Arī šogad pēc sezonāli nekoriģētiem datiem uzņēmēju noskaņojums februārī, salīdzinot ar janvāri, pieaudzis inženierbūvniecībā par 16,3 un ēku būvniecībā par 3,7 procentpunktiem, taču specializētajos būvdarbos konfidences rādītājs samazinājies par 4,8 procentpunktiem.

Apstrādes rūpniecībā noskaņojums bez būtiskām izmaiņām

Apstrādes rūpniecībā pēc īslaicīgas pasliktināšanās janvārī uzņēmēju noskaņojums februārī pēc sezonāli koriģētiem datiem nav būtiski mainījies (uzlabojums tikai par 0,6 procentpunktiem), un joprojām ir negatīvs (- 6,2).

Sezonāli nekoriģētie dati rāda, ka no 23 apsekotajām apstrādes rūpniecības nozarēm februārī desmit uzņēmēju noskaņojums bijis pozitīvs, vienpadsmit – negatīvs, bet divās konfidences rādītājs bija vienāds ar nulli. Jau otro mēnesi pēc kārtas noskaņojums ir pozitīvs dzērienu ražošanā (15,9), metālu ražošanā (18,8), kā arī papīra un papīra izstrādājumu ražošanā (3,4), kur pagājušā gada otrajā pusē noskaņojuma rādītāji bija pasliktinājušies un noslīdējuši zem nulles. Februārī, salīdzinot ar janvāri, uzņēmēju noskaņojums uzlabojās arī šādās pēc īpatsvara nozīmīgās apstrādes rūpniecības nozarēs: koksnes, koka un korķa izstrādājumu ražošanā (par 5,9 procentpunktiem), pārtikas produktu ražošanā (par 3,4 procentpunktiem) un datoru, elektronisko un optisko iekārtu ražošanā (par 0,4 procentpunktiem). Savukārt noskaņojums pasliktinājās mēbeļu ražošanā (par 9,1 procentpunktu), apģērbu ražošanā (par 2,3 procentpunktiem).

2025. gada februārī ekonomikas sentimenta rādītājs2 Latvijā bija 98,3 (iepriekšējā mēnesī 97,4). Savukārt nodarbinātības izmaiņu gaidu rādītājs februārī bija 98,8, un kopš 2024. gada septembra tas pirmo reizi noslīdējis zem ilgtermiņa vidējās vērtības.

Avots: Centrālā statistikas pārvalde.

Ekonomiskā nenoteiktība strauji samazinās apstrādes rūpniecībā

Ekonomiskās nenoteiktības rādītājs, kas raksturo sociālekonomiskās situācijas prognozējamību valstī, februārī, salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, apstrādes rūpniecībā strauji samazinājies par 4,8 un pakalpojumu sektorā par 0,1 procentpunktu, savukārt mazumtirdzniecībā pieaudzis par 1,9 procentpunktiem, bet būvniecībā nav mainījies.

Avots: Centrālā statistikas pārvalde.

Plašāka informācija par konjunktūras rādītājiem pieejama oficiālās statistikas portāla sadaļā “Uzņēmējdarbības prognozes (konjunktūras rādītāji)”.

* Uzņēmumu konjunktūras apsekojumus rūpniecībā, būvniecībā, mazumtirdzniecībā un pakalpojumu sektorā CSP ik mēnesi veic atbilstoši ES Kopīgās saskaņotās konjunktūras un patērētāju apsekojumu programmas metodoloģijai ar Eiropas Komisijas līdzfinansējumu.

2Ekonomikas sentimenta, nodarbinātības izmaiņu gaidu, ekonomikas nenoteiktības un darbaspēka uzkrāšanas kompozītos rādītājus, izmantojot dalībvalstu veikto konjunktūras apsekojumu rezultātus, pēc vienotas metodoloģijas aprēķina Eiropas Komisijas Ekonomikas un finanšu lietu ģenerāldirektorāts (ECFIN).

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI