DIENASKĀRTĪBĀ
>
Par aktuālo valstī un iestādēs (preses relīzes)
TĒMAS
07. decembrī, 2016
Lasīšanai: 3 minūtes
RUBRIKA: Relīze
TĒMA: Izglītība

Skolēnu sasniegumi starptautiskajā salīdzinājumā ir vidēji

Publicēts pirms 7 gadiem. Izvērtē satura aktualitāti! >>
Valsts izglītības satura centrs (VISC) ir iepazinies ar jaunāko OECD (Organisation for Economic Cooperation and Development – Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija) PISA (Programme for International Student Assessment – Starptautiskā skolēnu novērtēšanas programma) pētījumu, kurā analizēti Latvijas un citu OECD valstu skolēnu sasniegumi dabaszinātnēs, matemātikā, lasīšanā.

OECD PISA 2015 pētījumā skolēnu sasniegumi salīdzināti divos veidos – vidējo punktu un kompetenču līmeņu (1-6) salīdzinājumā. Latvijas skolēnu dabaszinātņu, matemātikas un lasīšanas vidējā kompetence starptautiskajā salīdzinājumā atbilst skolēnu kompetencei valstu grupā, kuras sasniegumi nav statistiski nozīmīgi atšķirīgi no OECD valstu vidējā līmeņa. "Tā ir pozitīva tendence, taču ir vēl kur tiekties," uzsver VISC vadītājs Guntars Catlaks. "Ceram, ka ar izmaiņām mācību saturā, spēsim sasniegt vēl augstāku līmeni. Izaugsmes iespējas ir lielas, palielinot skolēnu skaitu ar izciliem sasniegumiem. To varētu veicināt projekts par kompetenču pieeju mācību saturā, paredzot vairāk individuālu pieeju katram skolēnam. Priecē, ka Baltijas valstu kontekstā esam vienu soli priekšā Lietuvas skolēniem, taču arvien atpaliekam no Igaunijas skolēniem. Tāpēc strādāsim uz to, lai šie rezultāti Latvijā būtu augstāki."

VISC arī atzinīgi novērtē labos sasniegumus dabaszinātnēs un lasīšanā, kaut arī izmaiņas atšķirībā no iepriekšējā PISA pētījuma 2006 nav statistiski nozīmīgas, tomēr neliels procentuāls kritums matemātikā norāda jomu, kur vairāk būtu jāstrādā.

Pētījumā gūtie fakti, par skolu sasniegumiem pēc urbanizācijas, izvirzot lielpilsētu skolas ar augstākiem sasniegumiem priekšgalā, nepārsteidz, jo līdzīga tendence saglabājusies arī iepriekšējā pētījuma rezultātos.

Vērtējot nākotnes tendences profesijas izvēlē, pētījuma rezultāti liecina, ka Latvijā ir 7,2% piecpadsmitgadīgo skolēnu, kuri vēlētos kļūt par profesionāļiem dabaszinātnēs vai inženieriem, vidēji OECD valstīs tādi ir 8,6% skolēnu. Informācijas komunikāciju tehnoloģiju (IKT) jomā vēlas strādāt 3,9% Latvijas skolēnu (OECD valstīs – 2,6%), apliecinot, ka Latvijā joprojām IKT joma saglabājas starp pieprasītajām profesijām skolēnu interešu lokā.

Papildu informācijai:

OECD PISA rezultāti iegūti, analizējot četrus gadus ilgušā (2013-2016), 72 pasaules valstīs veiktā (to skaitā 35 OECD valstīs un 37 partnervalstīs), komplicētā pētījumā iegūtos salīdzinošos datus par piecpadsmit gadus vecu skolēnu kompetencēm dabaszinātnēs, matemātikā un lasīšanā plašā valsts, izglītības iestādes, skolēna ģimenes sociālekonomiskā stāvokļa un citu faktoru kontekstā.

Latvijā OECD PISA 2015 pētījumu īstenoja Izglītības un zinātnes ministrija sadarbībā ar Latvijas Universitātes Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultātes Izglītības pētniecības institūta pētniekiem Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 8.3.6.1/16/I/001 "Dalība starptautiskos izglītības pētījumos" ietvaros.

Diāna Āboltiņa
Valsts izglītības satura centrs
sabiedrisko attiecību speciāliste

 

Labs saturs
Pievienot komentāru
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI