FOTO: Paula Čurkste, LETA.
Saistībā ar to, ka valstī visām automašīnu markām nav pieejamas akreditētas institūcijas saspiestās dabasgāzes (CNG) barošanas sistēmu pārbaužu veikšanai, no 16. marta, līdz tiek rasts alternatīvs risinājums, ir atcelta Ministru kabineta noteikumu Nr. 295 “Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa” (Tehniskās apskates noteikumu) 99. punkta prasība veikt minēto pārbaudi.
Pēdējos gados pasaulē un Eiropas Savienībā pieaug ar saspiesto dabasgāzi (CNG) darbināmu automobiļu skaits. 2022. gada 1. janvārī Latvijā bija reģistrēti vairāk nekā 600 transportlīdzekļu, kuros ir uzstādīta CNG barošanas sistēma.
Vienlaikus pašreiz Latvijā CNG barošanas iekārtu pārbaudi, kādu līdz šim paredzēja MK noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa, varēja nodrošināt tikai divu marku automobiļiem. Pārējiem transportlīdzekļiem nebija iespējams veikt minēto pārbaudi, tādējādi liedzot iespēju nokārtot tehnisko apskati un piedalīties ceļu satiksmē.
CNG uzglabāšanas tvertnēs degvielas uzpildes stacijās spiediens ir aptuveni 270 bāru, savukārt automobiļa CNG tvertnē pie pilnas uzpildes spiediens ir apmēram 200 bāru. Uzpildes brīdī spiediens savienojumā ir aptuveni 250 bāru.
Ņemot vērā paaugstinātas bīstamības faktoru lielā spiediena dēļ, CNG automobiļiem ir nepieciešamas regulāras un specifiskas pārbaudes.
Kārtība, kādā veicamas šādas pārbaudes, ir noteikta Apvienoto Nāciju Organizācijas Eiropas Ekonomikas komisijas (ANO EEK) Noteikumos Nr. 110. Vienotie noteikumi par apstiprinājumu:
Ņemot vērā minēto, lai pārņemtu attiecīgās prasības, tika sagatavoti grozījumi Tehniskās apskates noteikumos, kas stājās spēkā 2022. gada 1. janvārī. Taču ar 2022. gada 5. aprīļa grozījumiem Tehniskās apskates noteikumos konkrētās prasības ieviešana tika pārcelta uz 2023. gada 1. janvāri.
Arī šobrīd Latvijā nav atbilstošu institūciju visu marku CNG balonu inspicēšanas veikšanai, kas būtu akreditētas nacionālajā akreditācijas institūcijā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par atbilstības novērtēšanas institūciju novērtēšanu, akreditāciju un uzraudzību.
Valsts aģentūrā “Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs” ir akreditētas tikai dažas institūcijas, kuras var veikt nepieciešamās pārbaudes ne vairāk kā trim transportlīdzekļu markām (SCANIA, VOLKSWAGEN, ŠKODA). Līdz ar to citas markas transportlīdzekļa īpašniekam (turētājam) nav tiesiska ceļa šādas neatbilstības novēršanai, lai transportlīdzeklim valsts tehniskajā apskatē tiktu dota atļauja dalībai ceļu satiksmē.
Tehniskās apskates noteikumu 99. punkts paredz, ka no 2023. gada 1. janvāra transportlīdzekļiem, kuri aprīkoti ar saspiestās dabasgāzes (CNG) barošanas sistēmu, ir jāveic periodiska CNG balona pārbaude, par ko tiek ievadīts apliecinājums transportlīdzekļu reģistrā.
Ja šāda ieraksta transportlīdzekļu reģistrā nav, tiek piešķirts novērtējums “3”. Saskaņā ar tehniskās apskates noteikumu 10.3. apakšpunktu šāds novērtējums nozīmē, ka ir konstatēts bīstams trūkums vai bojājums, kas tieši un tūlītēji apdraud ceļu satiksmes drošību vai ietekmē vidi un kura dēļ aizliegts transportlīdzekli izmantot uz koplietošanas ceļiem.
Ja normatīvajos aktos ir noteikta prasība, kuru personas nevar izpildīt, jo Latvijā nav nodrošināta attiecīgās procedūras veikšana, šādā situācijā izdot personai nelabvēlīgu administratīvo aktu būtu pretrunā Administratīvā procesa likumā un Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktajiem principiem, it īpaši labas pārvaldības principam.
Pieprasot personai veikt kādu darbību, no valsts puses ir jābūt nodrošinātai arī iespējai šo prasību izpildīt.
Ar izmaiņām Tehniskās apskates noteikumos tiek atcelta spēkā esošā kārtība, kādā tiek veiktas periodiskas pārbaudes transportlīdzekļiem, kuru spēkiekārtā tiek izmantota CNG.
Vienlaikus noteikumu projekta izstrādātāji uzsver, ka, lai nodrošinātu iespēju visu marku transportlīdzekļu, kuri aprīkoti ar CNG barošanas iekārtu, īpašniekiem (turētājiem, valdītājiem) piedalīties ceļu satiksmē, prasības CNG balonu inspicēšanas veikšanai būtu atceļamas līdz brīdim, kamēr tiks izstrādāts un pieņemts jauns regulējums attiecībā uz periodisku pārbaužu veikšanu transportlīdzekļiem, kuru spēkiekārtā tiek izmantota CNG.
Ņemot vērā iepriekš minēto, pēc noteikumu projekta apstiprināšanas tiks vērtēti citi alternatīvi risinājumi (pārbaužu veikšana, institūciju akreditācijas lietderība, pušu atbildības noteikšana u. c.) problēmai saistībā ar nepieciešamību veikt periodiskas CNG barošanas sistēmas balonu un tā sastāvdaļu pārbaudes.
Šobrīd ir rasts pagaidu risinājums atcelt prasības tehniskās apskates noteikumos veikt pārbaudes transportlīdzekļiem, kuru spēkiekārtā tiek izmantota CNG.
Uzzini vairāk >>