SKAIDROJUMI
>
Zini savas tiesības un iespējas!
TĒMAS
24. decembrī, 2021
Lasīšanai: 6 minūtes
RUBRIKA: Stājas spēkā
TĒMA: Labklājība
27
27

Šajā apkures sezonā vairāk mājsaimniecību varēs saņemt mājokļa pabalstu

Stājas spēkā 24.12.2021.

Aprēķinot mājokļa pabalstu, ņem vērā izdevumu kopumu – īres maksa, apkure un citi komunālie pakalpojumi, elektroenerģijas, ūdens, dabasgāzes patēriņš un citi izdevumi.

Freepik

Uz mājokļa pabalstu šajā apkures sezonā varēs pretendēt arī tās mājsaimniecības, kuru ienākumi ir zemi, taču pārsniedz šī pabalsta piešķiršanai Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteikto ienākumu slieksni. Lai pašvaldības varētu nodrošināt mājokļa pabalstus situācijā, kad masveidīgā cenu sadārdzinājuma dēļ izmaksājamas lielākas summas daudz vairāk cilvēkiem, valsts šiem izdevumiem piešķirs mērķdotāciju.

To paredz Saeimā pieņemtie Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma grozījumi, kas stājas spēkā piektdien, 24. decembrī.

Ņemot vērā ārkārtējo situāciju saistībā ar Covid-19 infekcijas izplatību un tās radītajām sekām, pastāv liels risks, ka būtiski pieaugs mājokļa pabalstu saņēmēju skaits un mājokļa pabalsta apmērs. Vienlaikus samazināsies arī iedzīvotāju maksātspēja, lai iegādātos pārtiku, medikamentus, norāda Labklājības ministrija. Tāpēc valsts nodrošinās pašvaldībām mērķdotāciju 50 procentu apmērā no faktiskajiem izdevumiem mājokļa pabalstam, kas pašvaldībām radušies no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 31. maijam.

Likuma izmaiņas noteic, ka uz pašvaldības pabalstu varēs pretendēt arī tās mājsaimniecības, kuru ienākumi ir zemi, bet nedaudz pārsniedz šobrīd mājokļa pabalsta piešķiršanai Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteikto ienākumu slieksni.

Šāds atbalsta paplašinājums  noteikts, lai nodrošinātu līdzvērtīgu atbalstu visās pašvaldībās zemu ienākumu mājsaimniecībām, kurās pastāv risks norēķināties par mājokļa uzturēšanu šajā apkures sezonā, īpaši pensijas vecuma personām un personām ar invaliditāti.

Mājokļa pabalsta apmēru aprēķina kā starpību starp garantētā minimālā ienākuma (GMI) sliekšņu summu mājsaimniecībai un faktiskajiem izdevumiem un mājsaimniecības kopējiem ienākumiem. Pašvaldība saistošajos noteikumos var paredzēt labvēlīgākus nosacījumus izdevumu pozīciju normām, kā arī noteikt koeficientu garantētā minimālā ienākuma sliekšņu summai mājsaimniecībai un mājsaimniecību veidus, kuriem tiek piemērots koeficients mājokļa pabalsta apmēra aprēķināšanai.

Jaunais regulējums šai apkures sezonai mājokļa pabalsta apmēra noteikšanai ir piemērot  GMI sliekšņu summai augstākus koeficientus:

  • atsevišķi dzīvojošai pensijas vecuma personai vai atsevišķi dzīvojošai personai ar invaliditāti – koeficientu 2,5 vai pašvaldības noteikto koeficientu, ja tas ir lielāks;
  • mājsaimniecībai, kurā ir tikai pensijas vecuma personas vai personas ar invaliditāti, – koeficientu 2 vai pašvaldības noteikto koeficientu, ja tas ir lielāks.

No 2021. gada 1. jūlija ir noteikts vienots mājokļa pabalsta saturs un aprēķina principi. Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumi Nr. 809 “Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu” nosaka mājokļa pabalsta aprēķināšanai izmantojamās izdevumu pozīciju minimālās normas. Priekšnosacījums mājokļa pabalsta saņemšanai ir mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšana, sagatavojot iztikas līdzekļu deklarāciju, un izdevumus par mājokli apliecinošu rēķinu un cita veida pierādījumu uzrādīšana pašvaldības sociālajā dienestā.

Aprēķinot mājokļa pabalsta apmēru, tiek ņemti vērā izdevumi (atbilstoši noteiktajām normām) ne tikai par dzīvojamās telpas lietošanu (īres maksa, izdevumi par obligāti veicamajām pārvaldīšanas darbībām), bet arī par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvojamās telpas lietošanu (siltumenerģija apkures un karstā ūdens nodrošināšanai, elektroenerģijas, ūdens, dabasgāzes, kanalizācijas vai asenizācijas nodrošināšana, sadzīves atkritumu apsaimniekošana), bet arī izdevumi par telekomunikāciju pakalpojumiem un internetu, kā arī izdevumi par ūdens skaitītāju uzstādīšanu un verifikāciju.

Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likums dod tiesības pašvaldībai saistošajos noteikumos noteikt labvēlīgākus nosacījumus izdevumu pozīciju normām, kā arī noteikt koeficientu GMI sliekšņu summai mājsaimniecībai un mājsaimniecību veidus, kuriem tiek piemērots koeficients mājokļa pabalsta apmēra aprēķināšanai.

Lai saņemtu mājokļa pabalstu, vienai no mājsaimniecības personām jāvēršas pašvaldības sociālajā dienestā.

Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 33. pantā ir noteikts garantēto minimālo ienākumu slieksnis un trūcīgas mājsaimniecības ienākumu slieksnis sociālās palīdzības saņemšanai:

  • GMI slieksnis ir 109 eiro pirmajai vai vienīgajai personai un 76 eiro pārējām personām mājsaimniecībā;
  • trūcīgas mājsaimniecības ienākumu slieksnis ir 272 eiro pirmajai vai vienīgajai personai un 190 eiro pārējām personām mājsaimniecībā.

Maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni katra pašvaldība ir tiesīga noteikt ne augstāku par 436 eiro pirmajai vai vienīgajai personai un 305 eiro pārējām personām mājsaimniecībā, bet ne zemāku par trūcīgas mājsaimniecības ienākumu slieksni (tātad – ne zemāku par 272 eiro pirmajai vai vienīgajai personai un 190 eiro pārējām personām mājsaimniecībā).

Labs saturs
27
Pievienot komentāru

Covid-19 ierobežojošie pasākumi

 

 

 

 

 

Ārkārtējā situācija, kas tika izsludināta, lai apturētu straujo Covid-19 infekcijas izplatību un veselības nozares pārslodzi, ir noslēgusies. No 1. marta iedzīvotājiem saistoši epidemioloģiskās drošības pasākumi un ierobežojumi ir apkopoti Ministru kabineta noteikumos Nr. 662 “Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai” noteiktie ierobežojumi un pienākumi. 

Ņemot vērā Covid-19 infekcijas izplatības riskus, pilnvaras noteikt personu tiesības ierobežojošus pasākumus epidemioloģiskās drošības nolūkos, arī neizsludinot īpašu tiesisko režīmu, Ministru kabinetam ir deleģējis likumdevējs – Saeima –, pieņemot Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumu

 

 

 

 

 

 

 

 


LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
LATVIJAS REPUBLIKAS OFICIĀLAIS IZDEVUMS
ŽURNĀLS TIESISKAI DOMAI UN PRAKSEI
LIETOTĀJU IEVĒRĪBAI
Informējam, ka šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes. Turpinot lietot LV portālu, jūs piekrītat sīkdatņu izmantošanai. Uzzināt vairāk
SAPRATU