Šogad no janvāra līdz septembrim pie stūres alkohola vai citu apreibinošu vielu reibumā pieķerti 3108 vadītāji.
FOTO: Edijs Pālens/ LETA
Sociālā bloga "Juno" veidotāju filmētajos kadros ir fiksēts, kā alu iedzēris vadītājs pirms sēšanās pie stūres izelpu pārbauda ar savu personisko alkometru; tas uzrāda 0,3 promiles (tātad Ceļu satiksmes likumā pieļautais maksimālais alkohola līmenis nav pārsniegts). Automašīnu pēc tam apturējušais policists šoferim liek pūst policijas alkometrā vairākas reizes, un vienā no tām ierīcē parādās 0,59. Savukārt eksperimenta dalībnieka alkometrs arī atkārtoti nerāda izelpā pieļaujamās normas pārsniegšanu. Likumsarga sākotnējie draudi par vadītāja tiesību atņemšanu nepiepildās, jo pēdējā piegājienā arī policijas alkometrs nepiekāpīgā šofera izelpotajā gaisā uzrāda alkohola koncentrāciju 0,27 promiļu apmērā.
Savas tiesības ir jāzina
Valsts policijas (VP) Metodikas un analītikas nodaļas priekšnieks Andris Locs video fiksētajā policista rīcībā saskata normatīvajos aktos noteiktās kārtības pārkāpumus, arī VP par to ierosināta disciplinārlieta. Taču policists iesniedzis atlūgumu, no amata atbrīvots, un tādējādi šim stāstam varētu pielikt punktu. Tomēr skaidrs arī tas, ka transportlīdzekļu vadītājiem ir jāzina savas tiesības: ja eksperimenta dalībnieks nebūtu iepriekš bruņojies ar teorētiskām zināšanām, iespējams, iznākums līdzīgā situācijā būtu citāds.
Kā veicama alkohola pārbaude transportlīdzekļa vadītāja izelpā, skaidri izklāstīts Ministru kabineta noteikumos Nr.15 "Kārtība, kādā nosakāma alkohola koncentrācija asinīs un izelpotajā gaisā un konstatējams narkotisko vai citu apreibinošo vielu iespaids".
Taču cilvēki, kuriem darba specifika neliek pārlapot normatīvos aktus un tos izprast, pārsvarā neuzskata par vajadzīgu likumu normās iedziļināties (to apliecina arī lasītāju uzdotie jautājumi LV portāla sadaļā e-konsultācijas), tādēļ turpmāk par visu pēc kārtas.
Kad ceļu policists drīkst apturēt transportlīdzekli?
Ir trīs likumā "Par policiju" noteikti priekšnosacījumi (12.pants), kad tas notiek:
Iemutis jāizņem no iepakojuma vadītāja klātbūtnē
Kas un kā lieto alkometru?
Minēto MK noteikumu 2.punktā teikts: alkohola koncentrāciju izelpotajā gaisā transportlīdzekļa vadītājam pārbauda VP darbinieks vai uz valsts robežas – Valsts robežsardzes darbinieks, izmantojot portatīvo ierīci alkohola koncentrācijas noteikšanai. Mēraparāta uzrādītā alkohola koncentrācija izelpotajā gaisā ir atbilstoša alkohola koncentrācijai asinīs.
"Policijas darbinieks aptur transportlīdzekli, pienāk pie vadītāja, paskaidro apstādināšanas iemeslu un piedāvā viņam veikt pārbaudi ar alkometru," skaidro A.Locs. "Vārdu, uzvārdu, dienesta pakāpi policists nosauc tikai tad, ja vadītājs to pieprasa. Vadītāja pārbaudi veic ar viņa mutisku piekrišanu. Tad pārbaudāmās personas acu priekšā alkometra iemuti izņem no iepakojuma. Policijas darbinieks to dara vadītāja klātbūtnē, lai nebūtu pamata šaubām par iespējamām manipulācijām."
Alkometrs ir ļoti jutīgs mēraparāts, īsu brīdi, kamēr viela neizgaro, reaģē pat, piemēram, uz mutes gaisa atsvaidzinātājiem, smaržām, kvasu. Ja kaut ko tādu iepūš elpojamā caurulītē jeb iemutī, tad mēraparāts var uzrādīt paaugstinātu promiļu daudzumu.
"Vadītāja pārbaudi veic ar viņa mutisku piekrišanu."
"Ja pārbaudi veic pasīvajā režīmā (kā to darām lielo reidu laikā), iemutis nav vajadzīgs: alkometrs pie vadītāja sejas notestē – izelpā vispār ir alkohols vai nav. Vadītājiem, kuru izelpā alkohola klātbūtne nav konstatēta, ļaujam turpināt ceļu, bet, ja alkometrs parāda, ka kaut kas ir, tad vadītājam jāiepūš iemutī pirmais mērījums.
Ja pirmajā pūtienā (mērījumā) neparādās alkohola klātbūtne vai arī tā koncentrācija ir mazāka nekā likumā noteiktā, kas liedz vadīt transportlīdzekli (piemēram, 0,3 promiles), tad otro mērījumu neveic un protokolu nesastāda. Uz alkometra displeja var redzēt mērījuma rezultātu, un policists to parāda vadītājam. Tā ir pareiza kārtība (kas atšķiras no gadījuma, kas bija redzams video sižetā).
Ja pirmajā mērījumā paaugstināts alkohola līmenis izelpā uzrādās, tad pēc 15-20 minūtēm mērījums jāveic atkārtoti. (Šeit arī jāatgādina, ka jaunajiem vadītājiem, kam stāžs ir līdz diviem gadiem, atļautais promiļu daudzums ir 0,2, bet procedūra neatšķiras)."
Ja vadītājam ir aizdomas, ka kaut kas nav pareizi, viņam ir tiesības no alkometra pārbaudes atteikties un doties uz medicīnisko pārbaudi, skaidro A.Locs. Arī pēc otrā mērījuma, ja šoferis patiešām ir pārliecināts, ka nav dzēris un promilēm nav jābūt, viņam ir tiesības braukt uz medicīnisko pārbaudi.
Ja vadītājs reibumā, tad auto – stāvlaukumā
Kas notiek tālāk, ja mērījumos konstatēta pārmērīga alkohola klātbūtne?
MK noteikumu 8. un 9.punkts: ja mērījumos konstatēts, ka alkohola koncentrācija izelpotajā gaisā ir vienāda vai lielāka nekā Ceļu satiksmes likumā noteiktā alkohola koncentrācija asinīs, kuru sasniedzot aizliegts vadīt transportlīdzekli, darbinieks aizpilda un paraksta transportlīdzekļa vadītāja pārbaudes protokolu. Tam pievieno mēraparāta izdrukas, kas apliecina protokolā norādītos mērījumus. Šajā gadījumā transportlīdzekļa vadītājam jānomaksā pārbaudes izdevumi 15,65 eiro apmērā.
Transportlīdzekļa vadītāja paraksts uz darbinieka aizpildītā protokola apliecina, ka attiecīgais transportlīdzekļa vadītājs piekrīt veiktās pārbaudes rezultātiem.
"Ja abos mērījumos konstatēts, ka vadītājs ir alkohola reibumā, kas pārsniedz likumā noteikto apmēru, tad transportlīdzeklis tiek izņemts un nogādāts stāvlaukumā," skaidro A.Locs.
Vai tas notiek arī tad, ja, piemēram, blakussēdētājs, kas nav lietojis alkoholu, ir transportlīdzekļa īpašnieks? Arī tad, ja vadītājs paspēj piezvanīt un tūliņ atbrauc kāds viņa ģimenes loceklis, kam ir vadītāja tiesības?
"Mašīnu izņem vienmēr. Ja tā neizdara, tad, kā liecina praksē novērotais, var gadīties, ka pēc brītiņa dzērājšoferis atkal sēžas pie stūres un brauc tālāk. Tā notika iepriekšējos gados, kad mašīnas netika izņemtas. Turklāt vadītājs var būt dažādā reibuma pakāpē un tādēļ rīkoties neadekvāti.
(Spilgtākais piemērs bija pirms pāris gadiem Skrīveru novadā. Auto vadīja sieva, kas nebija lietojusi alkoholu, mašīnā bija bērns un piedzēries vīrs blakus sēdeklī. Kāds cits transportlīdzeklis apdzina šo mašīnu, nogriežot tai ceļu, vīrs sadusmojās, padzina sievu no šofera vietas, piesēdās pie stūres, izraisīja smagu avāriju un nosita gan sevi, gan bērnu.)
Nākamajā dienā īpašnieks automašīnu var atgūt, samaksājot attiecīgu summu par auto evakuāciju un stāvvietu.
Vai vadītājs var atteikties no alkometra mērījumiem?
"Kā MK noteikumos minēts, atteikties var. Tad policija divu stundu laikā nogādā viņu ārstniecības iestādē medicīniskās pārbaudes veikšanai."
Kas notiek, ja transportlīdzekļa vadītājs atsakās arī no šīs pārbaudes?
"Tad tiek sastādīts protokols par atteikšanos no alkohola koncentrācijas pārbaudes asinīs un pienākas pats bargākais sods, kas vispār par šādu pārkāpumu ir piemērojams."
Tas nozīmē Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 149.15 panta normu - transportlīdzekļa vadītājam piemēro administratīvo arestu no desmit līdz piecpadsmit diennaktīm, uzliek naudas sodu no tūkstoš divsimt līdz tūkstoš četrsimt eiro un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz četriem gadiem.
Uz lētajiem alkometriem paļauties nevar
Šķiet, te ir lietderīgi vēlreiz ieskatīties LAPK 149.15 pantā. Tiem transportlīdzekļu vadītājiem, kuru izelpotā gaisa vai asins pārbaudē konstatētā alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 0,5 promiles, bet nepārsniedz 1,0 promili, uzliek naudas sodu no 430 līdz 640 eiro un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz vienu gadu; ja pārsniegta 1,0 promile, bet nav vairāk par 1,5 promilēm, piemēro administratīvo arestu no piecām līdz 10 diennaktīm, uzliek naudas sodu no 850 līdz 1200 eiro un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz diviem gadiem.
Ja alkohola koncentrācija asinīs pārsniedz 1,5 promiles, piemēro administratīvo arestu no 10 līdz 15 diennaktīm, uzliek naudas sodu no 1200 līdz 1400 eiro un atņem transportlīdzekļu vadīšanas tiesības uz četriem gadiem.
"Policija ļoti lielos apmēros ķer tos, kuri dod kukuļus."
Kā novērots praksē, faktiski ir triju veidu autovadītāji: vieni apreibinošas vielas nelieto vispār vai savu uzvedību piemēro satiksmes drošības noteikumu prasībām un nekad nedosies ceļā, ja organismā būs saglabājusies kaut 0,1 promile. Otrie cenšas baudās ievērot mēru, bet tomēr mēdz riskēt ar cerību, ka būs pietiekami ilgi atpūtušies, lai alkohola klātbūtne nepārsniegtu normu. Trešie jau ir no apreibinošām vielām atkarīgie, kuri liek uz kārts gan darbu (profesionālie šoferi), gan pārējo satiksmes dalībnieku drošību un dzīvības ar domu, ka nekas negadīsies un policija viņus nepieķers.
Vai riskētājiem labs palīgs varētu būt personiskais alkometrs?
A.Locs diemžēl šīs cerības sagrauj. "Alkometrus tagad var iegādāties daudzās tirdzniecības vietās. Cilvēks tādu nopērk un jūtas drošs – ja nedrīkstēs braukt, ierīce jau laikus to parādīs. Taču tā nav.
Uz lētajiem alkometriem, kas maksā 30, 40, pat 100 eiro, paļauties nevar. Arī reidos mums ir gadījies, ka vadītāji "iekrīt" un rāda – re, kur es pūšu savā alkometrā, nekā nav, bet jūsējais rāda vairāk! Lētie alkometri precīzi strādā tikai pašā sākumā, jo tiem ir lēti sensori, kas ekspluatācijas gaitā piesārņojas un kļūst arvien neprecīzāki. Iepūst tādā alkometrā var un paskatīties – ir viena promile vai vairāk. To tas parādīs. Bet, kad uz svara ir 0,4 vai 0,5, vai 0,6 – lūk, tajā diapazonā mēraparāts nebūs pietiekami uzticams. Kvalitatīvs alkometrs maksā, sākot no 500 eiro, bet arī ar nosacījumu, ka reizi pusgadā vai gadā vedat mēraparātu uz metroloģijas centru verificēt."
Policists neņems vērā arī šādas mērierīces rādīju, bet A.Locs uzskata – šāda mērierīce parādīs īsteno situāciju, un vadītājs pie stūres nemaz nesēdīsies.
Spēkratu nedrīkst vadīt diennakti
Kā rīkoties, ja alkohols ir lietots, bet nākamajā rītā noteikti vajag doties ceļā?
"Šeit var ieteikt divas lietas," saka A.Locs. "Pirmā – no visiem drošības apsvērumiem ir zināms – ja alkohols lietots līdz rīta pusei, tad ir skaidrs, ka nākamajā diennaktī vadīt transportlīdzekli nevar. Nekāda duša, alkozelceri, kafija un tādi tautā dzirdēti brīnumi kā eļļas dzeršana, tauku vai sviesta ēšana promiļu skaitu nemazinās. Stundā zūd vidēji 0,15 promiles - ar tādu ātrumu alkohols iziet no organisma. Tāpēc arī ir ārstu, narkologu nosacījums - ja alkohols lietots visu nakti, nākamajā diennaktī braukt nedrīkst.
Otrkārt, kāpēc reidos pēc Jāņiem bieži vien "iekrīt" daudz vadītāju ar pārsniegtām promilēm? Viņi ir mazliet pagulējuši, pamostas un secina, ka jūtas ļoti labi, ir moži un var sēsties pie stūres. Taču, ja pēc aktīvas alkohola lietošanas no rīta jūtaties labi, tas nozīmē, ka alkohols organismā vēl ir saglabājies lielā apmērā. Tad, kad tas iziet no organisma, cilvēks vairs nejūtas labi, viņam ir paģiras."
Kā liecina VP informācija, šogad no janvāra līdz septembrim pie stūres alkohola vai citu apreibinošu vielu reibumā pieķerti 3108 transportlīdzekļu vadītāji. Šis skaitlis pēdējos trijos gados ir diezgan līdzīgs. Slikti izskatās cits rādītājs – arvien palielinās to vadītāju skaits, kas pieķerti reibumā braucam bez tiesībām (2013. - 836, 2015. – 1038). Ja vēl pierēķinām nepieķertos, tad ir skaidrs, ka arī šajā ziņā uz ceļiem nevar justies droši.
"Gribu atgādināt vadītājiem – katrs ir atbildīgs pats par sevi, neviens viņu vietā lēmumu braukt reibumā nepieņem. Riska novērtēšana ir katra paša atbildība, un ir jānovērtē arī iespējamās sekas," uzsver A.Locs.
Par aizdomām, ka ceļu policisti ar alkometriem var rīkoties negodīgi, cerot uz kukuļiem, viņš saka: "Esmu pārliecināts, ka tie ir atsevišķi gadījumi. Jāatceras, ka policija strādā arī otrā virzienā – ļoti lielos apmēros ķer tos, kuri dod kukuļus. Tādēļ tiem, kuri dod kukuļus, jāpadomā, ka paši var tikt aizturēti un pret viņiem ierosināta kriminālatbildība par amatpersonu kukuļošanu. Arī iekšējie drošības dienesti strādā un aiztur negodprātīgus policistus."