Preču zīmes reģistrē gan lieli, gan mazi uzņēmumi, kuri apzinās, ka preču zīme ir nozīmīgs ieguldījums tālākā biznesa attīstībā.
FOTO: Ieva Čīka/ LETA
Preču zīmei jābūt atšķirīgai
Preču zīme ir apzīmējums, kuru lieto, lai kāda uzņēmuma preces atšķirtu no citu uzņēmumu precēm, izņemot īpaši norādītus gadījumus. Šāds skaidrojums dots likumā "Par preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm", atzīmējot, ka termins "preču zīme" ietver arī pakalpojumus. Preču zīme garantē preču vai pakalpojumu izcelsmes identitāti patērētājam, sniedzot tam iespēju bez jebkādas sajaukšanas atšķirt marķētās preces vai pakalpojumus no citiem, kam ir citāda izcelsme un arī kvalitāte. Tā aizsargā komersanta ieguldījumu savu preču vai pakalpojumu pozicionēšanā tirgū un uzņēmuma reputāciju. Preču zīmes ikdienā redzam uz pārtikas produktu iesaiņojuma, apģērba, medikamentiem, laikrakstiem utt.
Preču zīmi var veidot jebkurš apzīmējums, ko var grafiski attēlot un kas ļauj atšķirt viena uzņēmuma preces vai pakalpojumus no citu uzņēmumu precēm vai pakalpojumiem. Preču zīmes var būt:
Latvijā preču zīmju reģistrēšanu veic Patentu valde. Preču zīmi reģistrēt var jebkura fiziska un juridiska persona, samaksājot valsts nodevu. Vienai personai var piederēt arī vairākas preču zīmes. Preču zīme var būt arī divu vai vairāku personu kopīpašums.
Preču zīmes reģistrē gan lieli, gan mazi uzņēmumi, kuri apzinās, ka preču zīme ir nozīmīgs ieguldījums tālākā biznesa attīstībā. Arī dažādas iestādes un organizācijas reģistrē savas preču zīmes, piemēram, vairākas Latvijas augstākās izglītības iestādes kā preču zīmi ir reģistrējušas savus logo. Patentu valdes Preču zīmju un dizainparaugu departamenta direktore Dace Liberte norāda: "Jebkurš logo, kad to sāk izmantot saistībā ar preču ražošanu vai pakalpojumu sniegšanu, kļūst par preču zīmi."
Mārketingā tiek lietots termins "privātā preču zīme", kas tiesību aktos nav skaidrots. Šīs zīmes lieto tirdzniecības uzņēmumi uz produktiem, kuru ražotājs nav pats uzņēmums, bet gan tikai produktu izplatītājs. Piemēram, privātā preču zīme ir "Rimi Basic", "Narvesen Baltija".
Var aizliegt izmantot līdzīgu zīmi
Personai, uz kuras vārda preču zīme ir reģistrēta, pieder izņēmuma tiesības. Tas nozīmē, ka zīmes īpašnieks ir tiesīgs citām personām komercdarbībā, piemēram, uz preces iepakojuma un reklāmā, aizliegt izmantot konkrēto preču zīmi un tai līdzīgu apzīmējumu saistībā ar identiskām vai līdzīgām precēm.
Patentu valdes kompetencē nav pārliecināties, vai reģistrēšanai pieteiktā preču zīme vai tai līdzīga zīme ir vai nav jau reģistrēta. D.Liberte atzīmē, ka konkurenti pēc tam var iesniegt iebildumus, ja uzskata, ka attiecībā uz preču zīmi ir pārkāptas izņēmuma tiesības.
Ir uzņēmēji, kas apzināti izvēlas savu preču zīmi izveidot līdzīgu jau esošai un patērētāju uzticību iemantojušai preču zīmei, tādējādi cerot vieglāk ienākt tirgū. Ja pēc preču zīmes īpašnieka ieskatiem kāda cita persona ir pārkāpusi izņēmuma tiesības, viņš ir tiesīgs to brīdināt par iespējamo pārkāpumu un vērsties tiesā ar prasību.
"Ja preču zīme noteiktu laiku nav izmantota, tās reģistrāciju atceļ."
Latvijas Patentu valdē reģistrētās preču zīmes izņēmuma tiesības attieksies tikai uz Latvijas teritoriju. Izņēmuma tiesības uz preču zīmi stājas spēkā ar dienu, kad publicēts paziņojums par preču zīmes reģistrāciju.
Ja izņēmuma tiesības grib iegūt citās valstīs, preču zīme ir jāreģistrē katrā konkrētajā valstī. Tajās valstīs, kas ir Madrides nolīguma par zīmju starptautisko reģistrāciju vai ar to saistītā protokola dalībvalstis, preču zīmes reģistrēšanai var izmantot starptautiskās reģistrācijas iespējas. Uzņēmumi, kuri grib darboties Eiropas tirgū, var izmantot Eiropas Kopienas (EK) preču zīmes reģistrācijas sniegtās iespējas ar vienu pieteikumu iegūt aizsardzību visās Eiropas Savienības dalībvalstīs.
Jāpārdomā visas detaļas
Pirms reģistrācijas pieteikuma iesniegšanas Patentu valdē, saistībā ar preču zīmi ir jāpārdomā visas detaļas. Ja preču zīme tiks reģistrēta melnbalta, tad tāda tā tiks aizsargāta un nevarēs šo zīmi lietot visās iespējamajās krāsu kombinācijās. Ja reģistrētajā preču zīmē ir ietverts tas pats vārds divās valodās, piemēram, "laime" un "happiness", preču zīme tiks aizsargāta kā viens veselums un izņēmuma tiesības attieksies uz konkrēto divu vārdu kombināciju, nevis katru vārdu atsevišķi. Tomēr izņēmuma tiesības nozīmē tiesības aizliegt citām personām komercdarbībā izmantot ar preču zīmi sajaucamus līdzīgus apzīmējumus, tāpēc katrs gadījums vērtējams atsevišķi.
Likuma "Par preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm" 6.pantā uzskaitīti gadījumi, kad var atteikt preču zīmes reģistrāciju. Piemēram, nereģistrēs preču zīmi, kas ir pretrunā ar sabiedrisko kārtību vai sabiedrībā pieņemtajiem morāles principiem, zīmi, kurai trūkst jebkādas atšķirtspējas attiecībā uz pieteiktajām precēm vai pakalpojumiem vai kas ietver sevī valsts dienestu atšķirības zīmes.
"Kad logo sāk izmantot saistībā ar preču ražošanu vai pakalpojumu sniegšanu, tas kļūst par preču zīmi."
Jāizvērtē, vai reģistrēšanai paredzētā preču zīme nav līdzīga jau reģistrētai zīmei, lai vēlāk nerastos pārpratumi. Patentu valdes mājaslapā skaidrots: "Preču zīmes tiek uzskatītas par sajaucami līdzīgām, ja var atzīt, ka pastāv iespēja, ka attiecīgie patērētāji šos apzīmējumus sajauc vai uztver kā savstarpēji saistītus. Nav nepieciešams, lai būtu bijuši reālas sajaukšanas gadījumi.
Preču zīmes parasti salīdzina kopumā, ņemot vērā, ka patērētāja uztverē dominē pirmais iespaids, turklāt būtiskas ir nevis detalizētā salīdzinājumā konstatējamās atšķirības, bet gan zīmju kopīgie elementi, kas izraisa savstarpējas asociācijas un kas ietekmē patērētāju uztveri. Salīdzināts tiek zīmju vizuālais kopiespaids, fonētiskais skanējums, kā arī semantiskās (jēdzieniskās) asociācijas. Lai salīdzināmās zīmes tiktu uzskatītas par sajaucami līdzīgām, pietiek ar līdzību kaut vienā no trim minētajiem aspektiem. Tomēr parasti par sajaucamām neuzskata zīmes, kas attiecas uz būtiski atšķirīgām komercdarbības nozarēm."
Arī nereģistrētas preču zīmes aizsargā
Komercdarbībā var izmantot nereģistrētu preču zīmi, ja tā nav identiska vai līdzīga citai preču zīmei un nemaldina patērētāju. Arī nereģistrēto preču zīmju aizsardzību regulē likums "Par preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm", kura 4.panta septītā daļa nosaka – Latvijā plaši pazīstamas preču zīmes īpašniekam ir tiesības aizliegt komercdarbībā lietot jebkuru apzīmējumu, kurā sajaucami atveidota, imitēta, tulkota vai transliterēta plaši pazīstama preču zīme, saistībā ar precēm vai pakalpojumiem, kuri ir identiski vai līdzīgi plaši pazīstamas preču zīmes precēm vai pakalpojumiem. Tāpat zīmes īpašniekam ir tiesības aizliegt komercdarbībā lietot apzīmējumu, kurā atveidota, imitēta, tulkota vai transliterēta plaši pazīstama preču zīme, arī saistībā ar precēm vai pakalpojumiem, kas nav līdzīgi plaši pazīstamas preču zīmes precēm vai pakalpojumiem, bet ar nosacījumu, ka šī apzīmējuma lietošanu patērētāji var uztvert kā norādi uz saistību starp šīm precēm vai pakalpojumiem un plaši pazīstamas preču zīmes īpašnieku un ka šāda lietošana var kaitēt plaši pazīstamas preču zīmes īpašnieka interesēm.
"Preču zīme garantē preču vai pakalpojumu izcelsmes identitāti patērētājam."
Turklāt Konkurences likums aizliedz negodīgu konkurenci, kas izpaužas arī kā preču zīmes izmantošana, ja tas maldina par preces izcelsmi. Nereģistrētas preču zīmes var aizsargāt ar Konkurences likuma 5.nodaļā "Negodīga konkurence" noteikto līdzekļu palīdzību.
Reģistrētā zīme jāizmanto
Reģistrētā preču zīme piecu gadu laikā pēc tās reģistrācijas jāsāk faktiski izmantot, citādi tās reģistrācija tiks atcelta. Likuma izpratnē par faktisku preču zīmes izmantošanu atzīst tādu preču zīmes lietošanu komercdarbībā, kuras mērķis ir iegūt vai uzturēt tirgū noteiktu vietu attiecīgajām precēm vai pakalpojumiem. Par preču zīmes izmantošanu uzskata arī tās lietošanu Latvijā uz tādām precēm vai to iesaiņojuma, kuras paredzētas tikai eksportam.
Ja preču zīme noteiktu laiku nav tikusi izmantota, tās reģistrācija ir atcelta un, piemēram, uzņēmums ir likvidēts, preču zīme kļūst brīvi pieejama un cita persona to var reģistrēt. Ir produkti, pēc kuriem cilvēkiem veidojas nostalģija, piemēram, pēc bērnībā iemīļotā saldējuma, konfektēm, kas raisa asociācijas ne tikai ar garšu, bet arī produkta iepakojumu. Uzņēmēji šo apstākli izmanto pircēju pievilināšanai, laižot tirdzniecībā produktu ar preču zīmi, kas raisa asociācijas ar pirms daudziem gadiem atzinību iemantojušo produktu. Šāda prakse nav aizliegta, lai gan produkts ir citas kvalitātes. Patentu valdē norāda, ka šādi gadījumi ir bijuši.
Latvijā reģistrētās Preču zīmes var aplūkot meklēšanas reģistrā.